ماجرای انتصاب فرماندار مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد …
ماجرای انتصاب فرماندار مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد …

شهر اولین ها/ حدود سه ماه از معرفی اردوان قنبری به عنوان سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان می گذرد و با وجود متمرکز شدن وی بر مسائل و مشکلات مدیریت کلان شهری، همچنان نام های مختلفی برای معرفی شدن به عنوان فرماندار مسجدسلیمان به گوش می رسد. موضوعی که نمی تواند اثرمثبتی در راستای بررسی و پیگیری […]

شهر اولین ها/ حدود سه ماه از معرفی اردوان قنبری به عنوان سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان می گذرد و با وجود متمرکز شدن وی بر مسائل و مشکلات مدیریت کلان شهری، همچنان نام های مختلفی برای معرفی شدن به عنوان فرماندار مسجدسلیمان به گوش می رسد. موضوعی که نمی تواند اثرمثبتی در راستای بررسی و پیگیری چالش های پیش روی شهر اولین ها بگذارد و این فرآیند را تا حدود زیادی تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

به گزارش شهر اولین ها، با تودیع علیرضا گورویی که قریب به ۶ سال در مسجدسلیمان بعنوان فرماندار حضور داشت و معارفه اردوان قنبری بعنوان سرپرست فرمانداری، شهر اولین ها روزهای مهم و تأثیرگذاری را از حیث انتخاب مدیریت کلان شهری پشت سر می گذراند. این روزها نیز گمانه زنی ها و معرفی اسامی متعدد برای تصدی عنوان فرماندار مسجدسلیمان به یکی از موضوعات مهم شهرستان تبدیل شده و باید گفت که حساسیت های بالایی در این زمینه ایجاد نموده است. فارغ از تمامی نام ها و گمانه زنی هایی که مطرح می شود بایستی گفت که مولفه های زیادی جهت انتخاب فرماندار وجود دارد که بی توجهی به این شاخص ها و تنها در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی و تعاملات خارج از چهارچوب شایسته سالاری نمی تواند کمک چندانی به مسجدسلیمان کند. شهری که سالهاست تشنه اقدام و عمل مانده و در گیر و دار شعارمداری برخی مسئولین، روی ریل توسعه و پیشرفت جا مانده است.عدم تحقق وعده هایی که ضمن ایجاد حس ناامیدی و عدم پیشرفت در بین شهروندان مقدمات مهاجرت آنان را نیز فراهم نموده است.

عدم معرفی فرماندار مسجدسلیمان که قریب به سه ماه از آن می گذرد تا جایی پیش رفت که امام جمعه شهرستان نیز در خطبه های اخیر خود نیز به این موضوع اشاره داشته است. حجت الاسلام امینی در خطبه های اخیر خود در نماز جمعه اظهار داشت: چرا باید در دولتی که شعارش تدبیر است ۳ ماه مسجدسلیمان فرماندار نداشته باشد/نتیجه نداشتن فرماندار همین خسارات سیل اخیر در مسجدسلیمان بود/اگر فردی جایگزین نداشتید چرا فرماندار را عوض کردید؟

از سویی دیگر حضور اردوان قنبری بعنوان سرپرست فرمانداری طی سه ماه اخیر تا حدود زیادی در همگرایی بیشتر نهادها و ادارات شهرستان جهت رفع مسائل و مشکلات موجود اثربخش بوده است. علاوه بر این تخصص و تجربه وی در حوزه مدیریتی و عمرانی موجب شده تا با چشم اندازی مبتنی بر این دو اصل در صدد پیگیری امور در حوزه متبوع برآید. با این حال اما از گزینه های دیگری برای معرفی بعنوان فرماندار مسجدسلیمان نام برده می شود. تصمیمی که گویا نقش نماینده شهرستان نیز در اتخاذ آن بی تأثیر نیست.با این حال جای این پرسش در اذهان باقی مانده، نماینده مردم مسجدسلیمان که در دور پیشین انتخابات مجلس با شعارهایی مبنی بر شایسته سالاری و خِرد جمعی توانست به بهارستان راه پیدا کند تا چه اندازه به شعارهایی از این قبیل پایبند بوده است؟! موضوعی که ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان اینگونه به آن اشاره نمود: به شعارمان که شایسته سالاری ست پایبندیم و در تصمیم گیری هایمان ملاک را حل مشکلات مردم با استفاده از همه ظرفیت ها قرار داده ایم…

هر چند با نگاهی دقیق و تخصصی به شرح وظایف نمایندگان مجلس باید گفت شأن نماینده در عزل و نصب وزیران است که متجلی می شود. چندان شایسته نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای سیاستگذاری های کلان ملی و نظارت موشکافانه بر اجرای صحیح قوانین مصوب، در جزئیات عزل و نصب های مدیران و فرمانداران و بخشداران و … ورود پیدا کنند که با این کار، هم اصطکاک غیرضروری با مدیران ارشد استان و وزارتخانه های مربوط ایجاد می شود و هم فرایند اجرایی کارها به کندی می گراید و خدمت رسانی به موکلان همان نمایندگان به دشواری انجام می پذیرد.

عدم توجه به نخبه گرایی، شایسته سالاری و عدم تربیت نسل های مدیریتی متخصص در سطوح مختلف موجب شد تا یکی از جوانان شهرستان ضمن انتقاد از وضعیت کنونی در نامه ای سرگشاده به علی عسکر ظاهری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به بیان دغدغه های جوانان مسجدسلیمان بپردازد. این جوان فعال خطاب به نماینده شهرستان گفت: از مدیریت طایفه سالاری بپرهیزید که پاشنه آشیل شما خواهد شد.

با تمام این تفاسیر و در شرایط کنونی که مسجدسلیمان در آستانه یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین انتصابات خود قرار دارد و نمی توان از نقش نماینده شهرستان در فرآیند آن به سادگی چشم پوشید، استمرار اعتماد به قنبری بعنوان یکی از مدیران بومی و متخصص می تواند حس باورپذیری نخبگان و کارشناسان توانمند مسجدسلیمانی را در حوزه مدیریت شهری تقویت نماید. باید پذیرفت که بکارگیری از ظرفیت هایی اینچنینی تا مدتها می تواند توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان را تحت الشعاع قرار دهد. از اینرو امیدواریم تاضمن حمایت بیشتر از گزینه احتمالی در سِمت فرماندار مسجدسلیمان، شایسته مداری و استفاده از ظرفیتهای بومی مسجدسلیمان موجب شود تا زمینه های برون رفت شهرستان از شرایط موجود و قرار گرفتن در محور توسعه پایدار را فراهم نماید.