مجوز محیط زیستی طرح بهشت آباد صادر شد
مجوز محیط زیستی طرح بهشت آباد صادر شد

در حالی که طی ماههای اخیر اجرای تونل بهشت آباد منتفی شده بود، اکنون خبر می رسد که مجوز محیط زیستی انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود از طریق تونل بهشت آباد صادر شده است. این پروژه از چرمهین تا فرخشهر به صورت تونل می باشد و از آن سو به بعد بر اساس مطالعات جدید تصمیم گیری می شود.

عصر اولین ها// در حالی که طی ماههای اخیر اجرای طرح بهشت آباد منتفی شده بود، اکنون خبر می رسد که مجوز محیط زیستی انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود از طریق تونل بهشت آباد صادر شده است. این پروژه از چرمهین تا فرخشهر به صورت تونل می باشد و از آن سو به بعد بر اساس مطالعات جدید تصمیم گیری می شود.

به گزارش عصر اولین ها، در حالی که طی ماههای اخیر اجرای طرح بهشت آباد منتفی شده بود، اکنون خبر می رسد که مجوز محیط زیستی انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود از طریق تونل بهشت آباد صادر شده است. این پروژه از چرمهین تا فرخشهر به صورت تونل می باشد و از آن سو به بعد بر اساس مطالعات جدید تصمیم گیری می شود. هر چند سازمان محیط زیست کشور چندی قبل به صورت مکتوب با حفر تونل بهشت‌آباد مخالفت کرد.

طرح بهشت‌آباد در سال ۱۳۹۰ با پیگیری های مسئولان و نمایندگان استان‌ اصفهان در شورای عالی آب تصویب شد و در هفته دولت همان سال علیرغم مخالفت های کارشناسان محیط زیست و مسئولان چهارمحال و بختیاری کلنگ این طرح زده شد. این طرح در شرایطی تصویب شد که سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور در سال های قبل از ۱۳۹۰، به این طرح اشکالات و ایرادات فراوانی گرفتند و آن را تأیید نکردند. مخالفان معتقد بودند که در این طرح فقط به منافع آن برای استان‌های اصفهان، یزد و کرمان توجه شده و به مصارف حوزه‌های پایین دست توجهی نشده‌است.

برخی کارشناسان معتقدند وزارت نیرو می‌داند اجرای پروژه «بهشت آباد» با هزینه ده هزار میلیاردی با توجه به کاهش حجم بارندگی‌ها در این منطقه، منطقی نیست و سازمان حفاظت محیط زیست هم می‌داند اجرای پروژه انتقال آب منوط به بررسی تمامی گزینه‌ها از جمله اصلاح الگوی کشت، ایجاد مشاغل جایگزین و کم آب بر، بستن چاه‌های غیر مجاز بازچرخانی آب و صرفه جویی برای تأمین آب مورد نیاز است و تنها در شرایطی که هیچ امکانی برای تأمین آب مورد نیاز نباشد، چنین پروژه‌هایی می‌توانند اجرایی شوند؛اما بر خلاف ژستی که در مقابل رسانه‌ها دارد و خود را مخالف اجرای این پروژه بدون اخذ مجوز ارزیابی نشان می‌دهد، به وزارت نیرو چراغ سبز اجرایی کردن پروژه را می‌دهد تا همچنان این پرسش مهم باقی بماند که هدف از اجرای پروژه «بهشت آباد» چیست و ذینفعان واقعی آنچه کسانی هستند؟

با این حال اواخر سال گذشته ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از استان چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان در رابطه با طرح غیرقانونی بهشت‌آباد، در نامه‌ای به ریاست جمهوری خواستار صیانت از حقوق مردم شدند. در بخشی از نامه، ایشان با اشاره به اینکه طرح بهشت‌آباد فاقد ارزیابی محیط زیستی و پیوست ارزیابی اجتماعی است، نتیجه این طرح را نابودی معیشت پایدار مردم و تشدید مشکلات زیست محیطی و آب شرب استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان دانستند. با این حال اکنون که خبر از صدور مجوز زیست محیطی تونل بهشت آباد به گوش می رسد باید در انتظار اعلام موضع نمایندگان دو استان باقی ماند و دید در روزهای انتهایی دولت دوازدهم تصمیم نهایی در خصوص اجرای تونل بهشت آباد چه خواهد بود.