پیاده‌روی هشت کیلومتری دانش‌آموز عشایری برای رسیدن به مدرسه + تصاویر
پیاده‌روی هشت کیلومتری دانش‌آموز عشایری برای رسیدن به مدرسه + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها//رییس اداره آموزش‌ و پرورش عشایر خوزستان با بیان این‌که نبود سرویس‌های مدرسه مهم‌ترین مشکل‌ دانش‌آموزان عشایری است، گفت: دانش‌آموزان عشایری استان مسیرهای ۶ تا هشت کیلومتری کوهستانی و صعب‌العبور را پیاده طی می‌کنند تا به مدرسه برسند.  به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، حمید قنبری با اشاره به کمبود […]

سایت خبری شهر اولین ها//رییس اداره آموزش‌ و پرورش عشایر خوزستان با بیان این‌که نبود سرویس‌های مدرسه مهم‌ترین مشکل‌ دانش‌آموزان عشایری است، گفت: دانش‌آموزان عشایری استان مسیرهای ۶ تا هشت کیلومتری کوهستانی و صعب‌العبور را پیاده طی می‌کنند تا به مدرسه برسند.

 به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، حمید قنبری با اشاره به کمبود اعتبارات برای تأمین سرویس‌ مدرسه ویژه دانش‌آموزان در مناطق عشایری، اظهار کرد: دوری مسافت مدارس در مناطق عشایری و نبود سرویس مدرسه یکی از مشکلات مهم آموزش‌ و‌ پرورش در مناطق عشایری است و بیم آن می‌رود که این مشکل موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایر شود.

وی افزود: امکان احداث مدارس در تمام روستاها وجود ندارد و دانش‌آموزان مجبور هستند با پای پیاده مسافت‌های طولانی بین روستاها را برای رسیدن به مدرسه طی کنند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند.رییس آموزش‌ و پرورش عشایر خوزستان با بیان این‌که این وضعیت برای دانش‌آموزان بسیار طاقت‌فرسا است، گفت: طی‌کردن مسافت‌های طولانی و مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی برای دانش‌آموزان دشوار است؛ در دیدار با خانواده‌های عشایر، اعلام شد که این نگرانی در میان خانواده‌ها وجود دارد که فرزندان آن‌ها توانایی جسمانی برای تحمل این دشواری‌ها را نداشته باشند و سلامت آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.

قنبری با اشاره به این‌که این مشکل در روند آموزش دانش‌آموزان اختلال ایجاد کرده است، تصریح کرد: اکثر دانش‌آموزان به‌دلیل دور بودن مسافت مدرسه از منزل خود و نبود سرویس مدرسه با تأخیر سر کلاس حاضر می‌شوند؛ دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی به‌ویژه تحت تأثیر این مشکل قرار دارند و دانش‌آموزانی که روزهای چهارشنبه باید به منازل خود بازگردند، از توانایی مالی برای پرداخت هزینه رفت و آمد در مسیر بازگشت برخوردار نیستند.

33906_34058711_785

وی با تأکید بر این‌که اعتبارات پاسخگوی تمام نیازهای آموزش‌ و پرورش عشایر نیست و به همین جهت امکان تأمین سرویس‌های رفت‌ و آمد برای دانش‌آموزان وجود ندارد، عنوان کرد: اعتبارات دولتی برای ۱۴ منطقه آموزشی عشایر استان که در گسترده‌ای به مساحت ۱۳۲ کیلومترمربع پراکنده هستند، بسیار محدود است، به همین جهت از مسئولان و مردم برای برطرف‌کردن مشکل نبود سرویس برای دانش‌آموزان عشایری انتظار همکاری و مشارکت داریم.

قنبری با بیان این‌که نبود سرویس و مسافت‌های طولانی میان مدرسه و روستا موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری می‌شود، گفت: این مشکل به‌ویژه بر ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختر بسیار تأثیرگذار است؛ تحمل دشواری‌های تردد در مسافت‌های طولانی و طاقت‌فرسای کوهستانی و از سوی دیگر فرهنگ جامعه، خانواده‌ها را به ترک تحصیل دانش‌آموزان تشویق می‌کند.

وی ادامه‌داد: باید به شعار انسداد مبانی بی‌سوادی به‌صورت واقعی عمل کنیم؛ انسداد مبانی بی‌سوادی مستلزم زیرساخت‌ها و امکاناتی است و عدم تأمین سرویس‌های رفت‌وآمد برای دانش‌آموزان و در ننتیجه آن ترک تحصیل در مناطق عشایری، با اهداف کشور و نظام تعلیم‌ و تربیت منافات دارد.

رییس اداره آموزش‌ و پرورش عشایر خوزستان اظهار داشت: دست استمداد خود را به سوی تمام خیرین و نیکوکاران برای رفع این مشکل دراز می‌کنیم تا بتوانیم فرزندان جامعه عشایری را از نعمت تحصیل و آموزش محروم نکنیم. انتظار داریم خیرین در مناطق عشایری با توجه به وجود این مشکلات و محرومیت‌ها، برای رفع موانع تحصیل دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کنند.

/ ایسنا*