مسئولین، حفظ شیمبار را سرسری نگیرند …
مسئولین، حفظ شیمبار را سرسری نگیرند …

شهر اولین ها// سمیه تیاری : دشت «شیمبار» در سال ۱۳۷۹به اداره محیط‌زیست سپرده شد تا از طبیعت بكر آن محافظت شود. اما احتمال صدور مجوز ساخت جاده در تنگه «سنان» كه قسمتی از این منطقه تحت حفاظت است، آن هم توسط اداره كل محیط‌زیست خوزستان، حال و روز این منطقه را دچار تنش كرده […]

شهر اولین ها// سمیه تیاری : دشت «شیمبار» در سال ۱۳۷۹به اداره محیط‌زیست سپرده شد تا از طبیعت بكر آن محافظت شود. اما احتمال صدور مجوز ساخت جاده در تنگه «سنان» كه قسمتی از این منطقه تحت حفاظت است، آن هم توسط اداره كل محیط‌زیست خوزستان، حال و روز این منطقه را دچار تنش كرده است.
فعالان محیط‌زیست و اداره كل حفاظت محیط‌زیست خوزستان كه به طور معمول باید در كنار هم مقابل تخریب طبیعت بایستند، به نظر می‌آید در ایستگاه شیمبار راهشان از هم جدا شده است. چراغ سبزی كه این اداره به دست خوردگی در شیمبار داده است، گویای این موضوع است.

بزرگ‌ترین تاكستان طبیعی ایران
شیمبار یا شیرین‌بهار، جلگه‌ای گرمسیری در شمال خوزستان و تقریباً نزدیك به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری است.
شیمبار كه منطقه ای حفاظت شده و شامل دشت و تالاب است ۵۴ هزار هكتار مساحت دارد. طبیعت تنگه سنان نیز كه پوشیده است از درختان سرسبز بلوط و گونه‌های جانوری ویژه این منطقه از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، بز كوهی و كبك، سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را برای دیدن این منطقه راهی شهرستان اندیكا می‌كند.
شیمبار را كوه‌هایی در آغوش گرفته‌اند كه در ادامه رشته كوه‌های زاگرس هستند. اما خبر جاده سازی در این منطقه می‌تواند خواب آرام شیمبار را آشفته كند.

مسئولان، حفظ شیمبار را سرسری نگیرند
یكی از دوستداران طبیعت به همشهری می‌گوید: شیمبار، یكی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت اداره محیط‌زیست است كه انتظار داریم از آن به خوبی نگهداری شود. ما هم به عنوان دوستداران طبیعت حاضر به هرگونه همكاری برای مراقبت از این منطقه هستیم.
«رضا شهباززاده» زیبایی‌های این منطقه را تحسین‌برانگیز می‌خواند و می‌گوید: غیرممكن است كسی به اینجا بیاید و با خاطره خوش نرود. من كه هر بار به دیدن تالاب شیمبار و تنگه سنان می‌روم، جان می‌گیرم و از این كه استان ما چنین منطقه بكری دارد، سرشار از انرژی مثبت می شوم.
وی می‌گوید: این همه بر حفاظت از محیط‌زیست تأكید می‌شود و قوانین مختلفی هم برای آن وجود دارد، اما نمی‌دانم چرا موقع عمل كه می‌رسد، حفاظت از طبیعت به راحتی به حاشیه می‌رود و مسئولان آن را سرسری می‌گیرند.

مجوز ساخت جاده
رئیس پاسگاه محیطبانی شهرستان اندیكا با تأكید بر لزوم حفاظت از محیط‌زیست منطقه شیمبار به همشهری می‌گوید: در تنگه سنان كه جزوی از منطقه حفاظت شده شیمبار است، از چند سال پیش تصمیم به ساخت جاده گرفته شد.
«وحید شالویی» می‌افزاید: نخستین بازرسی از این منطقه بكر توسط ما انجام شد كه صدور مجوز مورد تایید قرار نگرفت و برای همین پرونده به تهران رفت.
شالویی می‌گوید: سال گذشته كار‌شناس از تهران آمد و در ‌‌نهایت مجوزی صادر شد كه اختیار را به اداره كل محیط‌زیست خوزستان تفویض كرد.
وی اضافه می‌كند: محیط‌زیست خوزستان به تازگی مجوز ساخت جاده در منطقه حفاظت شده شیمبار را داده است. اگرچه پیش از این در برابر این موضوع ایستادگی می‌كرد و حاضر به دادن مجوز نبود.

ساخت جاده برای عشایر منطقه
رئیس پاسگاه محیطبانی اندیكا با اشاره به این كه ساكنان منطقه شیمبار همگی عشایر هستند و روستایی وجود ندارد، می‌گوید: نه برق هست، نه گاز و نه هیچ نوع خدمات دیگر كه باعث شود مردم برای ماندن در اینجا تشویق شوند. البته اهالی نیازهایی دارند كه باید برآورده شود، اما باید راه حل دیگری برای رفع نیازها پیدا می‌شد؛ مثلا اهالی جابه‌جا می‌شدند. نه این‌كه رأی به جاده‌سازی داده شود.
شالویی اضافه می‌كند: به این بهانه كه زمستان بارندگی اتفاق می‌افتد و مقداری از مسیر زیر آب فرو می‌رود، جاده‌سازی قابل توجیه نیست.
وی به ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه اشاره می‌كند و می‌گوید: متخلفان از همین عشایر هستند كه نسبت به زمین‌های منطقه ادعای مالكیت پیدا كرده‌اند.
رئیس پاسگاه محیطبانی اندیكا می‌افزاید: در این منطقه چرای دام‌های عشایر هم بدون پروانه انجام می‌شود كه به طبیعت منطقه آسیب می‌زند.

هنوز مجوز نداده ایم
اما معاون محیط‌زیست طبیعی اداره كل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با رد صدور مجوز ساخت جاده در منطقه شیمبار به همشهری می‌گوید: هنوز مجوزی صادر نشده است، اما سازمان محیط‌زیست كشور در این مورد تصمیم گیری را به اداره كل حفاظت محیط‌زیست خوزستان سپرده و به آن تفویض اختیار كرده است تا این اداره بررسی كند آیا قطع درختان آسیبی به محیط‌زیست وارد می‌كند یا نه.
«سید عادل مولا» می‌افزاید: تا زمانی كه مجوز صادر نشده باشد، كار اجرایی آغاز نخواهد شد. بر همین اساس اداره امور عشایر باید طرح و نقشه را به ما بدهد تا بازدید لازم را انجام دهیم. اگر از طرف ما تائید شد، بعد مجوز اجرایی ارائه می‌كنیم.
مولا با اشاره به این‌كه هنوز بررسی‌ها كامل نشده است، تأكید می‌كند: تاكنون بازدید و دیدار از منطقه برای این موضوع نداشته ایم.
معاون محیط‌زیست طبیعی اداره كل حفاظت محیط‌زیست خوزستان می‌گوید: جاده سازی، یكی از الزامات است كه باید برای عشایر انجام شود، اما اگر قرار باشد این پروژه باعث تخریب محیط‌زیست شود، ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم.

در حال بررسی
مولا ادامه می‌دهد: جاده سازی صددرصد به محیط‌زیست آسیب می‌زند، اما بازدیدهای كار‌شناسان ما نشان می‌دهد كه این جاده در زمستان آب می‌گیرد و رفت و آمد عشایر را دشوار می‌كند. همین سبب شد كه امور عشایر در خدمات رسانی به عشایر پیشنهاد ساخت این جاده را بدهد. ما هم فعلا در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.