فرماندار جدید اندیکا؛ چالش ها و ظرفیت های پیش رو
فرماندار جدید اندیکا؛ چالش ها و ظرفیت های پیش رو

عصر اولین ها// پس از حدود سه ماه بلاتکلیفی سرانجام امراله نوذری بعنوان فرماندار جدید شهرستان اندیکا معرفی شد. این موضوع برای شهرستانی که همواره مشکلات شهروندانش زیر سایه شهرهای همجواری همچون مسجدسلیمان و لالی کمرنگ تر جلوه نموده می تواند اتفاقی مثبت و امیدوارکننده تلقی گردد. به گزارش عصر اولین ها، با معرفی فرماندار […]

عصر اولین ها// پس از حدود سه ماه بلاتکلیفی سرانجام امراله نوذری بعنوان فرماندار جدید شهرستان اندیکا معرفی شد. این موضوع برای شهرستانی که همواره مشکلات شهروندانش زیر سایه شهرهای همجواری همچون مسجدسلیمان و لالی کمرنگ تر جلوه نموده می تواند اتفاقی مثبت و امیدوارکننده تلقی گردد.

به گزارش عصر اولین ها، با معرفی فرماندار جدید شهرستان اندیکا امیدها برای آغاز فرآیند رشد و توسعه یکی از محروم ترین شهرستان های کشور افزایش یافت. از آن جهت که شناخت کامل مدیر ارشد اجرایی شهرستان از شرایط منطقه و آشنایی قومی با ساکنین شهرستان در برنامه ریزی و اجرایی نمودن اقدامات توسعه محور در اندیکا می تواند تا حدود زیادی اثرگذار باشد. از طرفی دیگر چالش ها و ظرفیت های زیادی در اندیکا پیش روی نوذری بعنوان فرماندار شهرستان قرار دارد که طی ماههای آتی رویکرد وی را در مواجهه با این مسائل و چگونگی مدیریت آن ها مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

توسعه شهری پراکنده و افزایش آمار مهاجرت

مدیریت نه چندان هدفمند و برنامه ریزی های مقطعی در سالهای اخیر موجب شد تا شهرستان اندیکا از مسیر توسعه باز بماند. گسترگی منطقه و پراکندگی شهرها و روستاها موجب شده تا توسعه نامتوازن و عدم مدیریت یکپارچه به وضوح در اندیکا نمایان شود. از سویی نبود امکانات و زیرساختهای اولیه برای زندگی شهری در اندیکا کاهش انگیزه ادامه حضور در شهرستان و افزایش قابل توجه آمار مهاجرت را موجب شود. عدم راه اندازی مراکز خدماتی و بسیاری از ادارات در اندیکا از جمله چالش های عمده پیش روی مردم شهرستان است. همچنین عدم وجود شعب متمرکز بانکی نیز از دیگر مواردی است که همواره مورد توجه و عدم رضایت مندی بسیاری از شهروندان بوده است.

نبود بیمارستان و بیماران جان باخته در مسیر درمان 

اگر چه بیش از یک دهه از شهرستان شدن منطقه اندیکا می گذرد اما همچنان برای درمان بسیاری از بیماران، انتقال آنان به مسجدسلیمان و در نهایت اهواز محتمل ترین گزینه طی سالهای اخیر بوده است. موضوعی که در برخی موارد به جان باختن بیمارانی همچون عقرب زدگی در میانه مسیر یا پس از انتقال به بیمارستان شهرهای همجوار منجر شده است. هر چند که نبود بیمارستان و زیرساخت های بهداشت و درمان را می توان از عمده ترین مطالبات مردمی اندیکا بیان نمود اما این مقوله در گرو توسعه و پیشرفت شهرستان از سایر جهات نیز می باشد تا کادر درمان و پزشکی با بهره مندی از دیگر خدمات شهری به حضور در اندیکا و انجام وظایف محوله حوزه بهداشت و درمان ترغیب شوند.

مشکلات شهرداری های نوبنیاد، آب شرب و گاز رسانی شهری

شاید انتظار می رفت که با راه اندازی شهرداری قلعه خواجه، آبژدان و زاووت میزان رضایت مندی شهروندان از خدمات شهری افزایش یابد. اما چالش درآمدزایی شهرداری ها و اعتراض کارگران شهرداری به عدم پرداخت حقوق و دستمزد که حتی پای استانداری خوزستان را به موضوع کشانید موجب شد تا بخشی از مشکلات شهرستان اندیکا در سرخط خبرگزاری های استانی و منطقه قرار گیرد. به مسائلی از این دست مشکلات آب شرب و گازرسانی به شهر و روستاهای اندیکا را نیز باید اضافه نمود که موجب تأمین سوخت در زمستان توسط ساکنین روستاها به شیوه های دیگر می شود. شیوه هایی از جمله تهیه و خرید سلیندر گاز مایع و قطع درختان که با دشواری ها و تبعات زیادی همراه است. ضمن این که آتش سوزی جنگل های بلوط و مراتع در اندیکا نیز طی سالهای اخیر از مهمترین چالش های مدیریت بحران در اندیکا بوده که همچنان به شیوه های سنتی برای کنترل و مهار حریق جنگل های ارزشمند اندیکا بویژه شیمبار اقدام می شود.

علاوه بر آنچه گفته شد چالش های دیگری نیز در اندیکا وجود دارد که موجب شده این شهرستان در شرایط فعلی با مولفه های شهری و شاخص های رشد و توسعه فاصله ریادی داشته باشد و برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع می تواند به پیشبرد اهداف توسعه ای شهرستان کمک شایانی نماید. علاوه بر این نباید از ظرفیت های گردشگری و کشاورزی در اندیکا غافل بود و در کنار دیگر پتانسیل های این منطقه بکر و ارزشمند می توان روزنه ای از امید را برای ادامه حیات در اندیکا ایجاد نمود. از این رو امیدواریم تا مدیریت صحیح چالش های پیش رو با جذب اعتبارات و نظارت صحیح بر اقدامات عمرانی و توسعه شهری و روستاها همراه شود. موضوعی که عیار مدیریتی فرماندار اندیکا بعنوان مدیر ارشد شهرستان را در ادامه مدت تصدی اش مورد ارزیابی قرار خواهد داد.