عملکرد ستاد بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان مورد ارزیابی قرار گیرد
عملکرد ستاد بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان مورد ارزیابی قرار گیرد

شهر اولین ها// حدود هفت ماه از زمین لرزه تابستان امسال در مسجدسلیمان می گذرد و علیرغم این که برخی ساکنین مناطق آسیب تسهیلات بانکی را دریافت نموده اند،سرگردانی و بلاتکلیفی بسیاری دیگر از ساکنین مناطق زلزله زده موجب شده تا گلایه های بسیاری را در این خصوص مطرح نمایند. به گزارش شهر اولین ها، […]

شهر اولین ها// حدود هفت ماه از زمین لرزه تابستان امسال در مسجدسلیمان می گذرد و علیرغم این که برخی ساکنین مناطق آسیب تسهیلات بانکی را دریافت نموده اند،سرگردانی و بلاتکلیفی بسیاری دیگر از ساکنین مناطق زلزله زده موجب شده تا گلایه های بسیاری را در این خصوص مطرح نمایند.

به گزارش شهر اولین ها، شدت زمین لرزه تیرماه امسال در مسجدسلیمان به قدری زیاد بود که بیش از چهارده هزار واحد مسکونی در این خصوص مورد ارزیابی قرار گرفتند. انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان آبان ماه در نشست بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان گفت: ۱۴ هزار واحد مسکونی متاثر از زمین لرزه مسجدسلیمان مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۹۰ مورد در سامانه بنیاد مسکن ثبت شدند.وی با بیان اینکه  ۱۰ ارزیاب در مسجد سلیمان کار ارزیابی را انجام می دهند افزود: بر اساس ارزیابی‌ انجام شده از این تعداد یک هزار و ۴۳۷ واحد مسکونی باید از نو ساخته، و ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز باید تعمیر شوند.

علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در سفر به خوزستان و بازدید از مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان با ابراز ناخرسندی از روند کند بازسازی مناطق زلزله زده این شهرستان گفته بود به زودی یک استان قوی معین بازسازی برای مناطق زلزله زده مسجدسلیمان تعیین می‌شود. از این رو در اواخر آذرماه بنیاد مسکن استان‌ مازندران از سوی بنیاد مسکن‌ انقلاب اسلامی کشور، به عنوان معین بازسازی مناطق‌ زلزله‌زده‌ شهرستان مسجدسلیمان تعیین‌ شد. این تصمیم از آن جهت رخ داد که علیرغم ابلاغ اعتبارات لازم برای حادثه زلزله مسجدسلیمان، روند بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان به کندی پیش می‌رفت و در اجرا مشکلات زیادی وجود داشته و زمان طولانی برای تشکیل پرونده برای منازل صرف شده است.

از طرفی دیگر چندی پیش محمد خانی مسئول ستاد معین مناطق زلزله زده مسجدسلیمان گفت: از مجموع هفت هزار و ۳۰۰واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله که نیاز به تعمیر داشت، پنج هزار و ۳۰۰واحد تسهیلا بانکی و بلاعوض دریافت کرده اند و پیش بینی می شود تا ۴۵روز آینده تعمیرات منازل خسارت دیده از زلزله مسجدسلیمان به پایان برسد.

با تمام آن چه گفته شد مراجعات اخیر برخی شهروندان به ستاد بازسازی در خصوص وضعیت درخواست ارزیابی واحدهای مسکونی خود همچنان بدون پاسخی صریح و آشکار باقی مانده است. بسیاری از این شهروندان اظهار داشته اند که چندماه پیش از طریق دفاتر پیشخوان دولت درخواست ارزیابی خود را ارائه نموده اند اما تاکنون هیچگونه پیگیری و بررسی در این خصوص انجام نشده است. از طرفی شنیده شده که حدود چهارهزار درخواست شهروندان مناطق زلزله مسجدسلیمان در وضعیت نامشخص بوده و شهروندان همچنان پاسخی بر درخواست های خود دریافت ننموده اند.

در شرایط کنونی پرسش های زیادی مطرح می شود که سرانجام حدود چهارهزار واحد مسکونی شهروندان که درخواست خود را از ماهها قبل ارائه نموده اند چه می شود؟ علت تناقض در آمار ارزیابی شده اولیه ( حدود چهارده هزار واحد مسکونی) با آمار ثبت شده ( حدود هفت هزار و پانصد واحد) چگونه است؟ عوامل و مسئولین غیربومی در ستادهای بازسازی (ستاد اصلی و ستاد معین) تا چه اندازه دلسوزانه وضعیت ساکنین مناطق زلزله زده را مورد بررسی و پیگیری قرار می دهند؟ سرانجام دیگر شهروندان جامانده از روند بازسازی منازل زلزله زده خود چه می شود؟

از فرماندار شهرستان و دیگر مسئولین ستاد بحران شهرستان انتظار می رود ضمن پیگیری فوری موضوع، عملکرد ستاد بازسازی مناطق زلزله زده را مورد ارزیابی قرار دهند. علاوه بر این پرسش های فراوانی از سوی برخی ساکنین مناطق زلزله زده مطرح شده که امیدواریم پاسخ صریح و روشنی به این ابهامات ارائه شود. همچنین وضعیت حدود چهارهزار درخواست ساکنین واحدهای مسکونی مناطق زلزله نیز که از طریق دفاتر پیشخوان دولت وصول گردیده تعیین تکلیف شود تا روند بازسازی این منازل و رضایتمندی شهروندان از خدمات رسانی و پیگیری امور آنان در خصوص بازسازی منازل خود ایجاد شود.