سرگذشت اصحاب رسانه و خبرنگاران مسجدسلیمان در سالی که گذشت …!؟
سرگذشت اصحاب رسانه و خبرنگاران مسجدسلیمان در سالی که گذشت …!؟

شهر اولین ها// درست در خرماپزان هرسال، یعنی در ۱۷ امرداد، اوراق تقویم که ورق می خورد به روز خبرنگار می رسیم، روزی که به یاد «شهید محمود صارمی» و به خاطر مجاهدتهای این خبرنگار شهید، نامگذاری شده است. این مناسبت هرسال جهت تجلیل و تکریم از زحمات خبرنگاران در صبح ۱۷ مرداد متولد می […]

شهر اولین ها// درست در خرماپزان هرسال، یعنی در ۱۷ امرداد، اوراق تقویم که ورق می خورد به روز خبرنگار می رسیم، روزی که به یاد «شهید محمود صارمی» و به خاطر مجاهدتهای این خبرنگار شهید، نامگذاری شده است. این مناسبت هرسال جهت تجلیل و تکریم از زحمات خبرنگاران در صبح ۱۷ مرداد متولد می شود! و در عصر همان روز می میرد!، از فردای روز متبوع، خبرنگار می ماند و دنیایی از مشکلات!

نکاتی که به بهانه ی این روز بیان می گردد، غلوهای تکراری نیستند بلکه واقعیات تلخی هستند که ریشه ی خیلی از مسائل می باشند، در چند سال گذشته  ارزش خبرنگار از دست رفته، و بهای روزنامه نگار تنزل پیدا کرده است، امروز مشکلات مادی و معیشتی آنچنان عرصه را بر خبرنگار تنگ نموده، که هر روز به جای توجه به رسالت اصلی خویش، جبرا مشکلات روزمره زندگی، تمام انرژی قلم و تمرکز مغز و تفکر وی را سلب نموده است.

خبرنگاری که هزینه ی ایاب و ذهاب و خورد و خوراک، یا بعبارتی حداقل های زندگی را ندارد، به طوری که فکر ایشان را بی درآمدی و کم درآمدی جولانگاه خود قرار داده، وضعیتش بهتر از «شعب ابی طالب» نیست. این بضاعت سالهاست که وجود دارد، حتی پیامبر(ص) و اصحاب پیامبر هم سه سال در شعب ابی طالب بودند، ولی اصحاب قلم و رسانه بیش از این مدت در این وضع مستقرند.

کیست که قدر قشر قلم را بداند!

بیشتر مسئولین و کثیری از مردم، فکر می کنند که اوضاع اصحاب رسانه بسیار بکر و مطلوب است، گویی که انگار طلقی آنها از خبرنگاران موقعیت ظفرمندانه و طلایی «فتح مکه» است، یحتمل اینها یک عده کمی را می بینند که روزنامه نگاری شغل«چندم» آنهاست، همانهایی که با وجود چند شغله بودن، دست از سر روزنامه نگاری و خبرنگاری، برنمی دارند و هر کجا می روند با این«برند» معرف حضور مقامات می شوند.

بیش از ۸۰ درصد خبرنگاران، جوانان برومند، با قدرت قلم و قدرت تکلم قوی، ولی در عین حال دست خالی هستند، که نه تنها آینده شغلی و امنیت شغلی ندارند، بلکه از حقوق ثابت ولو اداره کاری و حتی بیمه هم محروم می باشند، این عزیزان قصد تشکیل خانواده دارند، دختران و پسران برنایی که تدین و تحصیل و اخلاق نیکویی دارند، چگونه از پیچ ایجاد زندگی و زندگانی عبور کنند.

سرگذشت خبرنگاران مسجدسلیمان در سالی که گذشت…

شاید بتوان گفت که چندین موضوع و خبر عمده در خصوص خبرنگاران و اصحاب رسانه مسجدسلیمان در یکسال گذشته رقم خورده که به اختصار به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • صدور مجوز انتشار ماهنامه و نشریات استانی و منطقه ای از جمله زاگرسیان، طلوع خوزستان و رویش جنوب که توسط اهالی رسانه مسجدسلیمان هم اکنون در حال انتشار می باشند از جمله فعالیت های مثبت این قشر بوده که بار دیگر توانمندی اهل قلم شهرستان را به اثبات رسانیده است.
  • بهروز صالحی از خبرنگاران زبده و قدیمی شهرستان مسجدسلیمان در سال گذشته مدتی در بستر بیماری بسر می برد که تحت عمل جراحی نیز قرار گرفت تا بار دیگر شاهد حضور پرشور و انرژی وی در جمع اهالی رسانه و خبرنگاران باشیم.
  • حضور چندین باره تعدادی از خبرنگاران در دادگاه بعلت برخی از شکایات در سال اخیر از نکات مهم بوده که ادامه این روند بدون شک فضایی غیر مدنی را بوجود می آورد که علاوه بر تاثیرات روانی ،موجب رکود و انفعال در بین افراد دلسوز جامعه  از جمله قشر خبرنگار گردیده و میگردد.هرچند که برخی از این شکایات در نهایت به تبرئه اصحاب رسانه منجر شد اما امیدواریم تا با توجه به سخنان اخیر استاندار در خصوص اینکه هیچ دستگاهی حق شکایت از اهالی رسانه را ندارد، این رویه در عمل نیز صورت پذیرد و شاهد تعامل بهتر مسئولین و اصحاب رسانه در جهت پیشبرد اهداف متقابل که همانا رفع معضلات و موانع شهری و رضایتمندی مردم بوده باشیم.