پیش‌بینی افزایش‌ موارد حریق در جنگل‌های خوزستان
پیش‌بینی افزایش‌ موارد حریق در جنگل‌های خوزستان

عصر اولین ها// معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به گرمای هوا و خشکسالی امسال از پیش‌بینی افزایش حریق‌ها در جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی استان خبر داد. سید عادل مولا اظهار کرد: هر ساله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی مواجه هستیم که آتش‌سوزی‌ها به دلایل طبیعی و یا […]

عصر اولین ها// معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به گرمای هوا و خشکسالی امسال از پیش‌بینی افزایش حریق‌ها در جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی استان خبر داد.

سید عادل مولا اظهار کرد: هر ساله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی مواجه هستیم که آتش‌سوزی‌ها به دلایل طبیعی و یا انسانی رخ می‌دهند.

وی افزود: منشاء آتش‌سوزی‌های طبیعی بیشتر به علت شرایط اقلیمی مانند گرمای بیش از حد هوا و خشک شدن جنگل‌ها و زیستگاه‌ها است اما بیشترین آسیب در مناطق، بر اثر عوامل انسانی است که به صورت عمدی یا غیرعمدی رخ می‌دهند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آتش زدن مزارع در فصل کنونی، یکی از عوامل عمدی وقوع حریق است. آتش زدن این کاه و کلش موجب سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع اطراف می‌شود و خسارت‌های زیادی به مناطق وارد می‌کند.

وی افزود: اکنون فصل جوجه‌آوری و آشیانه‌سازی بسیاری از پرندگان روی زمین یا درختان است و این آتش‌سوزی‌ها موجب آسیب زدن به آشیانه‌ها و حتی جوجه‌های پرندگان می‌شود.

مولا با اشاره به دیگر آتش‌سوزی‌های ناشی از عوامل انسانی تصریح کرد: حضور گردشگران یا افراد معتاد در برخی مناطق و اقدام به روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن پیش از ترک منطقه نیز موجب وقوع و سرایت آتش‌سوزی می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر، در این فصل برگ‌های درختان خشک هستند و برخی از انواع درختان در جنگل‌های نیمه گرمسیری نیز خود به خود آماده اشتعال‌اند؛ به ویژه درخت پده، میوه‌ای با حالت اسفنجی دارد که سریع‌الاشتعال است و این میوه با کمترین وزش باد، قدرت جابه‌جایی بالایی دارد. یک میوه این درخت می‌تواند کیلومترها جابه‌جا شود و حریق از این طریق به دیگر نقاط سرایت می‌کند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان، تالاب‌ها در حال خشک شدن هستند و بسیاری از نیزارهای تالاب‌ها نیز خشک شده‌اند بنابراین باید بسیار به این موارد دقت شود.

وی با تاکید بر لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص خطرات و آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی‌ها، گفت: سال گذشته در آتش‌سوزی‌های مناطق زاگرسی دو نفر جان باختند. اختلافات بین مردم منطقه نیز موجب وقوع این آتش‌سوزی‌ها می‌شود که متاسفانه جان بسیاری از هم‌وطنان را به خطر می‌اندازد.

مولا بیان کرد: زمانی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد تمام ظرفیت نیرو و انرژی در این خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال گذشته نیروی انسانی و هزینه‌های هنگفتی برای استفاده از بالگرد و دیگر امکانات جهت مهار آتش در خائیز بهبهان و شیمبار صرف کردیم. اگر به جای این هزینه‌های هنگفت، آموزش و اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار دهیم، کمک زیادی در این زمینه انجام خواهد شد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سال گذشته در حدود ۱۱ هزار هکتار از مراتع، عرصه‌های جنگلی و تالاب‌های خوزستان آتش‌سوزی داشته‌ایم که عمده این آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی زاگرسی رخ داده بود. بیشترین علت این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است. تاکنون نیز هفت فقره حریق در خوزستان رخ داده که بیشتر در مناطق جنگلی بوده است. 

وی با اشاره به خشکسالی امسال افزود: با توجه به گرما و خشکسالی امسال، پیش‌بینی می‌شود شاهد آتش‌سوزی‌های بیشتری باشیم.

  • منبع خبر : ایسنا