مدافع انتقال آب کارون، شهردار اهواز شد
مدافع انتقال آب کارون، شهردار اهواز شد

عصر اولین ها// رئیس شورای چهارم شهر اصفهان، شهردار اهواز شد. دیروز در جلسه شورای شهر اهواز، رضا امینی به عنوان سکاندار جدید شهر انتخاب شد. امینی که پیشتر نامش برای تصدی گزینه شهرداری کرمان مطرح بود،‌ در سوابق کاری‌اش شهرداری منطقه ۸ اصفهان، رئیس شورای چهارم شهر اصفهان و نمایندگی شورای پنجم و مدیریت […]

عصر اولین ها// رئیس شورای چهارم شهر اصفهان، شهردار اهواز شد. دیروز در جلسه شورای شهر اهواز، رضا امینی به عنوان سکاندار جدید شهر انتخاب شد. امینی که پیشتر نامش برای تصدی گزینه شهرداری کرمان مطرح بود،‌ در سوابق کاری‌اش شهرداری منطقه ۸ اصفهان، رئیس شورای چهارم شهر اصفهان و نمایندگی شورای پنجم و مدیریت روابط عمومی شهرداری اصفهان به چشم می‌خورد. دیروز اما همزمان با انتخاب امینی عده‌ای در فضای مجازی به اظهار نظرهای قبلی‌اش درباره موضوع انتقال آب کارون اشاره کردند و با توجه به اعتراض‌های مردم خوزستان در چند ماه اخیر به مساله انتقال آب به انتخاب شورای شهر انتقاد کردند. عده‌ای دیگر، می‌گویند امینی آنچنان که باید به مسائل شهر اهواز واقف نیست و ریاست شورای شهر لزوما نمی‌تواند، تضمینی برای موفقیت در گرفتن سکان یک شهر دیگر باشد.

رضا امینی، شهردار منتخب شورای شهر اهواز، در سال ۹۲ با ۱۳ رای رئیس شورای چهارم شهر اصفهان شد. او لیسانس مهندسی کشاورزی دارد و فوق‌ لیسانسش برنامه‌ریزی فرهنگی است. در سابقه کاری او معاون فرهنگی بسیج دانشگاه صنعتی اصفهان، فرمانده ناحیه بسیج دانشگاه صنعتی اصفهان، عضو ستاد ارشاد دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مصرف محلی استان اصفهان به چشم میخورد او با آغاز سومین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان به سمت شهردار منطقه هشت اصفهان منصوب شد. در شورای پنجم بعد از محکومیت قضایی مهدی مقدری و رای دادگاه، رضا امینی از سوی فرمانداری به عنوان عضو علی‌البدل وارد شورای اصلاح‌طلبان شهر اصفهان شد. امینی سال ۹۸ وقتی به عنوان عضو علی‌البدل وارد شورا شد به خبرنگار مهر گفته بود که همکارانش انگیزه ورود او به شورای شهر را افزایش داده‌اند: «جای ابراز خشنودی است که مردم فهیم اصفهان از ابتدا با آشوبگران همراه نشدند و برای بازگشت آرامش به شهر با وجود فعالیت بی‌وقفه آشوبگران تلاش کردند.» او که در این گفت‌وگو از نیروهای انتظامی و نظامی تشکر کرده بود، گفت: «از مسئولان می‌خواهیم که در راستای عمل به وعده‌های خود و نظارت بر بازار به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها تمام تلاش خود را به کار بندند.» امینی در سال ۹۹ و در زمان حضور در شورای پنجم اصفهان یکبار جلسه را ترک کرد، رسانه‌ها علت ترک او را در اعتراض به نام‌گذاری خیابان مریم میرزاخانی در شهر اصفهان عنوان کردند. امینی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشت، در اینباره گفته بود: «روز یکشنبه هفته گذشته جلسه شورای شهر را به دلیل عصبانیت از تغییر نام یک خیابان ترک کردم، یک نامی را برای چهارراهی که قبلاً نام داشته و مردم آن را با نام فرایبورگ می‌شناسند و در مراودات خود بیش از ۷ سال است که آن را به کار می‌برند به نام مریم میرزاخانی نام‌گذاری کنیم.مقام علمی ایشان قابل احترام است، اما شهر اصفهان هم بیش از ۹ هزار شهید در دفاع مقدس و ۲۳ هزار شهید در استان اصفهان داشته است. باید یک نسبتی بین قهرمانان، هنرمندان، شعرا و دانشمندان برقرار باشد تا بتوان برای نسل بعد الگوسازی کرد.» امینی پیشتر نیز در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۹۶ در مناظره‌ای در خبرگزاری فارس، نکاتی درباره مسائل محیط زیستی و مباحث انتقال آب مطرح کرده بود که بحث برانگیز شد، او گفته بود: «اگر انتقال آب در دولتی به غیر از دولت اصلاحات انجام می‌شد اینقدر حساسیت نبود چرا که این کار به عنوان ادای دین به زادگاه برداشت شد، در حال حاضر آب تبدیل به مافیای اقتصادی شده و مردم به این باور رسیده‌اند که رانت‌هایی پشت این موضوع است؛ دولت هم با هراس از تنش اجتماعی کار خاصی نکرد، در اسفند ۹۴ روحانی در میدان امام در مقابل جمعیتی که آمده بودند قول داد زاینده‌رود جاری باشد؛ این حرف کارشناسی شده بود یا نشده بود؟ در هر دو صورت قول رئیس‌جمهور عملی نشد.» امینی همچنین در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۶ با اشاره به بازدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حوضه زاینده رود، تنها راه احیای این حوضه را، اجرای طرح ۹ ماده ای می‌دانست که باید سریعتر این طرح اجرایی شود. او در ادامه صحبت‌های خود که در خبرگزاری ایمنا، وابسته به شهرداری اصفهان منتشر شده، با تاکید بر عملی شدن قول رئیس‌جمهور پیشین مبنی بر جاری بودن آب در حوضه زاینده رود نیز گفته بود: «رئیس‌جمهور در سفرهای خود به اصفهان این وعده را دادند و با توجه به مشکلات زیست محیطی اصفهان باید این طرح هرچه زودتر عملی شود.»
انتقاداتی به روند انتخاب شهردار
امینی سرانجام دیروز به عنوان شهردار منتخب اهواز انتخاب شد. اعضای شورای این شهر در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده بودند که کارنامه و برنامه ۴۰ نفر را بررسی کردند و در نهایت به امینی رسیدند. روند انتخاب شهردار اهواز اما برای فعالان شهری روشن نیست. مجتبی قلی، طراح شهری در اهواز به روزنامه پیام ما می‌گوید برنامه‌های امینی برای تصدی پست شهرداری منتشر نشده و به نوعی انتخاب او برای مردم شهر شوک بوده است: «در اهواز افراد توانمندی وجود دارند که می‌تواند سکان اداره شهر را به عهده بگیرند، اینکه کسی رئیس شورای شهر بوده، لزوما نمی‌تواند شهردار خوبی باشد، زیرا شوراها نهاد ناظرند و لزوما مدیران اجرایی قوی نیستند.» او همچنین می‌گوید گرفتن سکان شهر در اهواز نیازمند تعاملات قوی با شرکت نفت، استانداری و سازمان آب و برق خوزستان است: «کسی که شهر را نمی‌شناسد، برقراری این تعاملات برایش دشوار است.» قلی به انتقال آب و موضوعات محیط زیستی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بحث انتقال آب شهرداری، وظیفه‌ای ندارد و صرفا شاید بتواند تریبون باشد، باید بیشتر به این موضوع توجه کرد که شهردار چندبار به اهواز سفر کرده و چه قدر می‌تواند مشکلات شهر را رفع و رجوع کند.» محمد لاری، شهرساز و فعال اجتماعی نیز در گفت‌وگو با روزنامه پیام ما، بیشتر به نحوه انتخاب امینی انتقاد دارد و می‌گوید در روزهای اخیر نام افراد دیگری برای رسیدن به پست شهرداری مطرح شده بود اما در نهایت امینی انتخاب شده است. لاری هم مانند قلی معتقد است که بحث انتقال آب آنچنان که باید به شهرداری اهواز مربوط نیست: «اما چون شهردار از شهر دیگری آمده است، مردم مدام می‌پرسند که موضع ایشان به عنوان شهردار در موضوع انتقال آب چیست؟» لاری مشکلات شهر اهواز را سه مورد می‌داند: حاشیه‌نشینی، مساله فاضلاب و بودجه شهر اهواز می‌داند: «۴۵۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای کپری شهر اهواز زیست می‌کنند که مساحتی حدود یک سوم اهواز می‌شود، دستفروشی این افراد در شهر یکی از موضوعاتی است که این روزها مساله شهر اهواز شده است.
همچنین در اهواز سطح آب زیرزمینی بالاست، خاک جلگه‌ای است و هر جا را حفر کنید به آب می‌رسید،‌ در این فضا نمی‌شود فاضلاب را شیب‌بندی کرد. لوله‌های فاضلاب باید در اعماق آب نصب شود به همین دلیل باید در فضایی مسطح لوله‌های فاضلاب را کار گذاشت و اینها مدام فاضلاب را ساکشن کنند و به خارج از شهر بفرستند. این لوله‌ها در درازمدت دچار استهلاک می‌شوند. دیگر اینکه سرانه بودجه شهرداری اهواز در مقایسه با شهرداری اصفهان یک چهارم است و در مقایسه با شهرداری شیراز و تبریز یک سوم است. شهرداری سالی یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان حقوق می‌دهد و درآمدش یک میلیارد و دویست است.» او معتقد است برای این سه موضوع به راحتی نمی‌توان راهکار قطعی ارائه کرد. باید دید راهکار امینی برای آن‌ها چیست
وضعیت معیشت مردم در اهواز زیبنده نیست
رئیس شورای شهر اهواز اما دیروز در جلسه معارفه شهردار به تعدادی از ابهامات پاسخ داد. بنابر گزارش ایسنا، او گفته است: از روز نخست اعلام کردیم که بر اساس ملاک و معیار پیش می‌رویم. برخی سوال می‌کردند که آیا بومی یا غیربومی بودن شهردار برای شورا شرط است؟ خیر، بومی بودن شهردار اهواز شرط نیست و ملاک، معیارها و شاخص‌ها است. سیاوش محمودی درباره معیارهای انتخاب شهردار اهواز گفته است: داشتن ۹ سال سابقه مدیریت ارشد، متخصص و انقلابی بودن، داشتن تجارب شغلی مرتبط با شهرداری، داشتن برنامه عملیاتی متناسب با مشکلات اهواز، داشتن روحیه کار جهادی و انقلابی، عزم جدی برای فسادستیزی و ایجاد شفافیت، داشتن روحیه مشورت با دلسوزان و نخبگان، معتقد به جوانان متخصص و انقلابی با رویکرد کارسازی و داشتن رویکرد اقتصادی برخی از شاخصه‌های مورد نظر برای انتخاب شهردار اهواز هستند. او با اشاره به چگونگی انتخاب شهردار گفت: در پی انتشار فراخوان معرفی گزینه‌ها برای سمت شهرداری اهواز، ۴۰ گزینه مطرح و بررسی شد که با ۱۵ نفر مذاکره کردیم. برخی از ۱۵ گزینه در شهرهای دیگر سمت گرفتند یا سمت شهردار اهواز را قبول نکردند. در نهایت پنج نفر برنامه عملیاتی ارائه دادند که این افراد از اهواز بازدید کردند. دو نفر از این تعداد، انصراف دادند و اعلام کردند نمی‌توانند در اهواز خدمت کنند بنابراین تنها سه گزینه برای سمت شهرداری اهواز باقی ماند. او در توصیف امینی نیز گفته است: رزمنده و جانباز دفاع مقدس و برادر شهید بودن از سوابق آقای امینی است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای رشته جامعه‌شناسی و گواهینامه‌های بین‌المللی در حوزه‌های مدیریت، بهره‌وری، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و سوابقی در حوزه کشاورزی و مدیریت تعاونی است.
مدیریت روابط عمومی شهرداری اصفهان در سال‌های ۸۲ تا ۸۶، شهردار منطقه ۸ اصفهان از سال ۸۶ تا ۹۲، ریاست شورای شهر اصفهان به مدت چهار سال، دو سال عضویت در دوره پنجم شورای شهر اصفهان و ۱۰ سال فعالیت در شهرداری و داشتن ثبات مدیریت از سوابق کاری او است. آقای امینی روحیه جهادی و مردمی دارد و پای کار می‌ماند. در اهواز یک تعریض ملکی ۱۵ سال انجام‌نشده باقی مانده است در حالی که او موارد تعریض‌ها و چنین مواردی را با نشستن بین مردم انجام داده است. فسادستیزی نیز از خصوصیات او است. امینی نیز دیروز بعد از انتخاب در نشست خبری خود درباره اقداماتش گفته است: کلان‌شهر اهواز در گذشته دچار مشکلات زیادی شده که مهم‌ترین آنها فاضلاب شهری و دفع آب‌های سطحی، حاشیه نشینی، نظافت و زیباسازی شهر و نبود تعادل در خدمات‌دهی به مناطق مختلف اعم از مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم است. او همچنین تاکید کرده است: موقعیت کنونی شهر اهواز، زیبنده خوزستان و اهواز و نظام جمهوری اسلامی نیست؛ این وضعیت معیشت در اهواز زیبنده و قابل پذیرش نیست بنابراین همه هم و غم و تجربه ۱۸ سال مدیریت شهری اصفهان را به مردم اهواز تقدیم می‌کنم و امیدوارم خمیر مایه‌ای برای توسعه و پیشرفت اهواز باشد.

  • منبع خبر : روزنامه پیام ما