شهرداری مسجدسلیمان نیازمند رویکردی متفاوت به انبوه مشکلات و چالش ها
شهرداری مسجدسلیمان نیازمند رویکردی متفاوت به انبوه مشکلات و چالش ها

شهر اولین ها// حدود سه ماه از عزل شهام سلیمانی شهردار پیشین مسجدسلیمان گذشت تا نوید شعبانی بعنوان شهردار جدید معارفه شود تا این نهاد مدنی پر از چالش ها و بعضاً پر تنش مدیریت جدیدی را تجربه کند. انتخاب شهردار جدید در میانه های راهِ شورای شهر فعلی خود می تواند مهر تأییدی بر […]

شهر اولین ها// حدود سه ماه از عزل شهام سلیمانی شهردار پیشین مسجدسلیمان گذشت تا نوید شعبانی بعنوان شهردار جدید معارفه شود تا این نهاد مدنی پر از چالش ها و بعضاً پر تنش مدیریت جدیدی را تجربه کند. انتخاب شهردار جدید در میانه های راهِ شورای شهر فعلی خود می تواند مهر تأییدی بر عدم مدیریت صحیح شهردار پیشین باشد و گذشت زمان عیار نوید شعبانی را در مواجهه با چالش های ریز و درشت شهرداری مسجدسلیمان مورد سنجش قرار خواهد داد.

فارغ از تمام حواشی پیرامون دوره حضور شهام سلیمانی در شهرداری باید گفت مدیریت این نهاد مهم و تأثیرگذار در مسجدسلیمان طی سالهای اخیر با چالش های متفاوتی همراه بوده که شهرداران پیشین نیز کم و بیش با این مسائل دست و پنجه نرم کرده اند و متناسب با تجربه و رویکرد مدیریتی خود بخشی از این چالش ها را ساماندهی نموده اند. علیرغم این شهردار جدید مسجدسلیمان بایستی بداند که در فرآیند انتخاب شهردار، کارآمدی و توانمندی از جمله موارد مورد نظر در انتخاب وی توسط اعضای شورای شهر بوده است. هر چند آقای شهردار طی ماههای آتی با چالش های متعددی در حوزه مدیریتی خود مواجه خواهد شد که بخشی از آن ها در ذیل آمده، و رویکرد نوید شعبانی در اینخصوص عیار وی بعنوان هجدهمین شهردار پس از انقلاب در مسجدسلیمان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد :

-منابع انسانی شهرداری و مطالبات معوقه

شاید یکی از مهمترین خبرهای شهرداری طی سالهای اخیر عدم پرداخت مطالبات معوقه و بیمه پرسنل شهرداری بوده که در پاره ای از موارد به تجمع و اعتصاب چندین باره کارکنان شهرداری منجر شد. علاوه بر این تورم نیروی انسانی در شهرداری که با تعدد نیروهای غیرمتخصص در برخی واحد و جذب نیروهای جدید در سنوات اخیر صورت گرفته بر انبوه مطالبات نیروی انسانی شهرداری افزوده است. درخواست اشتغال متقاضیان و اضافه شدن احتمالی نفرات جدید به سیستم شهرداری نیز به جدی تر جلوه نمودن این چالش منجر خواهد شد که مدیریت صحیح نیروی انسانی موجود در شهرداری به مرتفع نمودن این موضوع کمک شایانی خواهد نمود. هر چند از نقش پررنگ برخی اعضای شورای شهر در رشد بی رویه تعداد نفرات جذب شده طی سنوات اخیر شهرداری به سادگی نباید گذشت و باید دید شهردار جدید در مواجهه با این موضوع چه سیاستی را اتخاذ خواهد نمود.

-بدهی های میراثی، درآمدزایی و جذب اعتبارات

این موضوع که شهرداری مسجدسلیمان دارای بدهی میلیاردی میراثی از سنوات گذشته می باشد امری بدیهی ست که شهرداران پیشین نیز به عینه بر آن صحه گذاشته اند. این بدهی ها که در پاره ای از موارد با پیگیری قضایی به محکومیت شهرداری و مسدود نمودن حساب آن منجر شده تا حدود زیادی منابع درآمدی شهرداری را تحت الشعاع خود قرار داده است. از سوی دیگر حواشی پیرامون اعتبارات عمرانی جذب شده در سال اخیر و عدم مدیریت صحیح آن، همچنین نابسامانی مقوله درآمدزایی در شهرداری مسجدسلیمان از دیگر نکات قابل توجه است. هر چند شعبانی جذب اعتبارات، افزایش مشارکت مردمی و جذب سرمایه گذاری را از اهم برنامه های خود اعلام نموده و این اظهار نظر شاید بتواند نویدبخش تغییر وضعیت موجود در حوزه اعتبارات شهرداری مسجدسلیمان باشد.

-شورای شهر و مواجهه شهردار با خواسته های غیراصولی

آن چه از کشمکش های میان شهرداران و اعضای شورای شهر در مسجدسلیمان در سالهای اخیر بر آمده نشان می دهد که عدم همسویی شهردار با اعضای شورا آینده روشنی را برای شهرداری رقم نزده است. واگذاری برخی پروژه ها به پیمانکاران سفارشی، جذب نفرات مورد نظر شورای شهر در شهرداری و مسائلی از این قبیل همواره از راهروهای شهرداری به گوش می رسید که کمتر اظهار نظر صریح و شفافی در خصوص این شائبه ها از سوی شورای شهر منتشر شد. ادامه این روند به ضعف و ناتوانی شهرداری در خدمات رسانی به شهروندان و پیشبرد اهداف توسعه شهری در حوزه های مختلف منجر شد. موضوعی که در صورت عدم چاره اندیشی می تواند تا سالها مدیریت و ساماندهی ساختار شهرداری را تحت الشعاع قرار دهد و نیاز کنونی مسجدسلیمان لزوم تغییر رویکرد اعضای شورای شهر در خواسته های بعضاٌ غیراصولی خود از شهردار خواهد بود. 

-شایسته سالاری در ساختار سازمانی شهرداری

شکی نیست که کارشناسان باتجربه و کارآزموده ای در مجموعه شهرداری وجود دارند اما مدیریت صحیح نیروی انسانی و شایسته سالاری در انتصاب مدیران واحدها و معاونت ها نقش موثری در بهبود اجرای سیاست های شهرداری خواهد داشت. موضوعی که شعبانی نیز به آن اذعان داشته و شاید ناکارآمدی برخی ارکان در شهرداری مسجدسلیمان طی سنوات اخیر ریشه در کم توجهی به اصل شایسته مداری و استفاده از نیروهای متخصص داشته است. هر چند انتظار می رود آگاهی شهردار جدید از این مقوله به رعایت اصول و ضوابط در تعیین مدیران و ارکان کلیدی ساختار شهرداری منتهی شود و الگوی صحیح و مدونی از تخصص گرایی را در دوره شعبانی بر مسند شهرداری مسجدسلیمان شاهد باشیم.

-خدمات شهری و نارسایی های شهرداری در امور مربوطه

اگر چه شهروندان مسجدسلیمان نشان داده اند که در بسیاری از موارد به حداقل ها هم قانع بوده و قدردان زحمات مجموعه شهرداری هستند اما نارسایی های عدیده در انجام وظایف واحد خدمات شهرداری که به صراحت در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به آن اشاره شده شرایط نامطلوبی را در این حوزه از شهرداری ایجاد نموده است. مشکلات معابر عمومی و نابسامانی کانال های آب و فاضلاب، بحران تخلیه نخاله های ساختمانی در مناطق مختلف شهر، معضلات پسماند شهری و بسیاری موارد دیگر که در زمره شرح وظایف شهرداری جهت رفع نیازهای شهری شهروندان قرار گرفته است می تواند یکی از دغدغه های مهم شهردار جدید تلقی گردد. هرچند که مدیریت بهینه این خدمات و بهره گیری از راهکارهای کارشناسی می تواند به رفع بسیاری از این نارسایی ها بیانجامد.

علاوه بر آنچه گفته شد انجام فعالیتهای فرهنگی به گونه ای متفاوت تر از برنامه هایی که تاکنون انجام گرفته، ظرفیت پایین شبکه ترافیک هسته مرکزی و برخی خیابان های سطح شهر، کم توجهی به ظرفیت های شاخص گردشگری و عدم بهره گیری از این فرصت ها و … چالش های موجود در شهر اولین ها به شمار می روند که تعامل بیشتر شهرداری و سایر نهادهای مسئول در حوزه های متبوع را می طلبد تا ضمن تحول آفرینی ویژه در سطح شهرستان، انتظارات شهروندان را حداقل در سطحی متوسط محقق سازد.

امیدواریم تا شهردار جدید مسجدسلیمان با حمایت حداکثری اعضای شورای شهر در راستای خدمت رسانی به شهروندان، بتواند ضمن اتخاذ تدابیر و رویکرد ویژه به چالش های پیش رو عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای بگذارد.