لزوم برگزاری برنامه های شایسته برای گرامیداشت «روز مسجدسلیمان»
لزوم برگزاری برنامه های شایسته برای گرامیداشت «روز مسجدسلیمان»

عصر اولین ها// با وجود این که انتظار می رفت تا سالگرد اکتشاف نفت در مسجدسلیمان به شکل شایسته ای گرامی داشته شود اما شاید بتوان گفت برجسته ترین رویدادهای گرامیداشت این روز در مسجدسلیمان به صدا درآمدن آژیر قدیمی نفت بود که از آن در روزگار اولیه فعالیت صنعت نفت برای بیدار باش و […]

عصر اولین ها// با وجود این که انتظار می رفت تا سالگرد اکتشاف نفت در مسجدسلیمان به شکل شایسته ای گرامی داشته شود اما شاید بتوان گفت برجسته ترین رویدادهای گرامیداشت این روز در مسجدسلیمان به صدا درآمدن آژیر قدیمی نفت بود که از آن در روزگار اولیه فعالیت صنعت نفت برای بیدار باش و اعلام شروع به کار یا پایان کار کارکنان استفاده می شد.

به گزارش عصر اولین ها، پنجم خرداد ۱۲۸۷ نخستین روز اکتشاف نفت در ایران و خاورمیانه بود که نقطه عطف صنعتی شدن و استفاده ازمنابع زیرزمینی برای تولید ثروت بود و در واقع مسیر اقتصاد ملی بعد از فوران اولین چاه نفت در خاورمیانه که به نام چاه شماره یک مسجدسلیمان بود، سمت و سوی جدیدی پیدا کرد. طی یک دهه اخیر اقدامات و برنامه های مختلفی برای گرامیداشت این روز در سطح کشور و شهرستان برگزار گردید. سال ۹۴ نمایشگاه عکس با عنوان “آغاز عصر نفت فرآیند اکتشاف تا تولید نفت” در مجلس برپا گردید. این نمایشگاه همچنین قرارداد دارسی که اولین قرارداد برای خرید نفت در سال ۱۲۸۰ بود را تا مرحله کشف،فوران، انتقال و فروش در معرض دید عموم قرار داد. از طرفی دیگر چندین همایش بین‌المللی با عناوین مختلفی از جمله نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان طی سال ها قبل برگزار شد.

با این حال باید یادآور شد آن گونه که مسجدسلیمان توانست با محوریت نفت زمینه ساز تحولات عمده ای در رونق و توسعه اقتصادی کشور شود اما به عدم توسعه یافتگی و محرومیت کنونی آن توجه چندانی نشده است. علاوه بر این انتظار می رفت که روند ثبت پنجم خردادماه در تقویم ملی بعنوان روز مسجدسلیمان که از اواسط دهه ۹۰ آغاز شد به نتیجه برسد. موضوعی که با خاتمه دوره حضور نماینده وقت مردم مسجدسلیمان در مجلس به فراموشی رفت. 

هر چند که طی روزهای اخیر برنامه و اقدام در خور شایسته مسجدسلیمان به مناسبت روز پنجم خرداد انجام نگرفت اما انتظار می رود با نگاهی مناسب به موضوع و برنامه ریزی بهتر بتوان این روز مهم در تاریخ ملی و منطقه ای را به شکلی شایسته گرامی داشت.