پیشنهادهای زیست محیطی در آستانه فرارسیدن ماه محرم /ظروف یکبار مصرف و آلودگی های جبران ناپذیر زیست محیطی …
پیشنهادهای زیست محیطی در آستانه فرارسیدن ماه محرم /ظروف یکبار مصرف و آلودگی های جبران ناپذیر زیست محیطی …

سایت خبری شهر اولین ها// به نظر می رسد با فرا رسیدن ماه محرم باز هم همچون سالهای گذشته محیط زیست،طبیعت و معابر شهری با چالشی جدی در زمینه کم توجهی شهروندان به آلودگی ها مواجه شوند.از اینرو لازم است تا با حضوری فعالانه در محیط اطراف و مشارکت در آگاهی بخشی به شهروندان ، […]

سایت خبری شهر اولین ها// به نظر می رسد با فرا رسیدن ماه محرم باز هم همچون سالهای گذشته محیط زیست،طبیعت و معابر شهری با چالشی جدی در زمینه کم توجهی شهروندان به آلودگی ها مواجه شوند.از اینرو لازم است تا با حضوری فعالانه در محیط اطراف و مشارکت در آگاهی بخشی به شهروندان ، در پاکیزگی و بهداشت سطح شهر و محلات زندگی خود بکوشیم.بدین منظور لازم است تا به نکات مختلفی در خصوص اهمیت توجه به آلودگی های زیست محیطی در ماه محرم توجهی ویژه داشته باشیم :

غذاهای نذری و ظرف های یک‌بار مصرف

چند سالی است که استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف ، برای دادن غذای نذری به شدت رواج یافته است. متاسفانه، نه تنها برای کسانی که در محل هیات‌ها غذا می‌خورند، بلکه برای کسانی که غذا می‌گیرند و می‌برند نیز چنین ظرف‌هایی را می‌دهند. از همه بدتر این که  استفاده از سفره‌های یک‌بار مصرف هم در این گونه مراسم و حتی در رستوران‌ها (به عنوان رومیزی) متداول شده است.

ظرف‌های دورانداختنی، گذشته از آن که غالبا تجزیه‌ناپذیر اند و سبب آلودگی جبران‌ناپذیر محیط زیست می‌شوند، از نظر بهداشتی هم زیان‌آور هستند. چرا که اولا شسته نمی‌شوند و در جریان تولید و حمل، معلوم نیست که چقدر آلودگی بر آن‌ها می‌نشیند و در ثانی، به علت نفوذ ملکول‌های سنگین پلاستیک به داخل غذا می‌توانند موجب بیماری‌های گوناگون ازجمله سرطان شوند. ظرف‌های تجزیه‌پذیر نیز با صرف منابع بسیار (از جمله: آب، سوخت، مواد اولیه) تولید می‌شوند و تجزیه‌شان هم سبب رها شدن دی اکسید کربن (عامل اصلی گرم شدن زمین) می‌گردد.

سفرها و بی مبالاتی هایی که آفت محیط زیست است

در روزهای محرم، بسیاری از مردم برای شرکت در مراسم عزاداری سنتی، به شهرها و روستاهای زادگاه خود می‌روند. سعی کنید در این سفرها، حامل پیام‌های زیست‌محیطی برای همشهریان خود باشید . همچنین سعی کنید که آداب ” سفر مسوولانه” را به کار بندید و آن را به دیگران یاد بدهید؛ از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید، و در صورت استفاده، آن ها را در جاده و بیابان رها و با زباله‌های دیگر مخلوط نکنید . از آلوده‌سازی و تخریب محیط های طبیعی خودداری کنید، شکار نکنید و با شکارچیان صحبت کنید و آنان را از شکار منصرف کنید. در جاده‌ها مراقب باشید که حیوانات را زیر نگیرید و درصورت مواجهه با آن‌ها فقط دور شوید.

برخورد فعال داشته باشید

* به همسایه‌های خود بگوییم که ظرف‌های یک بار مصرف، برای محیط زیست و سلامتی زیان آور اند.

* تجهیز هیأت‌ها به ماشین‌های ظرف‌شویی بزرگ، یا استخدام کارگر برای شستن ظرف های استیل و ملامین می تواند بخشی از ادای نذر خیرین باشد.

* به هیأت‌ها و دیگران آموزش دهیم که درصورت استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف، آن‌ها را از باقی‌مانده‌ی غذا پاک کنند و در کیسه‌های جداگانه تحویل ماموران شهرداری بدهند.

* به مدیران رستوران‌ها بگوییم که استفاده از ظرف‌های چینی زیباتر و بهداشتی‌تر است و انداختن رومیزی‌های نایلونی یک‌بار مصرف، نمای میز را زشت و محیط زیست را آلوده می‌کند .

* از گرفتن غذا در ظرف‌های دورانداختنی خودداری کنیو و بکوشیم که استفاده از ظرف‌های دایمی را دوباره احیا کنیم.