سگ کشی در مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد + عکس
سگ کشی در مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد + عکس

عصر اولین ها// پس از آن که اقدامات شهرداری مسجدسلیمان در خصوص جمع آوری و اتلاف سگ های بلاصاحب طی سالهای گذشته با اعتراض شدیدی از سوی فعالین حقوق حیوانات و تشکل های محیط زیستی همراه بوده، به نظر می رسد که این روند همچنان توسط شهرداری مسجدسلیمان در دست انجام می باشد. این در […]

عصر اولین ها// پس از آن که اقدامات شهرداری مسجدسلیمان در خصوص جمع آوری و اتلاف سگ های بلاصاحب طی سالهای گذشته با اعتراض شدیدی از سوی فعالین حقوق حیوانات و تشکل های محیط زیستی همراه بوده، به نظر می رسد که این روند همچنان توسط شهرداری مسجدسلیمان در دست انجام می باشد. این در حالی است که انتظار می رفت مولایی شهردار مسجدسلیمان پس از معرفی مشاور خود در حوزه محیط زیست رویکرد بهتری را در این حوزه اتخاذ نموده و اقدامات مطلوبی در حوزه محیط زیست شهری صورت دهد. موضوعی که البته با تداوم خبر سگ کشی تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفته است.

به گزارش عصر اولین ها، “سگ‌کشی” توسط شهرداری ها از جمله مواردی بوده که در سال‌های اخیر و با افزایش توجهات به حقوق حیوانات و گسترش شبکه‌های اجتماعی مورد اعتراض و پیگیری فعالین حقوق حیوانات و تشکل های محیط زیستی قرار گرفته است. شواهد موجود نشان می دهد که سگ کشی در مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر عوامل شهرداری ضمن جمع آوری و اتلاف سگ های بلاصاحب نسبت به رهاسازی لاشه آن ها در حاشیه سایت پسماند شهرستان اقدام نموده اند. هر چند که این موضوع پیش از این نیز توسط شهرداری مسجدسلیمان سابقه داشته و مسئول وقت واحد خدمات شهری شهرداری از اتلاف سگ ها خبر داده بود. علاوه بر این سلیمانی شهردار پیشین مسجدسلیمان نیز گفته بود که بیش از یک سال است که سگها را گردآوری کرده و می‌کشند. با این حال انتظار می رفت که مولایی شهردار مسجدسلیمان پس از معرفی مشاور خود در حوزه محیط زیست رویکرد بهتری را در این حوزه اتخاذ نموده و اقدامات مطلوبی در حوزه محیط زیست شهری صورت دهد. موضوعی که البته با تداوم خبر سگ کشی تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفته است.

از سوی دیگر جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سال‌های گذشته به روش اتلاف با اسلحه و کشتار در دستور کار شهرداری‌ها بوده، اما پس از تغییر رویکرد مدیریتی توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ روش زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب جایگزین روش اتلاف با اسلحه شد و در این راستا با استفاده از ظرفیت بخش مردمی و سمن‌ها، برای عملیات زنده گیری بهره گرفته‌شده تا حیوانات شهری را بدون خشونت مدیریت کند. در این روش زنده گیری سگ‌های بلاصاحب انجام می‌شود و پس‌ازآن سگ‌ها برای درمان و عقیم‌سازی، واگذاری به سازمان‌ها، رهاسازی در طبیعت و یا نگهداری تقسیم‌بندی می‌شوند اما کمتر از سوی مسئولان امر، این قانون به مرحله اجرا گذاشته‌شده و آن چه بیشتر مشاهده شده اعمال خشونت و سگ کشی بوده است. از طرفی بیش از یک دهه از ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب از سوی معاونت امور شهرداری ها و دفتر خدمات شهری وزارت کشور می گذرد ولی عدم اجرای صحیح این دستورالعمل توسط شهرداری مسجدسلیمان همچنان موجب اتلاف سگ ها می شود. امیدواریم تا ضمن بررسی و اجرای مفاد دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای بدون صاحب، شهرداری مسجدسلیمان ضمن رعایت حقوق حیوانات و جلوگیری از کشتار سگ ها گام مهمی در حوزه محیط زیست عملی سازد.

با توجه به تصاویر ارسالی به پایگاه خبری عصر اولین ها، تنها یکی از این تصاویر قابلیت انتشار عمومی داشته است.