طرح «ایمک» در خوزستان آغاز به کار کرد
طرح «ایمک» در خوزستان آغاز به کار کرد

عصر اولین ها// طرح «ایمک» (ارسال یار مهربان به کتابخوان) در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان آغاز به کار کرد. مراسم رونمایی از طرح «ایمک» (ارسال یار مهربان به کتابخوان) با حضور سرپرست کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ۱۲ اردیبهشت‌ماه در محل کتابخانه مرکزی […]

عصر اولین ها// طرح «ایمک» (ارسال یار مهربان به کتابخوان) در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان آغاز به کار کرد.

مراسم رونمایی از طرح «ایمک» (ارسال یار مهربان به کتابخوان) با حضور سرپرست کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ۱۲ اردیبهشت‌ماه در محل کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) و لزوم بهره‌مند شدن از این روزهای پر و خیر و برکت، بیان کرد: کشورهایی که کتاب را سرلوحه‌ی خود قرار داده‌اند، به همان میزان جامعه‌شان توانسته است در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. 

یعقوب شلیش پور با بیان اینکه کتاب یکی از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ است، تصریح کرد: اگر توجه ویژه‌ای به ترویج کتاب و کتابخوانی شود بقیه حوزه‌ها به تبع آن فعال می‌شوند؛ نوع و میزان پیشرفت جامعه به نگاه مسئولان در حوزه فرهنگ ارتباط دارد که هرچه این نگاه ریشه‌ای و عمیق‌تر باشد، جامعه از رشد مطلوبی برخوردار می‌شود. 

وی با اشاره به میزان چرخه تولید کتاب در شرایط کنونی گفت: با توجه به سرعت انتقال در فضای مجازی و بی‌حوصله بودن مخاطبان به خوانش کتاب، باید به‌جای واژه منفعل شدن مخاطبان در حوزه کتابخوانی، تلاش کنیم با تعاریف موثرتر و تغییرات در حوزه چاپ کتاب و تولید محتوای آن متناسب با ذائقه مردم پیش برویم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در بخش دیگر سخنان خود نگاه و اولویت به مناطق کم‌برخوردار را در زمینه کتابخوانی از اهم موضوعات دانست و عنوان کرد: طرح «ایمک» در کتابخانه‌های عمومی خوزستان باید بتواند از زوایای دیگر، افراد نیازمند مناطق کم‌برخوردار را تحت پوشش قرار دهد و می‌طلبد با برنامه‌ریزی مناسب و هزینه کمتر کتاب را به علاقه‌مندان در این مناطق برسانیم.

 

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اجرای این طرح در همه مناطق استان به‌خصوص در حاشیه شهرها و کم شدن فاصله دسترسی شهروندان به کتابخانه، گفت: برای رساندن کتاب به مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار که تعداد خانوارهای زیادی در این نقاط ساکن هستند، در کنار اجرای طرح «ایمک» استانداری خوزستان نیز بخشی از هزینه‌های توزیع کتاب بین این مناطق را بر عهده می‌گیرد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه گفت: با اینکه قریب ۱۷ سال از تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور می‌گذرد، تمام تلاش این نهاد اجرای برنامه‌های صد درصد فرهنگی و هدف ما نیز تبدیل کردن کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی، فرهنگی است.

عباس حسین‌زاده با اشاره به تاسیس ۲۲۴ باب کتابخانه عمومی در خوزستان، افزود: هر چند ویروس کرونا برنامه‌های کتایخانه‌ها را متحول کرد، ولی بر اساس مصوبه ستاد کرونا درصدد برآمدیم به صورت دورکاری، کتابداران با تولید محتوا برای اعضای کتابخانه‌ها در فضای مجازی برنامه‌های متنوعی ارائه دهند.

وی یکی از ضروریات مهم در زمینه ترویج کتابخوانی دسترسی عادلانه‌ی مردم را به کتابخانه‌ها برشمرد و عنوان کرد: با شیوع کرونا کتابداران ما نیز تلاش کردند تا ایده جدیدی برای توزیع کتاب به علاقه‌مندان خلق کنند که پس از ماه‌ها کار، طرح «ایمک» که اختصارِ «ارسال یار مهربان به کتابخوان» است، به نتیجه رسید.

حسین زاده ادامه داد:  هرچند «پیک کتاب» در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود، اما ویژگی طرح «ایمک» ارسال کتاب در تمام روزهای هفته و با قیمت مناسب است و امیدوار هستیم هرچه این طرح جلوتر برود با تبیلغات و اطلاع‌رسانی، این عنوان را به یک برند برای نهاد کتابخانه‌های عمومی تبدیل کنیم.

وی در مورد اجرای طرح «ایمک» اینگونه توضیح داد: در این طرح درخواست مخاطب از دو طریق یکی تلفن ثابت و همراه و دیگری از اینستاگرام عنوان کتاب و امانت دهی آن به دست ما می‌رسد و با هزینه ۵۰ درصدی که مبلغ آن ۱۰ هزار تومان است، کتاب تا دورترین نقاط به دست مخاطب رسیده و برای بازگشت کتاب به کتابخانه، عضو مجدد با کتابخانه تماس می‌گیرد و همکاران درب منازل رفته و کتاب را تحویل می‌گیرند.

در این آیین وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان هم در سخنانی توجه به زیرساخت‌ها را عبور از دریچه فرهنگ به سمت نور دانست و بیان کرد: در این ایام قرنطینه و کنج اتاق، باید دغدغه اهالی فرهنگ تلاش‌های ارزشمند در زمینه استفاده مطلوب از ظرفیت فرهنگ هنر و ادبیات برای مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان باشد و امیدواریم با  توسعه این طرح چتر بال «ایمک» بر سر اهواز و استان گسترده‌تر شود.

 
  • منبع خبر : ایبنا