فراموشی قانون هوای پاک در سایه تخلف دستگاهها و صنایع آلاینده و ضعف نهادهای نظارتی
فراموشی قانون هوای پاک در سایه تخلف دستگاهها و صنایع آلاینده و ضعف نهادهای نظارتی

عصر اولین ها//در روزهایی که ویروس کرونا سلامتی و حیات هزاران شهروند را تحت الشعاع قرار داده آلودگی هوای اهواز نیز طی یک هفته اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. موضوعی که با توجه به وجود مزارع گسترده نیشکر در نزدیکی اهواز، استقرار صنایع بزرگ مانند فولاد خوزستان، وجود فلرها، تأسیسات بزرگ نفتی […]

عصر اولین ها//در روزهایی که ویروس کرونا سلامتی و حیات هزاران شهروند را تحت الشعاع قرار داده آلودگی هوای اهواز نیز طی یک هفته اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. موضوعی که با توجه به وجود مزارع گسترده نیشکر در نزدیکی اهواز، استقرار صنایع بزرگ مانند فولاد خوزستان، وجود فلرها، تأسیسات بزرگ نفتی و البته سایت دفع پسماند شهرداری این روزها اهواز را به یکی از آلوده ترین کلان شهرها تبدیل نموده است.

به گزارش عصر اولین ها، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بخش قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهر اهواز به محل دفن پسماند‌ها در سایت صفیره که در بخش غیزانیه قرار دارد، مربوط می‌شود. محل مذکور شرایط بسیار نامطلوبی دارد که به دلیل سوء مدیریت از سوی شهرداری شاهد معضلات جدی درخصوص شرایط نامناسب هوا و بروز مشکلات تنفسی برای شهروندان هستیم. وی درخصوص وظایف شهرداری و تعهدات آن نسبت به جلوگیری از آلودگی هوا بیان کرد: در این زمینه تذکراتی به متولیان امر به صورت مکرر ارائه شده و با توجه به اینکه تاکنون شهرداری اقدامات موثری برای کاهش آلودگی هوا انجام نداده است، اداره محیط زیست استان از طریق مراجع قضایی اقدام کرده و براساس قانون با مسئولان مربوطه برخورد خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان نیز در اولین جلسه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در سال ۹۹ اظهار کرد: مدت‌ها است که در استان خوزستان جای خالی توجه به آلاینده‌های PM ۲.۵ و ذرات آلاینده دیگر حس می‌شود. در تابستان، میزان آلاینده‌ها در هوای شهر اهواز حتی از شهر تهران بسیار بالاتر بود و به مدت دو هفته آلاینده‌ها از ۱۸۰ به بالا بود در حالی که میزان آلاینده‌های هوای تهران ۱۱۰ تا ۱۲۰ بود و متاسفانه توجه لازم به این قضیه نشده است. وی افزود: ذرات آلاینده‌ PM ۲.۵ با توجه به اینکه به شدت ریز هستند، مستقیما از طریق تنفس وارد جریان خون می‌شوند و در گروه‌های سنی حساس مانند کودکان و سالمندان سکته‌های مغزی و قلبی ایجاد می‌کنند.

با این حال وقوع بارندگی ها در روزهای آتی باعث خواهد شد تا مشکلات تنفسی در بین شهروندان افزایش یابد. از طرفی قانون هوای پاک نیز تکالیفی را بر عهده دستگاه‌ها گذاشته تا با اجرای این قانون کاهش آلودگی هوا را شاهد باشیم. هر چند گویا به دلایل مختلف روند اجرای این قانون در اهواز به کندی پیش می‌رود. «قانون هوای پاک» با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در تیرماه ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بر اساس این قانون دستگاه‌های متولی و مدیریت شهری به اجرای برنامه‌های مختلف موظف شدند. قانونی که البته در غفلت و فراموشی دستگاههای متولی و ذیربط موجب شده تا آلودگی هوا یکی از مهمترین چالش های این روزهای اهواز باشد. باید منتظر ماند تا عملکرد نهادهای نظارتی در حوزه برخورد با متخلفین دز انتشار آلاینده ا مورد ارزیابی قرار داد و ادامه فعالیت و اقدامات دستگاهها و صنایع آلاینده را که ملزم به کاهش میزان آلایندگی شده اند را نیز پایش نمود تا شاید از شدت آلاینده ها کاهش یابد.