طرح های انتقال آب در بودجه ۱۴۰۰ تأمین اعتبار شده اند + سند
طرح های انتقال آب در بودجه ۱۴۰۰ تأمین اعتبار شده اند + سند

عصر اولین ها// نشست مشترک مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و انعقاد تفاهم نامه در زمینه های مختلف و بازدید از طرح بهشت آباد صبج امروز برگزار شد. در حالی که مستندات موجود از تأمین اعتبار طرح های انتقال آب در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خبر می دهد. به گزارش عصر اولین ها، […]

عصر اولین ها// نشست مشترک مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و انعقاد تفاهم نامه در زمینه های مختلف و بازدید از طرح بهشت آباد صبج امروز برگزار شد. در حالی که مستندات موجود از تأمین اعتبار طرح های انتقال آب در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خبر می دهد.

به گزارش عصر اولین ها، نشست همکاری‌های مشترک مجمع نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری صبح امروز برگزار شد. حسینی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: هرجای کشور طرحی پشتوانه امنیتی، زیست‌محیطی و کشاورزی نداشته باشد آن طرح مردود است و اجرای دستوری طرح‌ها و صدور مجوز زیست‌محیطی، امکان‌پذیر و شایسته نظام اسلامی نیست.

اگر چه مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست می گوید: پروژه‌های انتقال آب کارون، دز، دریای عمان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی و انتقال آب البرز به تهران و انتقال آب‌های مرزی که در بودجه سال ۱۴۰۰ دارای ردیف شدند باوجودی که فاقد مجوزهای محیط‌ زیستی هستند. جلالوندی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین مشکل ارزیابی این است که اول پروژه را مصوب می‌کنند و تأمین اعتبار می‌شود و سپس برای کسب مجوز محیط‌ زیستی به سازمان مراجعه می‌کنند، گفت: این سؤال مطرح است که چرا سازمان برنامه ‌و بودجه که اشراف کامل به قوانین دارد برای پروژه‌های مشمول ارزیابی بودجه تخصص داده است.

به نظر می‌رسد نهادهای پیشنهاد دهنده پروژه‌ها برای اینکه قادر به پیشبرد اهداف بودجه‌ای خود در دولت و مجلس شوند نام پروژه‌ها را تغییر داده‌اند. به طور مثال برای کاهش حساسیت اجتماعی انتقال آب خِرسان با نام خط انتقال آبرسانی به یزد و کرمان نام گذاری شده است. همچنین طرح انتقال آب بهشت آباد به عنوان انتقال آب به فلات مرکزی ردیف بودجه دریافت کرده است، علاوه بر این پروژه‌های دیگری از قبیل سبزکوه، گلاب، بهشت آباد، ونک، تراز مسجد سلیمان،  و… در این لیست به چشم می‌خورد.

در مستندات زیر که در بودجه سال ۱۴۰۰ قید شده ردیف ۱۳۰۷۰۰۲۱۰۳ به آبرسانی خط دوم انتقال آب به یزد و دیگر شهرها اختصاص داده شده است.

همچنین ردیف ۱۳۰۷۰۰۳۱۲۶ به مطالعه و اجرای انتقال آب به فلات مرکزی ایران اختصاص یافته است. پروژه ای که شروع آن سال ۱۳۸۱ و خاتمه آن ۱۴۰۲ قید شده است.