پرونده سیدامین هادی پور محیط بان گتوندی به کجا رسید؟
پرونده سیدامین هادی پور محیط بان گتوندی به کجا رسید؟
غیبت تأمل برانگیز تنها محیط بان قطع عضو کشور در کنگره ملی بزرگداشت شهدا و ایثارگران محیط زیست

عصر اولین ها// بیش از ۴۴ ماه از حادثه حمله افراد مسلح به پاسگاه محیط بانی و قطع پای سیدامین هادی پور می گذرد اما همچنان از نتیجه پرونده خبری در دست نیست. 

به گزارش عصر اولین ها، ۲۶ فروردین ماه۱۳۹۹ چهار فرد مهاجم نقابدار به صورت مسلحانه بنا به دلایل نامعلوم به پاسگاه محیط بانی اداره حفاظت محیط زیست در نزدیکی روستای دوپیران در بخش مرکزی شهرستان گتوند حمله کردند و پس از درگیری با سیدامین هادی پور پای راست این محیط بان را با اسلحه شکاری هدف قرار دادند که سرانجام درمان وی نتیجه بخش نبود و پزشکان مجبور به قطع پای وی شدند. اکنون پس از گذشت ۴۴ ماه از آن حادثه از نتیجه پرونده ضاربان وی خبری در دست نیست. هر چند یک ماه پس از حادثه سرهنگ روح الله بیگدلی فرمانده انتظامی شوشتر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متهم متواری و تحت تعقیب به هویت ن- ح اهل گلالک  شوشتر که به اتهام تیراندازی به مامورین محیط زیست گتوند و مجروح نمودن محیط بان سید امین هادی پور تحت تعقیب بود، دستگیر شد.

دیماه ۹۹ نیز در جلسه‌ای با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست و سید امین هادی پور پرونده ضارب این محیط بان مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه صالحی فرمانده وقت نیروی انتظامی استان نیز ضمن قدردانی از رشادت های محیط‌بانان در خصوص پرونده سید امین هادی هادی پور گفت: سه متهم پرونده اعتراف کردند که نفر اصلی که به هادی پور شلیک کرده، فراری است و به همین خاطر با قرار وثیقه آزاد هستند و تلاش‌ها برای دستگیری نفر اصلی همچنان ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر این شخص دستگیر شود.

با این حال اگر چه طی سال های اخیر حمایت های معنوی از سیدامین هادی پور بعنوان تنها محیط بان قطع عضو کشوربه شیوه های مختلف انجام گرفته و حتی یک خیابان از شهر گتوند به اسم محیط بان جانباز این شهرستان نام گذاری شده اما غیبت این محیط بان در کنگره ملی بزرگداشت شهدا و ایثارگران محیط زیست که اخیراً در اهواز برگزار شد قابل تأمل بود. این کنگره دوم آذرماه با حضور سردار «احمدرضا رادان» فرمانده کل انتظامی کشور، «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در اهواز برگزار شد و چه بسا روند پیگیری محیط بان گتوندی با حضور وی در این کنگره تسریع داده می شد.

با تمام این تفاسیر گویا تاکنون از نتیجه نهایی پرونده محیط بان گتوندی خبری در دست نیست. هر چند روند بررسی و پیگیری پرونده علیرغم عدم دستگیری متهم اصلی نمی تواند متوقف شود و در ماده ۱۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری نیز آمده است: بازپرس نمی‌تواند به عذر آنکه متهم معین نیست، مخفی شده یا دسترسی به او مشکل است، تحقیقات خود را متوقف کند. از این رو انتظار می رود تا دادستان استان و سازمان بازرسی ضمن بررسی موضوع موجبات دلگرمی بیشتر به محیط بانان و ایثارگرانی باشند که جان خود را وقف طبیعت نموده اند.