مسئولان برای حل مشکل آب روستاهای استان خوزستان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
مسئولان برای حل مشکل آب روستاهای استان خوزستان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

عصر اولین ها// تنش آبی و خشکسالی در روزهای اخیر خوزستان را بیش از سایر استان‌ها مورد رنجش قرار داده که این باعث گلایه مردم غیور استان شده است. دولتمردان برای حل این مسئله همه به میدان آمدند. به گزارش عصر اولین ها، خشکسالی و تنش آبی این روزها در گوشه گوشه ایران به گوش […]

عصر اولین ها// تنش آبی و خشکسالی در روزهای اخیر خوزستان را بیش از سایر استان‌ها مورد رنجش قرار داده که این باعث گلایه مردم غیور استان شده است. دولتمردان برای حل این مسئله همه به میدان آمدند.

به گزارش عصر اولین ها، خشکسالی و تنش آبی این روزها در گوشه گوشه ایران به گوش می‌رسد ولی در خوزستان این معضل جدی‌تر است. کشت غیرمجاز شالی و تأمین نشدن حق‌آبه تالاب هورالعظیم زندگی احشام و بالطبع ساکنین را با دشواری زیادی روبرو ساخته است.

در این روزها این جنگ بین حیات و نبود آب، صحنه‌های ناگواری را از تالاب هورالعظیم به کشور مخابره کرده است. در این بین تلاش مدیران محلی نیز بی‌تأثیر نبوده و ورود نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دولتمردان را به حل این مسئله وادار کرده است.

تلاش فرمانده سپاه خوزستان  برای افزایش دِبی رودخانه کرخه و رسیدن آب به تالاب از دیگر اقدامات مثبت مسئولان خوزستانی برای حمایت از مردم در مقابل عطش طاقت‌فرسا بوده است.

صدای غمگین تالاب هورالعظیم، رئیس تازه منصوب شده قوه قضاییه را نیز وادار به واکنش کرده و حجت الاسلام اژه‌ای در اولین اقدام قابل تقدیر و جهادی، هیئتی را برای بررسی وضعیت آبی خوزستان راهی استان کرد تا بتواند مرهمی بر دردهای مردم باشد. هیئتی که امیدهای زیادی را بین مردم برای برخورد با کسانی که مسبب این وضعیت هستند، روشن کرده است.

در همین حال، سید محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در تماسی تلفنی با ستاد مدیریت بحران استانداری گفت: رفع مشکلات فعلی خوزستان دغدغه اصلی دولت است.

وی در این تماس تلفنی با استاندار خوزستان تأکید کرد: دکتر روحانی پیگیر جدی مشکلات آبی استان است و هیئتی که امروز به استان خوزستان اعزام شده در همین راستا به خوزستان آمده‌اند.

واعظی خطاب به آقای استاندار تأکید کرد: آنچه نیاز است برای رفع مشکلات آبی استان و امکان تصویب آن در ستاد مدیریت بحران استان وجود دارد امروز مصوب شود و مواردی که نیاز به مصوبه دولت دارد با قید فوریت به تهران ارسال شود.

وی قول داد چنانچه مصوباتی نیاز به مصوبه دولت داشته باشد و جزئیات آن به تأیید استان رسیده باشد در جلسه روز یکشنبه دولت طرح و مصوب خواهد شد.

وی از دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران خوزستان تقدیر کرد و گفت: امیدوارم این تلاش‌ها به سهولت کار مردم و رفع مشکلات آنان منجر شود.

وضعیت آبی خوزستان از زبان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان ورودی آب به سدهای استان در سال آبی جاری، 13 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود که نسبت به دراز مدت در حدود 43 درصد کاهش ورودی آب داشته‌ایم.

«فرهاد ایزدجو» گفت: حجم کل آب قابل برنامه‌ریزی براساس مصوبه‌ای که در ابتدای سال داشتیم پنج میلیارد و 193 میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: در پایان شهریور، 2 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب باید در مخازن باقی بماند اما با توجه به اینکه دِز شرایط بسیار حادی دارد دوباره بازنگری صورت گرفت و حجم مفید در پایان شهریور به یک میلیارد و 960 میلیون متر مکعب رسید که نسبت به خشکسالی 97 در حدود 390 میلیون مترمکعب کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه 818 میلیون متر مکعب برای کشت فصلی مشخص شده است افزود: هم‌زمان کشت شلتوک را ممنوع اعلام کردیم و مشوّق‌هایی برای کسانی که کشت شلتوک نداشته باشند مانند 20 درصد تخفیف در آب‌بهای فصل بعدی در نظر گرفته شد و از سوی دیگر برای کسانی که کشت شلتوک داشته باشند تعلیق پروانه بهره‌برداری آب و برق و وام کشاورزی به مدت سه سال، جریمه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت شلتوک است گفت: از ابتدای کشت شلتوک تا کنون 9 هزار و 780 هکتار شلتوک آبگیری شده را از طریق قطع برق خشک کرده‌ایم.

وی یادآور شد: میزان کشت شلتوک در سال 98 در حدود 200 هزار هکتار، در سال 99 در حدود 180 هزار هکتار بود.

وی با اشاره به تأثیر زهاب‌ها بر شوری آب بیان کرد: اگر زهاب‌ها وارد کارون شوند کیفیت آب به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و آب مورد نیاز نخیلات تأمین نخواهد شد، از سوی دیگر شوری آب به بهمنشیر می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر روستای یزد نو و روستای امام علی(ع) مشکل آب شرب دارند که خط آب غدیر را به روستای امام علی(ع) رساندیم و تا یک هفته آینده این روستا آبرسانی می‌شود. وی افزود: برای روستای یزد نو نیز شرکت آب و فاضلاب استان اقداماتی در دست دارد که مشکل این روستا نیز برطرف شود.

 همچنین «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون وزیر نیرو اظهار داشت: تخصیص آب به زاینده‌رود با هدف تأمین آب باغات بوده و هیچ ربطی به سرشاخه کارون ندارد. آب زاینده‌رود از سد زاینده‌رود تأمین شده و هیچ ارتباطی با کارون ندارد.

وی مشکلات پیش آمده در بخش آب کشور را محصول تغییر اقلیم دانست و گفت در حال حاضر 90 درصد آب مصرفی کشور را بخش کشاورزی، هفت درصد شرب و سه درصد را بخش صنعت مصرف می‌کند.

وی گفت خروجی آب سد کرخه سه شب است که 2 برابر شده و متأسفانه این آب را کشاورزان و شلتوک‌کاران به صورت غیر مجاز استفاده می‌کنند و همین باعث شده آب به پایین دست نرسد.

در نخستین اقدام امدادی، «علی خدادادی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان وارد میدان شده و به کمک مردمِ دچار تنش آبی شتافت.

وی افزود: 64 هزار و 500 لیتر آب شرب بهداشتی معادل چهار هزار بطری آب آشامیدنی در 28 روستای متأثر از تنش آبی استان توسط هلال احمر توزیع شد.

این مقام مسئول بیان داشت: این میزان آب در شهرستان‌های هویزه، شادگان و دشت آزادگان که با تنش آبی مواجه هستند توزیع شده است.

وی افزود: 28 روستا تحت پوشش طرح نذر آب این جمعیت قرار گرفته‌اند و با کمک خیّران آب در مناطقی از استان که با بحران کم آبی مواجه هستند تأمین و توزیع می‌شود.

خدادادی افزود: جمعیت هلال احمر استان آمادگی دریافت کمک‌های مالی خیّران از طریق واریز به شماره کارت 2970-9436-3375-6104 و یا کمک‌های غیر نقدی در شعب این جمعیت برای تأمین آب شرب در مناطق بحرانی خوزستان را دارد.

توسعه صنایع آب‌بر در بخش‌های فلات مرکزی، انتقال آب‌های غیر کارشناسی، کشت شلتوک در دوره‌های خشکسالی، بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده مجدد از پساب از جمله اقدامات راهبردی و بلند مدت برای حل معضل تنش آبی است. سازمان جهاد کشاورزی در این سال‌ها اقدامات مؤثری برای فرهنگ سازی مصرف آب، تغییر الگوی کشت انجام نداده است. این مسئله علاوه بر نابودی کشاورزی و خسارت کشاورزان باعث افزایش تلفات آب می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم