پیشرفت طرح های عمرانی ویژه مراسم اربعین ۱۴۰۲ بررسی شد
پیشرفت طرح های عمرانی ویژه مراسم اربعین ۱۴۰۲ بررسی شد
پیشرفت ۲۶۵ طرح عمرانی در ۶ استان مرزی برای تسهیل رفت و آمد زایران و شرکت آنان در حرکت جهانی اربعین سال ۱۴۰۲ در جلسه عصر دوشنبه معاونان وزارت کشور و استانداران مرتبط مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش عصر اولین ها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این نشست که به ریاست سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و با حضور مهدی جمالی نژادمعاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور، استانداران ایلام، آذربایجان غربی، کردستان و معاونان عمرانی آنان  برگزار شد، آخرین روند اجرای طرح های مرتبط با برگزاری حرکت جهانی اربعین بررسی و راهکارهای لازم برای رفع موانع و مشکلات موجود ارائه شد.
میراحمدی در ارتباط با تسریع در پیشرفت طرح های مزبور تاکید کرد: تسریع بیشتر این امور مستلزم تامین اعتبارات ۱۰۰ درصدی و لازم قبل از پایان اردیبهشت ماه امسال از سوی سازمان برنامه و بودجه است تا بتوان نسبت به تحقق آنها پیش از شروع راهپیمایی و حرکت جهانی اربعین اقدام کرد.
وی خاطر نشان کرد، مکاتبات لازم در این ارتباط انجام شده است تا به موقع اعتبارات اختصاص یابد و بتوان از آنها در مسیر تسریع هر چه بیشتر خدمات دهی به زایران در این حرکت جهانی استفاده کرد.
اربعین امسال مصادف با چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه خواهد بود.
جمالی نژاد نیز در این نشست گفت، برای دستیابی به میزان پیشرفت طرح های مرتبط با اربعین حسینی  استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان ، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان سامانه ای با عنوان منتاک ( داشبورد پروژه های اربعین) راه اندازی شده است.
در این سامانه آمار طرح های هر استان به صورت دقیق به همراه میزان پیشرفت آنها و اعتبارات لازم درج شده است تا نسبت به عملیاتی شدن آنها پیش از آغاز راهپیمایی جهانی اربعین اقدام شود.
در جلسه مزبور معاونان عمرانی استانداری های مزبور نیز آخرین روند پیشرفت امور طرح های مزبور و ضرورت اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات برای تکمیل آنها را پیش از آغاز حرکت جهانی اربعین مورد تاکید قرار دادند.
پیش بینی می شود با توجه به روند صعودی حاضران در راهپیمایی جهانی اربعین از ایران امسال آمار زایران ایرانی شرکت کننده از سال گذشته بیشتر شود.
میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) صبح امروز در پایان جلسه این ستاد در گفت و گو با خبرنگاران گفت، حرکت جهانی کم نظیر اربعین امسال متفاوت از سال های گذشته و با افزایش زایران همراه خواهد بود و دست اندرکاران آن باید برنامه های لازم را تهیه و تدارک ببینند.
وی افزود: پیش بینی می شود امسال اعزام زایران برای زیارت اربعین حسینی(ع) به مراتب بیشتر از سال گذشته باشد و با توجه به چالش های مراسم اربعین سال گذشته در جلسه امروز از سوی اعضای ستاد راهکارهای لازم و مشخص ارائه شد تا این مشکلات برطرف یا به حداقل ممکن کاهش یابد.
میراحمدی با اشاره به سفر هفته آتی خود به عراق برای گفت و گو با مقام های عراقی برای نهایی کردن برنامه های اربعین امسال تصریح کرد، بخشی از چالش های مراسم اربعین سال گذشته مربوط به طرف عراقی و زیرساخت های موجود در عراق بود که در سفر به عراق این موارد بررسی خواهد شد.
سال گذشته آمار زایران مراسم جهانی اربعین بر اساس اعلام مقام های عراقی به ۲۱ میلیون نفر از کشورهای  مختلف جهان رسید.
از ایران نیز نزدیک به چهار میلیون نفر در سال گذشته در این حرکت جهانی حضور داشتند.