نقد عملکردی دانشگاه آزاد مسجدسلیمان /مکانی کوچک برای التیام بخشیدن به درد بزرگ بیکاری …
نقد عملکردی دانشگاه آزاد مسجدسلیمان /مکانی کوچک برای التیام بخشیدن به درد بزرگ بیکاری …

سایت خبری شهر اولین ها// م. الف :باتوجه به اهمیت علم و دانش و لزوم گسترش آن در ایران اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس گردید و همپای دانشگاه های دولتی با عزم جدی به صورت خودگردان به کار خود ادامه داد تا آنجا که بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان لقب گرفت و مانند درختی پربار، […]

سایت خبری شهر اولین ها// م. الف :باتوجه به اهمیت علم و دانش و لزوم گسترش آن در ایران اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس گردید و همپای دانشگاه های دولتی با عزم جدی به صورت خودگردان به کار خود ادامه داد تا آنجا که بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان لقب گرفت و مانند درختی پربار، شاخه های آن در همه جای کشور گسترده شد تا همگان از میوه های آن استفاده کنند.

اما همین درخت پربار در شهرستان مسجدسلیمان که جوانانش سالهاست از درد بیکاری رنج می برند انگار به مکانی برای گذران زندگی و التیام بخشیدن به درد بیکاری مبدل گشته و روز به روز نیز بر آمار بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی افزوده می شود.آنچه مسلم و پرواضح است اینکه دکتر شهبازی ریاست دانشگاه آزاد مسجدسلیمان از نخبگان و افراد توانمند بومی از حیث علمی می باشد و عملکرد انتشار یافته مجموعه دانشگاه در ابتدای همین ماه بر این ادعا نیز صحه گذاشت. اما از فرزند نخبه مسجدسلیمان که خود مدتهاست شاهد رنج جوانان همشهری اش بوده و نظاره گر خیل بیکاران ، بیش از این انتظار می رفت…

چشم انداز کارآفرینی با اهداف مطالعاتی ؟!

اینکه دانشگاه آزاد مسجدسلیمان اکنون دارای زیرساخت ‌های علمی و فنی از جمله فضاهای فیزیکی مناسب و استاندارد، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته است مرهون زحمات مجموعه دانشگاه و ریاست پیگیر و توانمند آن بوده اما از آنجایی که اشتغال و کارآفرینی تنها با عملی شدن طرح‎های پژوهش محور ممکن می‌شود امیدواریم تا نگاهی ویژه به این مقوله ی مهم و اساسی گردد.

انتشار عملکرد 140 موردی دانشگاه آزاد مسجدسلیمان ما را بر آن داشته تا نگاهی اجمالی به بندبند این عملکرد درخشان انداخته و این مرکز علمی،آموزشی و تحقیقاتی بیشتر به عموم بازشناسانده شود. تصویب و راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو در رشته های متعدد ارشد و دکترا نیز بر تعدد فرهیختگان دانشگاهی مسجدسلیمان خواهد افزود اما آیا در بحث کارآفرینی و آموزش فارغ التحصیلان در بحث ایجاد شغل و کارآفرینی نیز می توان گفت دانشگاهی موفق را داشته ایم ؟!

این موضوع که در تدوین چشم اندازهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان ، ایجاد مرکز مطالعات کارآفرینی در دانشگاه در این فهرست جای گرفته مایه خوشحالی ست اما بسنده کردن به انجام امورات تحقیقاتی و پژوهشی که صرفاً در همین رده باقی خواهند ماند آیا می تواند نقش پررنگی در توانمندسازی فارغ التحصیلان از حیث کسب تخصص متناسب با نیاز بازار کار را ایفا نماید … ؟!

شاید برگزاری همایشهایی با عناوینی همچون کارآفرینی و یا استارت آپ ویکند نیز در کارنامه عملکردی دانشگاه مزبور به چشم بخورد اما عدم آگاهی صحیح فارغ التحصیلان از این طرح ها و اجرایی نشدن آنها در سطح شهرستان بنا به دلایل عمده و شرایط موجود نیز عملاً اجرای موارد فوق را در حد همایش باقی گذاشته است…

ملاک دانشگاه ، کارآفرینی شود …

انتظار هزاران جوان مسجدسلیمانی از دکتر شهبازی بعنوان ریاست دانشگاه آزاد شهرستان بعنوان یکی از نخبه های منطقه و مجموعه مدیریتی ایشان در بخش هیأت علمی بیش از راه اندازی و جذب دانشجو در رشته های ارشد و دکتراست. این موضوع که فارغ التحصیلان جویای کار با تحصیلاتی بالاتر از کارشناسی به خیل جامعه بیکار شهرستان اضافه گردند ،بدون شک تهدیدی جدی برای افزایش نرخ بیکاری منطقه محسوب خواهد شد که تدبیر مسئولین در پیشگیری از این فاجعه را می طلبد.

جناب آقای دکتر شهبازی ؛ اینکه با مطالعات پژوهشی و شناسایی طرح های موفق کارآفرینی در دانشگاههای ممتاز کشور و ملاک قراردادن اولویت کاری دانشگاه در بخش کارآفرینی قطعاً جوانان منطقه متناسب با تخصص های مورد نیاز بازار کار آموزش یابند، با پشتوانه سازی و تربیت نیروهای کارآمد در جهت اجرای طرح های اشتغال و کارآفرینی نقش تأثیر گذاری در بهبود روند زندگی هزاران دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان خواهید داشت.