تکه های پازل سناریوی قعرنشینی نفت مسجدسلیمان
تکه های پازل سناریوی قعرنشینی نفت مسجدسلیمان

عصر اولین ها// باید پذیرفت که نفت مسجدسلیمان روزهای خوبی را در لیگ برتر سپری نمی کند و ادامه همین روند باعث سقوط زردپوشان از لیگ برتر خواهد شد.  به گزارش عصر اولین ها، نفت مسجدسلیمان توانست در ۶ هفته ابتدایی ۷ امتیاز کسب کند و شرایط خوبی را پشت سر گذاشت. اما روند نزولی […]

عصر اولین ها// باید پذیرفت که نفت مسجدسلیمان روزهای خوبی را در لیگ برتر سپری نمی کند و ادامه همین روند باعث سقوط زردپوشان از لیگ برتر خواهد شد. 

به گزارش عصر اولین ها، نفت مسجدسلیمان توانست در ۶ هفته ابتدایی ۷ امتیاز کسب کند و شرایط خوبی را پشت سر گذاشت. اما روند نزولی این تیم در هفته های اخیر به گونه ای بوده که دو مسابقه پیایی را با شکست چهار گله به پایان رسانده است. اافزون بر این دریافت 9 گل مقابل نساجی و گل گهر در دیدارهای پیش از این موجب شده تا نفتی ها به شکست های پرگل عادت کنند. با نگاهی به فراز و نشیب های تیم نفت مسجدسلیمان می توان عوامل زیر را بعنوان بخشی از علل کسب نتایج ضعیف و دور از انتظار نفت برشمرد.

حواشی ریز و درشت پیرامون نفتی ها
تیم نفت مسجدسلیمان برخلاف فصول قبل، این فصل را با هیات‌مدیره و سرمربی مشخص آغاز کرد. تمرینات به‌موقع شروع شد و بازیکنان یکی پس از دیگری با سلیقه سرمربی جذب تیم شدند. نتایج در ابتدای فصل خوب بود تا اینکه نفت مسجدسلیمان به یک‌باره با افت شدید روبه‌رو شد. شکست‌های پرگل و تحقیرآمیز یکی پس از دیگری از راه رسیدند و تیم رضا مهاجری ازهم‌گسسته شد. لیدرها سر تمرین و مقابل خوابگاه فحاشی و تهدید می‌کردند. کارمند باشگاه در جریان تمرینات به مهاجری ناسزا گفته و شعار سر می‌داد و از همه بدتر بازیکنان به کم‌کاری و دو دستگی متهم می‌شدند. در همین مقطع اختلافاتی بین مدیریت و رضا مهاجری هم پیش‌آمد به شکلی که برخی نزدیکان باشگاه مدعی شدند مدیرعامل می‌خواهد او را برکنار کند اما توان این کار را ندارد. درنهایت اما همه‌چیز به سمتی پیش رفت که هم مهاجری مجبور به استعفا شد و هم هدایت یزدی، مدیرعامل باشگاه خود را کنار کشید. 

 تغییرات جدید و امید به تحول ؟
نتایج ضعیف بالاخره کار دست رضا مهاجری داد و نه‌تنها او که نفرات دیگری نیز در این باشگاه تغییر کردند. بعد از شکست سنگین تیم نفت مقابل فولاد، اعضای هیات‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان شبانه هدایت یزدی را از مدیرعاملی باشگاه برکنار و ابوذر شجاعی را جایگزین وی کردند. این اما تنها تغییر تیم نفت نبود چراکه در پی این تغییرات مهاجری نیز استعفا داد و بلافاصله ابراهیم اشکش سرمربی استقلال ملاثانی، جایگرین رضا مهاجری در راس کادرفنی تیم نفت شد. 
همین‌طور شنیدیم امیرحسین علاقبند، مدیرعامل باشگاه استقلال ملاثانی به‌عنوان مالک باشگاه نفت انتخاب شد. ابوذر شجاعی، مدیرعامل این باشگاه اما بلافاصله ادعاها درخصوص واگذاری این باشگاه با مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به امیرحسین علاقبند را رد کرد و مدعی شد این موضوع صحت ندارد و باشگاه مالک ندارد. درواقع مالک باشگاه همان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان است. گویا تنها قرار است علاقبند به‌عنوان حامی مالی به باشگاه کمک کند. آن هم کمکی 20 میلیارد تومانی که مبلغ قابل توجهی است. این البته پایان تغییرات در این باشگاه نبود و قرار شد مهاجری که استعفایی دستوری داده بود به‌عنوان مدیرفنی به فعالیت خود در این باشگاه ادامه دهد. 

جذب بازیکنان جدید در نیم فصل
برخی نسبت به علاقبند خوش‌بین نیستند و این‌طور شنیده می‌شود که او قرار است چند بازیکن مورد نظر خود را در این تیم به خدمت بگیرد. از طرفی این گمان وجود دارد که نفتی‌ها هم او را برای فصل یارگیری می‌خواهند و درنظر دارند به کمک یک اسپانسر نیازهای مالی خود در جذب بازیکن را برطرف کنند. در ادامه اگر این همکاری به صلاح بود که ادامه می‌دهند و اگر نه که بازیکنان مورد نظر را گرفته‌اند و بخشی از پول‌ها را دریافت کرده‌اند، از این‌رو مشکلی برای قطع همکاری نخواهند داشت. فرضیه سومی هم اما وجود دارد. وزارت نفت طبق آنچه از مدت‌ها قبل گفته بود قصد فروش امتیاز باشگاه‌های حرفه‌ای خود را دارد. آنها این اسپانسر را روی کار آورده‌اند و تا پایان فصل فرصت دارند که شرایط واگذاری باشگاه به او را فراهم کنند. در اصل او به همین بهانه حاضر شده 20 میلیارد برای این تیم هزینه کند. 

ادامه حضور اسپانیر منوط به موفقیت اشکش؟
حال بشنوید از مفاد ورود اسپانسر به باشگاه نفت مسجدسلیمان. علاقبند در ازای این توافق نه‌تنها باید هزینه‌ها و بدهی‌ها را پرداخت کند که قرار است در جذب و خرید بازیکنان در نیم‌فصل هم مشارکت مالی داشته باشد. او در عوض فقط خواهان سرمربیگری اشکش شده است. به نظر می‌رسد معامله منصفانه‌ای صورت نگرفته و اینکه این اسپانسر معروف تن به چنین توافقی داده کمی عجیب است. نکته عجیب‌تر اما این است که در این قرار داد فقط 3 بازی به اشکش فرصت دادند تا خود را ثابت کند و اگر در این 3 هفته موفق نشود او را برکنار می‌کنند. در این صورت تکلیف ادامه کار اسپانسر که تنها شرطش سرمربیگری اشکش است چه می‌شود؟ اگر این مربی نتواند نتایج خوبی بگیرد و او را برکنار کنند آیا علاقبند هم تیم را رها کرده و می‌رود؟ 
در اینجا است که بند دیگری در این توافق رونمایی می‌شود. نفتی‌ها در قراردادی که بین خودشان و اسپانسر تنظیم کردند متذکر شدند در صورت عدم تعهد به قرارداد باید غرامت بپردازد. جالب است بدانید قبل از این توافق، علیرضا منصوریان و رضا عنایتی گزینه‌های نفت مسجدسلیمان بودند اما به خاطر دریافت کمک مالی 20 میلیارد تومانی قید این گزینه‌ها را زده و به حضور اشکش رضایت دادند.  
مشکلاتی از جنس دیگر 

در کنار مواردی که ذکر شد فقدان هیئت مدیره توانمند و پیگیر در امورات باشگاه نیز در ایجاد وضعیت موجود بی تأثیر نبوده است. علاوه بر این جذب بازیکنان بدون نظارت کافی و صرفاً با نظر کادرفنی، عدم آماده سازی مناسب بازیکنان در اردوی پیش فصل، فقدان یک آنالیزور باتجربه در کنار کادرفنی پرتعداد نفتی ها، مشکلات مالی مقطعی و عدم تمرکز بازیکنان، عدم بهره گیری از بازیکنان بومی در جریان مسابقات لیگ برتر و برخی موارد دیگر نیز در نتیجه گیری ضعیف نفت مسجدسلیمان و قعرنشینی نقش داشته اند. حال باید منتظر ماند و دید در هفته های آتی می توان یک تیم متفاوت و امیدوارکننده را در میدان مسابقات شاهد بود تا با کسب نتایج مطلوب از منطقه خطر و سقوط نجات پیدا کند.