پل لالی، خودکشی نافرجام و اقدام شجاعانه جوان در نجات یک شهروند از نگاهی دیگر
پل لالی، خودکشی نافرجام و اقدام شجاعانه جوان در نجات یک شهروند از نگاهی دیگر

شهر اولین ها//مردی خود را از روی پل لالی به آب انداخت تکرار واقعه تلخی بود که طی سالهای اخیر بارها رخ داده است. هر چند این بار جوانی که شاهد ماجرا بود برای نجات وی اقدام کرد و خوشبختانه توانست فردی را از مرگ نجات دهد. اگر چه این اقدام شجاعانه جوان گمنام توسط […]

شهر اولین ها//مردی خود را از روی پل لالی به آب انداخت تکرار واقعه تلخی بود که طی سالهای اخیر بارها رخ داده است. هر چند این بار جوانی که شاهد ماجرا بود برای نجات وی اقدام کرد و خوشبختانه توانست فردی را از مرگ نجات دهد. اگر چه این اقدام شجاعانه جوان گمنام توسط جمعی از مسئولین از جمله ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان مورد تقدیر قرار گرفت اما غفلت و بی توجهی مسئولین به مقوله خودکشی موجب شده تا وقوع این پدیده شوم به شکل قابل توجهی در سطح جامعه رو به افزایش باشد.

به گزارش شهر اولین ها، سالهاست نام مسجدسلیمان بعنوان یکی از شهرهای با آمار بالای خودکشی در خبرگزاری ها مطرح می شود و بسیاری از مسئولین از چرایی و چگونگی وقوع این پدیده اجتماعی در شهرستان مطلع هستند اما در عرصه اقدام و عمل تاکنون آن گونه که می بایست اتفاق خاصی در زمینه پیشگیری از آن انجام نشده است. رشد نگران کننده آمار خودکشی در سال جاری به گونه ای بوده که علیرغم وقوع سیزده فقره خودکشی در سال ۹۷، در سه ماه ابتدایی سال ۹۸ هشت فقره گزارش شده است. از سویی دیگر اقدام فداکارانه اخیر یک جوان در نجات فردی که به قصد خودکشی خود را از پل لالی به آب انداخته بود مورد تقدیر جمعی از مسئولین قرار گرفت و نماینده مردم مسجدسلیمان نیز با حضور در شهرستان همجوار ضمن دیدار و گفتگو با این جوان، حرکت شجاعانه وی را مورد تقدیر قرار داد.

اقدام ارزشمند این جوان پرسشی را در اذهان ایجاد نموده که آیا از سوی مسئولین تاکنون به اندازه این جوان قهرمان در جهت پیشگیری از وقوع خودکشی و مرگ خودخواسته اقدامی صورت پذیرفته است؟ اقداماتی که می تواند با راهکارهای بهبود معیشت و رفع مشکلات ناشی از کمبود امکانات شهری همسو با ایجاد فضای شادی و نشاط، مراکز مشاوره رایگان و مواردی از این قبیل به کاهش نرخ ناامیدی و میزان خودکشی در سطح شهروندان منجر شود. آیا ماجرای اخیر پل لالی نمی تواند تلنگری برای توجه بیشتر به مشکلات عدیده جامعه بویژه جوانان تلقی شود تا دیگر شاهد وقوع اینگونه رویدادهای تلخ نباشیم.

با این حال انتظار می رفت با حضور علی عسکر ظاهری بعنوان نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس بخشی از این آسیب های اجتماعی که از جمله آمار خودکشی که به شکل فزاینده ای در سطح جامعه رو به افزایش است از سوی مسئولین ذیربط مورد توجه بیشتری قرار می گرفت. این موضوع از آن جهت قابل اشاره بوده که تخصص وی و بخش عمده سوابق مدیریتی اش در حوزه اجتماعی بویژه بهزیستی می باشد. از این رو می توان گفت رویکرد مدیران متبوع در سطح شهرستان و حتی استان می توانست به گونه ای تخصصی و هدفمند در راستای کاهش آسیب های اجتماعی عملیاتی گردد.

با تمام این تفاسیر باید یادآور شد که سالها پیش مقرر شده بود تا با تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان و متخصصین دانشگاهی به بررسی جزییات عوامل وقوع خودکشی و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخته شود. اقدامی که از سرانجام آن اطلاعی در دست نیست اما امیدواریم نگاه متولیان امر به این پدیده و دیگر آسیب های اجتماعی توام با دغدغه مندی بیشتر و پیگیری های مسئولانه به اجرای برنامه هایی در راستای ایجاد امید به زندگی بیشتر و نشاط و شادابی اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه و به تبع آن کاهش امار خودکشی بینجامد.