کارگران سیمان کارون در انتظار تشکیل نهاد صنفی هستند
کارگران سیمان کارون در انتظار تشکیل نهاد صنفی هستند
جمعی از کارگران کارخانه سیمان کارون واقع در ۴۲ کیلومتری مسجدسلیمان (شهرستان گلگیر) در انتطارتشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات خود هستند.

برخی منابع خبری در کارخانه «سیمان کارون» اعلام کردند: آخرین دوره شورای اسلامی کار کارخانه «سیمان کارون» آبان ماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید اما از آن موقع تاکنون؛ دوره جدید علارغم در خواست کارگران هنوز تشکیل نشده است. به همین دلیل کارگران معتقدند شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط فعلی کارخانه و کارگرانش که اخیرا دچار حواشی زیادی بوده است، ضرورت دارد.

آن‌ها افزودند: در مجموع حدود ۴۰۰ کارگر قراردادی وپیمانکاری  در شرکت سیمان کارون مشغول کار هستیم که به دلیل خلاءهای قانونی از تمامی حقوق صنفی خود برخوردار نیستیم به همین دلیل شکل‌گیری نهاد صنفی می‌تواند به پیگیری مطالبات صنفی بر زمین مانده ما کمک کند.

یکی از کارگران این کارخانه در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: در فاصله زمانی حدود شش ماهه‌ای که از توقف فعالیت آخرین شورای اسلامی کار گذشته است، تعدادی از کارگران سیمان کارون با مراجعه به اداره کار شهرستان مسجد سلیمان درخواست تشکیل نهاد صنفی کارگری را داشتند که هنوز جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانه سیمان کارون شده است؛ یکی نارضایتی کارفرما و دیگری تعلل اداره کار برای تایید صلاحیت تعدادی از کارگران متقاضی نمایندگی است.

به گفته کارگران این واحد تولیدی؛ حدود شش ماه است اسامی تعدادی از کارگرانی که نامزد انتخابات شورای اسلامی کار هستند برای تایید صلاحیت به اداره کار مسجد سلیمان ارسال شده اما تاییدیه سه نفر از این اسامی هنوز انجام نشده است.

این کارگر تاکید کرد: به دنبال انبوه مشکلات کارگری، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون شوراهای سابق این کارخانه همیشه قوی عمل می‌کرد و محلی برای پیگیری قانونی مشکلات صنفی کارگران به شمار می‌آمد.

او یادآور شد: تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران و وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل مشکلات موجود مقاومت کنند.

«حسن اسیوند» رئیس اداره کار شهرستان مسجد سلیمان در این‌باره به ایلنا گفت: بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای اسلامی کار محرمانه و از طریق واحد حراست اداره کل کار انجام می‌شود.

او با بیان اینکه کارخانه سیمان کارون حدود ۴۰۰ کارگر دارد که از این تعداد حدود ۶۷ نفر قراردادی و مابقی پیمانکاری هستند، افزود: انتخاباتی که قرار است برگزار شود از سوی کارگران قرارداد مستقیم سیمان کارون است در عین حال منتخبین پیگیر مطالبات همکاران پیمانکاری هم خواهند بود.

اسیوند با بیان اینکه انتخابات دوره قبل ۴ نفره بود چون تعداد کارگران قراردادی به ۱۵۰ نفر می‌رسید، افزود: منتخبین این دوره از انتخابات شورای اسلامی کار کارگران سیمان کارون دو نفره خواهد بود چراکه تعداد کارگران به حداقل حدود ۶۷ نفر کاهش یافته است.

او گفت: اسامی ۱۲ نفر در این دوره از انتخابات شورای اسلامی کار سیمان کارون برای تایید صلاحیت به اداره کل کار استان خوزستان ارسال شده که ۹ نفر تایید شده‌اند و تایید صلاحیت سه نفر دیگر هنوز اعلام نشده که به زودی اعلام می‌شود.

  • منبع خبر : ایلنا