هشت هزار هکتار چغندر تشنه شمال خوزستان در انتظار آب
هشت هزار هکتار چغندر تشنه شمال خوزستان در انتظار آب

عصر اولین ها// مسوول کارگروه چغندر قند استان خوزستان گفت: هشت هزار هکتار چغندرقند در شهرستان‌های دزفول، اندیمشک و شوش تشنه هستند و درصورت تامین نشدن آب برای این اراضی، خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌شود. به گزارش عصر اولین ها، منوچهر زارع کریمی افزود: برداشت محصول چغندر قند و ذرت بهاره استان خوزستان در […]

عصر اولین ها// مسوول کارگروه چغندر قند استان خوزستان گفت: هشت هزار هکتار چغندرقند در شهرستان‌های دزفول، اندیمشک و شوش تشنه هستند و درصورت تامین نشدن آب برای این اراضی، خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌شود.

به گزارش عصر اولین ها، منوچهر زارع کریمی افزود: برداشت محصول چغندر قند و ذرت بهاره استان خوزستان در حالی ادامه دارد که تامین آب این محصولات به درستی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به تداوم برداشت محصول چغندرقند تا ۱۵ تیرماه گفت: با توجه به کمبود آب و محدودیت حمل از جمله نبود کامیون، واقعا به کشاورزان فشار وارد شده و شهرستان‌های دزفول، شوش و اندیمشک درصورت ادامه شرایط کنونی وارد بحران اجتماعی می‌شوند.
مسوول کارگروه چغندرقند استان خوزستان با بیان اینکه کشاورزان گاه بر سرآب درگیر می‌شوند، بیان کرد: کمترین انتظار کشاورزان تامین آب کشت‌های موجود و تصمیم گیری برای کشت‌های آینده است چراکه سرمایه آنها در خطر نابودی قرار دارد.
وی با بیان اینکه ذرت بهاره تا آخر تیرماه نیازمند آب است ولی به بهانه‌های مختلف تامین نمی‌شود، افزود: ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال خوزستان در دزفول، شوش و اندیمشک به کشت چغندر قند اختصاص یافته که محصول ۱۲ هزار هکتار برداشت شده و حدود هشت هزار هکتار باقی مانده است.

زارع کریمی گفت: ۲ محصول ذرت علوفه‌ای یا بهاره و چغندرقند نیاز به آب دارند که خواهشندیم مسوولان شرکت شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان تا زمان برداشت این محصولات آب را تامین و بعد از برداشت این محصولات نسبت به موجودی آب تصمیم گیری کنند.
وی با بیان اینکه مزارع به دلیل تامین نشدن آب خسارت زیادی دیده‌اند، افزود: ۲ محصول چغندرقند و ذرت باید به سایر استان‌ها حمل شوند که درصورت انجام نشدن این کار در زمان مورد نظر، خسارت زیادی به کشاورزان وارد خواهد شد.

کشاورزان دزفول با توجه به بحران و تنش آبی ایجاد شده به دلیل بارندگی ناچیز سال آبی جاری از کشت تابستانه منع و با چالش جدی مواجه شده‌اند.

سالانه افزون بر ۲ و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در دزفول تولید می‌شود که با توجه به محدودیت‌های ناشی از کاهش ذخایر آبی احتمال کاهش تولیدات محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

  • منبع خبر : ایرنا