پتروشیمی مسجدسلیمان در تعطیلی؛ مدیرعامل سرگرم انتصاب نیروهای غیربومی
پتروشیمی مسجدسلیمان در تعطیلی؛ مدیرعامل سرگرم انتصاب نیروهای غیربومی
در حالی که روند تولید در پتروشیمی مسجدسلیمان متوقف شده، این روزها شاهد انتصاب برخی نیروهای غیربومی در پتروشیمی هستیم.

عصر اولین ها// پتروشیمی مسجد سلیمان از ۱۴ آبان‌ماه  به دلیل مشکلات عملیاتی در فرآیند تعمیرات اساسی بوده و تولید در آن متوقف شده است. با این حال این روزها مجموعه مدیریتی پتروشیمی گویا به جای پرداختن به حل مشکلات اساسی در روند تولید سرگرم انتصاب نیروهای غیر بومی هستند.

بیش از یکماه از تعطیلی پتروشیمی مسجد سلیمان می گذرد و این مساله سوء مدیریت را در این زمینه نشان می دهد. به گفته مهندسان شرکت عدم النفع آن به ۲ هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید. از طرفی طی ۵ ماه گذشته مهندسان شرکت چندین بار در ارتباط با ضرورت تعویض و بازسازی قطعات دستگاه توربین بخار به مدیران اطلاع و هشدار داده بودند اما با این حال در این مدت مدیرعامل و مدیر بازرگانی مسجد سلیمان با وجود اطلاع از این مساله، هیچ نوع حرکتی برای حل مشکل انجام ندادند. این سهل انگاری  که به اعتقاد کارگران با وجود اطلاق قبلی صورت گرفته است، به بهای تعطیلی پتروشیمی مسجد سلیمان تمام شده است.

با این حال اخیراً با تغییرات در روابط عمومی پتروشیمی مسجدسلیمان، نیروی متخصص و بومی مسجدسلیمان جای خود را به یک نیروی غیربومی داده است. همزمانی این موضوع با تعطیلی روند تولید پتروشیمی و حواشی اخیر مبنی بر سهل انگاری و سوء مدیریت این نکته را به اذهان متبادر می سازد که در شرایط کنونی ایجاد تغییرات و انتصاب نیروهای غیربومی بر رفع مشکلات و متمرکزشدن بر رفع نواقص موجود اولویت دارد. موضوعی که احتمالاً در ماههای آتی نیز می تواند آسیب های بیشتری از حیث اقتصادی و دیگر حوزه ها متوجه پتروشیمی مسجدسلیمان شود…

از سوی دیگر طبق ماده ۴۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران کلیه دستگاه های اجرائی از جمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان انرژی اتمی و بنگاه های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلف اند درطول اجرای قانون برنامه، درطرح های(پروژه‌های) خود و درشرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (درشرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

حال باید دید نهادهای نظارتی و بازرسی به این قانون گریزی مدیران پتروشیمی مسجدسلیمان در خصوص جذب نیروهای غیربومی چه پاسخی خواهند داد.