شایعه ای از مسجدسلیمان که همچنان روی سرخط خبرگزاری هاست … !؟ + تصویر
شایعه ای از مسجدسلیمان که همچنان روی سرخط خبرگزاری هاست … !؟ + تصویر

سایت خبری شهر اولین ها// اواخر مردادماه بود که خبری با عنوان ” کشتن جن در اطراف مسجدسلیمان”  سرخط اکثر خبرگزاری ها و سایت ها را به خود اختصاص داده بود که با وجود گذشت دو ماه از این موضوع ، باز هم این خبر به یکی از پر بیننده ترین اخبار در رسانه ها […]

سایت خبری شهر اولین ها// اواخر مردادماه بود که خبری با عنوان ” کشتن جن در اطراف مسجدسلیمان”  سرخط اکثر خبرگزاری ها و سایت ها را به خود اختصاص داده بود که با وجود گذشت دو ماه از این موضوع ، باز هم این خبر به یکی از پر بیننده ترین اخبار در رسانه ها تبدیل شده است.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ، اخبار شایعات با گسترش شبکه های اجتماعی تا حدی افزایش پیدا کرده که عکسی باشایعه  “کشتن جن در اطراف یکی از روستاهای مسجد سلیمان” در فضای مجازی به سرعت منتشر گردید و به تبع آن در سایت ها و خبرگزاری های کشور و محلی نیز به یکی از پر بیننده ترین اخبار تبدیل شده است. با این حال بهروز نجاتی رییس اداره محیط زیست مسجدسلیمان در تکمیل تکذیبیه این خبر خاطر نشان ساخت : چنین موجودی رویت نشده است و بی شک احتمال اینکه این تصویر با برنامه های ادیت تصویر و نرم افزارهای روز در این زمینه دچار تغییرات شده است زیاد می باشد .

با تمام این تفاسیر اگر چه این خبر در مردادماه برای اولین بار در بیش از 30 سایت خبری درج شده ،اکنون نیز با وجود گذشت دو ماه دوباره کانون توجه رسانه ها واقع شده است !؟

 

کشتن جن در اطراف یکی از روستاهای مسجد سلیمان + عکس
ناگفته نماند در خصوص اینکه آیا جنیان به صورت فیزیکی وجود دارند یا خیر نظرات متفاوتی وجود دارد .
در قرآن دو تعبیر درباره ماده اولیه خلقت جن بیان شده است:
«وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ[حجر/۲۷] و جن را پیش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق كردیم.»
«وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ[الرحمن/۱۵] و جنّ را از شعله ‏هاى مختلط و متحرّك آتش خلق كرد.»
علامه طباطبایی در تفسیر این دو آیه می فرماید: راغب در باره كلمه” سموم” گفته: باد داغى است كه اثر سمى دارد. … و اگر در آیه مورد بحث مبدأ خلقت جن از نار سموم دانسته شده، با آیه سوره الرحمن كه آن را” مارجى از نار” نامیده و فرموده:” وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ” منافات ندارد، زیرا مارج از آتش، شعله‏ایست كه همراه دود باشد، پس دو آیه در مجموع مبدأ خلقت جن را باد سمومى (سمی) معرفى مى‏كند كه مشتعل گشته و به صورت مارجى از آتش در آمده. و نوع جن را از بادى بسیار داغ خلق كردیم كه از شدت داغى مشتعل گشته و آتش شده بود.
اما باید دقت کنیم که با این تعبیر نیز نمی توان چندان به ماهیت جن پی برد و این آتش را مانند همین آتش عنصری که می بینیم تصور کنیم. و حتی عده ای از بزرگان بر غیر جسمانی بودن جن تصریح کرده اند و صریحا بیان کرده اند که این آتش مد نظر، آتش عنصری نیست:
«متكلمان مسلمان بر آن‏اند كه جن از اجسام لطیف است و مى‏تواند به شكل‏هاى گوناگون درآید[۲]؛ ولى فیلسوفان معتقدند كه جن، جسم ندارد و جسمانى نیست و بر خلاف انسان، موجودى است مجرّد و از نوع آتش و هوا[۳] البته اینكه جن از آتش آفریده شده است، دلیل قرآنى دارد[حجر/۲۷]؛ امّا این آتش از جنس آتش عنصرى نیست؛ زیرا از خود گرما برون نمى ‏دهد[۴] »[۵]
اسفراینی در کتاب انوار العرفان درباره چیستی جن می نویسد: « در حقیقت این‏ها خلافى است عظیم. مذهب متكلمین  آن است كه ملائكه و جن و شیاطین نیستند مگر اجسام لطیفه، كه حیات عرضى دارند و قادرند كه به شكل‏هاى مختلفه برآیند. و لهذا گاهى مرئى شوند و گاهى نشوند. و چون مرئى شوند، به صور و اشكال مختلفه مرئى شوند.
و محقق طوسى رحمه اللّه در نقد محصل آورده كه:  «معتزله بر آنند كه ملائكه و جن و شیاطین حقایق مختلفه نیستند، بلكه همگى حقیقت واحده ‏اند. و تفاوت میان ایشان نیست مگر به عوارض و افعال. پس آنان كه نكنند و نخواهند مگر خیرات، ملائكه باشند. و آنان كه صادر نشود از ایشان مگر شرور، شیاطین. و یا آن‏كه گاه مرتكب خیر و گاه مرتكب شر باشند، جن. و از این جهت است كه ابلیس را شمرده‏اند گاهى از ملائكه، و گاهى از جن».[۶]
و علّامه تفتازانى در شرح مقاصد گفته:  «قائلین از فلاسفه به وجود جن و شیاطین، بر آنند كه جن جواهر مجرده‏اند كه ایشان را تصرف و تأثیر در اجسام عنصریه هست، بى ‏آنكه متعلق باشند به اجسام؛ مانند تعلقى كه نفوس ناطقه انسانیه را است به ابدان. … ».
و شیخ ابو على در رساله حدود گفته: «الجن هو حیوان هوائی ناطق مشفّ الجرم، من شأنه أن یتشكّل بأشكال مختلفة. و لیس هذا رسم بل معنا اسمه». (جن حیوانی ناطق و با جرم شفاف است که می تواند به اشکال مختلف در آید.