ضرورت نگاه حرفه ای به روابط عمومی در صنعت آب و برق
ضرورت نگاه حرفه ای به روابط عمومی در صنعت آب و برق
امید است روابط عمومی های صنعت آب و برق دراین مسیر، با بهره گیری از ابزارهای جدید ارتباطی گام های موثرتری را بردارند و انتظار می رود مدیران ارشد سازمان ها، امکانات و زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر در واحدهای روابط عمومی فراهم آورند.

عصر اولین ها// در دهه های اخیر بواسطه حضور روابط عمومی های توانمند در صنعت آب و برق تهدید های زیادی به فرصت تبدیل شده اند و در ضلع مقابل نیز فرصت های زیادی بواسطه ضعف برخی مدیران روابط عمومی به تهدید تبدیل شده اند که این مسئله باعث می شود تا توجه بیشتری به ضرورت نگاه حرفه ای در روابط عمومی صنعت آب و برق صورت پذیرد.

بخشی از پیام وزیر نیرو به مناسبت روز روابط عمومی : در این برهه از تاریخ، شما تلاشگران عرصه ارتباطات و روابط عمومی هستید که در خط مقدم این جبهه با استفاده از ابزار‌های گوناگون و با تقویت قدرت همگرایی خود با دیگر شرکت‌ها، زمینه پیدایش تنوع و تکثر در حوزه تولید و نشر محتوا را فراهم ساخته و اقدام به بیان شفاف و هنرمندانه دستاورد‌ها و اقدامات صنعت آب و برق می‌کنید تا ضمن آگاه‌سازی افکار عمومی از کیفیت و وسعت اقدامات و خدمات انجام شده در صنعت آب و برق، همچنین راه سوء استفاده دشمنان این مرز و بوم را در سلب اعتماد عمومی، مسدود کنید.

اگر بخواهیم بصورت دقیق به جزئیات پیام وزیر نیرو بپردازیم، ایشان سه مسئله مهم را برای روابط عمومی ها بعنوان پرچمداران خط مقدم این جبهه متذکر می شوند که به ترتیب عبارتند از : ایجاد و تقویت تعامل با داخل و بیرون از سازمان و بهره گیری مناسب بواسطه از ابزارهای گوناگون در دسترس برای به تصویر کشیدن اقدامات بزرگ ، بیان شفاف و هنرمندانه دستاوردها و در آخر سرعت بخشی به پوشش اقدامات و فعالیت ها و جلوگیری از بهره برداری دشمنان را مطرح می کنند. در کشورهای توسعه یافته روابط عمومی ها جایگاه خاصی در سازمان های خودشان دارند ولی درکشورهای درحال توسعه و همچنین کشورهای توسعه نیافته به این امر مهم به صورت علمی آگاه نیستند. به نظر می رسد ارتقاء و تقویت جایگاه روابط عمومی به عنوان بازوی مشورتی درسازمانها، ضرورتی انکار ناپذیر و راهبردی باشد و باید بر روی منابع انسانی خلاق و ارتقای مهارتها و توانایی های علمی آن سرمایه گذاری نمود و روابط عمومی در صنعت آب و برق نیز از این امر مستثنی نیست و می تواند کارکردهای ارزشمندی دردامنه وسیعی در مدیریت سازمان داشته باشد.

بسیاری ازشرکت‌های فعال حوزه صنعت آب و برق از تجربیات و بحران‌های قبلی درس گرفته و مدیران حرفه‌ای در روابط‌ عمومی انتخاب کرده اند. اما همچنان شاهد آن هستیم در برخی نهادها و شرکت‌های این صنعت، صندلی روابط‌عمومی را به نیروهای غیرحرفه‌ای سپرده اند که تفاوت عملکردی بین این دو گروه و تفاوت‌های چشمگیری بین فعالیت‌های آنها در روابط‌عمومی‌ها وجود دارد.

این صنعت به عنوان بخش مهمی از صنعت که روابط‌عمومی آن باید به مهارت‌های فرهنگ‌سازی، مدیریت بحران ، مدیریت افکار عمومی، تولید محتوای خلاق و مهارت‌های بازاریابی برای خلق محتواهای ترغیب‌کننده مجهز باشد، باید بیش ازصنایع دیگر روابط‌عمومی را جزو حلقه اصلی زنجیره ارزش خود به حساب آورده و به همین دلیل نگاه حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر به روابط‌عمومی بیش ازگذشته احساس می شود. با توجه به نقش مهم وتاثیرگذارانتصاب مدیران تخصصی در روابط عمومی ها لازم است مدیران ارشد سازمانها شایسته سالاری را درانتصاب مدیران روابط عمومی، سرلوحه تصمیم گیرهای خود قراردهند چرا که روابط عمومی فعالیتی مهم و تخصصی بوده و باید مدیران آن نیز از دانش روز روابط عمومی بهره مند باشند وتجربه وتسلط لازم را برامور رسانه ای، انتشاراتی، پژوهشی و…دارا باشند که درگذرگاه ها بتوانند به موقع و درست تصمیم گیری کنند.

این درحالی است که مدیران صنعت آب و برق همواره برنقش و اهمیت روابط عمومی به عنوان بازوی کارآمد و عامل تسهیل کننده ارتباطات سازمان با مردم تاکید کرده اند که این رویکرد باید در عمل نیز محقق گردد. دستیابی به اهداف کلان در این صنعت بدون حمایت کامل مدیران امکان پذیرنیست بنابراین، توجیه مدیران ارشد سازمان نسبت به این امر و تقویت انگیزه ی آنان برای حمایت جدی وهمه جانبه ازروابط عمومی ها باید دردستورکارقرارگیرد ودراین مسیرگام های عملیاتی بردارند.

یکی ازموارد دیگری که در این صنعت باید مورد توجه قرارگیرد اهتمام در بهسازی نیروی انسانی در روابط عمومی ها است که این امر مهم نیز به کمک آموزش امکان پذیراست. ازاین رو انتظار می رود اجرای دوره های آموزشی آکادمیک قبل ازخدمت و ضمن خدمت با جدیت بیشتری دنبال شود.

امید است روابط عمومی های صنعت آب و برق دراین مسیر، با بهره گیری از ابزارهای جدید ارتباطی گام های موثرتری را بردارند و انتظار می رود مدیران ارشد سازمان ها، امکانات و زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر در واحدهای روابط عمومی فراهم آورند.

-حسن کریمی کارشناس روابط عمومی