طرح جنگلانه این هفته در مسجدسلیمان اجرا می شود
طرح جنگلانه این هفته در مسجدسلیمان اجرا می شود

سایت خبری شهر اولین ها// وضعیت جنگل‌های کشور بسیار نگران‌کننده و شکننده است آمارها نشان مي‌دهد تا نيم قرن پيش وسعت جنگل‌هاي هيركاني در شمال كشور6.5 ميليون هكتار بوده اما اكنون به 1.9ميليون هكتار رسيده كه از اين ميزان هم 800 هزار هكتار آن مخروبه است. برهمين اساس، طرح «جنگلانه» از 2 سال پيش با […]

سایت خبری شهر اولین ها// وضعیت جنگل‌های کشور بسیار نگران‌کننده و شکننده است آمارها نشان مي‌دهد تا نيم قرن پيش وسعت جنگل‌هاي هيركاني در شمال كشور6.5 ميليون هكتار بوده اما اكنون به 1.9ميليون هكتار رسيده كه از اين ميزان هم 800 هزار هكتار آن مخروبه است.
برهمين اساس، طرح «جنگلانه» از 2 سال پيش با هدف احياي رويشگاه‌هاي جنگلي كشور شكل گرفته، همچنین امسال در اکثر استان‌هاي كشور از جمله خوزستان اجرا شد.
به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، جنگلانه طرحی است مشارکتی با تکیه‌بر توان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) که با هدف تازه داشتن عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور، شناخت و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر بومی و همچنین آشنایی با روش کاشت آنها و حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری طبیعت‌محور (اکو توریسم) طرح‌ریزی‌شده است.
بر این اساس این طرح در بعضی از شهرستان های استان خوزستان از جمله شهرستان مسجدسلیمان به اجرا در خواهد آمد.این طرح به همت انجمن نگین ایران زاگرس و با همکاری ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و سازمان فضای سبز شهرداری و شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان و فعالین محیط زیست و شهروندان مسجدسلیمانی در مناطق مختلف اجرا خواهد شد. مهرابی مدیر اجرایی این طرح با بیان این مطلب به خبرنگار ما اظهار داشت : در نظر داریم تا تپه ها و فضاهای بکر و مستعد نهال کاری در شهرستان را که پیش از این شناسایی نموده ایم را تحت پوشش طرح جنگلانه قرار دهیم.

وی افزود: در نظر داریم تا با تعامل چندسویه با اداره منابع طبیعی و سازمان فضای سبز شهرداری و شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان تپه های اطراف شهرستان را طی طرح های میان مدت و بلند مدت به مناسبت های مختلف نهال کاری انجام دهیم.

مدیرانجمن نگین ایران زاگرس خاطرنشان ساخت: در آینده ای نزدیک طبیعتی زیبا و دلنشین را با اجرای این طرح شاهد خواهیم بود که در فاز اول آن تپه های منطقه مالجونکی و هشت بنگله را نهال کاری خواهیم نمود.

وی در خصوص گونه های درختان کاشته شده در این طرح اظهار داشت: طی مشورت با کارشناسان منابع طبیعی گونه های درختی کُنار ، کهور و بادام در این طرح کاشته خواهند شد که ضمن زیبایی خاصی که به تپه ها و کوههای اطراف مسجدسلیمان می دهد سازگار با شرایط محیطی و آب و هوای منطقه نیز خواهد بود.
مهرابی همچنین ابراز امیدواری کرد : انتظار می رود که این طرح با استقبال قابل توجهی از سوی شهروندان و فعالین زیست محیطی همراه شود.ضمن اینکه حدود  400 نهال در مناطق مورد نظر کاشته و آبیاری خواهد شد.
گفتنی است که طرح جنگلانه در شهرستان مسجدسلیمان روز جمعه چهارم دیماه انجام خواهد شد.