کلاس های کپری در کنار چاههای نفت هنوز هم برپا می شود … !؟
کلاس های کپری در کنار چاههای نفت هنوز هم برپا می شود … !؟

سایت خبری شهر اولین ها//اینجا خوزستان است؛ کلاس‌های درس کپری کنار چاه‌های نفت برپا می‌شود و هر لحظه ممکن است سقف آن بر سر دانش‌آموزان آوار شود… وضعیت آموزش‌وپرورش استان نامناسب است؛ آمار بالای افت تحصیلی و رقم پایین قبولی‌ها در امتحانات پایان سال، فضای آموزشی فرسوده و غیراستاندارد و …، همه و همه دست […]

سایت خبری شهر اولین ها//اینجا خوزستان است؛ کلاس‌های درس کپری کنار چاه‌های نفت برپا می‌شود و هر لحظه ممکن است سقف آن بر سر دانش‌آموزان آوار شود…

وضعیت آموزش‌وپرورش استان نامناسب است؛ آمار بالای افت تحصیلی و رقم پایین قبولی‌ها در امتحانات پایان سال، فضای آموزشی فرسوده و غیراستاندارد و …، همه و همه دست به دست هم داده تا آموزش‌وپرورش استان در سطح کشور در رتبه آخر قرار گیرد.

این وضعیت البته به دلایل مختلفی بر می‌گردد؛ برخی اعتقاد دارند که این وضع اسف‌بار ناشی از مشکلات موجود در مجموعه استان است؛ مشکلاتی که خیلی وقت است گریبانگیر این استان شده و انگار به این زودی‌ها هم قصد رفتن ندارد!

هرچند وقوع جنگ هشت ساله را به‌عنوان یکی از عوامل عقب‌ماندگی استان ذکر می‌کنند اما عامل مهم‌تر، توقف توسعه در استان بعد از دوران جنگ تحمیلی است، یعنی عدم بازسازی و جبران فجایع جنگ و انباشته‌شدن مشکلات و افزودن بر عقب‌ماندگی.

ممکن است این تصور که در خوزستان با آن همه منابع زیرزمینی و ثروت خدادادی، مدارسی وجود دارد که هنوز آب تصفیه لوله‌کشی ندارند و یا تنها در سایه یک درخت یا کپر فعالیت می‌کنند، کمی سخت باشد اما این واقعیت تلخ وجود دارد؛ واقعیتی که گویا بازگوکردن و تکرار آن، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند که آن را امری طبیعی و عادی جلوه داده است!

بر اساس نظر کارشناسان فرسودگی تعداد زیادی از مدارس، عدم تعادل در تركيب نيروي انساني، تعداد بسیار دانش‌آموزان حاشیه‌نشین، دو زبانه‌بودن شمار زیادی از دانش‌آموزان و خروج خاموش از چرخه آموزش‌وپرورش به دلیل معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مهم​ترين مشكلات تحصيلي در خوزستان عنوان می‌شود.

این عوامل بی‌شک در بروز وضعیت کنونی آموزشی در استان تأثیرگذار بوده و البته عدم درک درست از نقش هر عامل این مشکل را گسترش داده و به‌جای جبران، بر حجم این معضل افزوده است؛ پر بیراه نیست اگر بگوییم که اکنون وضعیت آموزش‌وپرورش و تحصیل دانش‌آموزان به یکی از دغدغه‌های مهم مردم خوزستان تبدیل شده است، مردمی که خود مشکلات کمی ندارند؛ از محرومیت، نبود امکانات و … به ارث مانده از دوران جنگ تحمیلی تا گرد و خاک این روزها!

شاید تاریخ شکل‌گیری نظام‌های تعلیم و تربیت به آغاز زندگی انسان بر این کره خاکی برگردد؛ هدف از این سیستم آموزش افراد برای حضور فعال در جامعه و تأثیرگذاری بر رشد و تعالی یک کشور و جهان است اما امروزه متأسفانه در استانی که نخستین دانشگاه جهان یعنی جندی‌شاپور باستان، در آن راه‌اندازی شد و تاریخی هفت هزار ساله از تمدن دارد، وضعیت آموزشی نامناسب است؛ وضعیتی که بی‌شک در سرنوشت حال و آینده آن تأثیرگذار خواهد بود.

البته همان‌طور که این وضعیت معلول عوامل متعدد است، امکان تغییر آن نیز وجود دارد و اگر اراده حقیقی برای بهبود این شرایط و درکی صحیح از عوامل و دلایل بروز آن وجود داشته باشد، رسیدن به وضعیت مطلوب آرزویی محال و غیر قابل دسترس نیست.

این انتظار همیشه وجود دارد که مردمان دیار نخل و بلوط، کرخه و کارون و آفتاب و هور، از آموزش و پرورشی شایسته و درخور تاریخ پرعظمت‌شان برخوردار باشند؛ هرچند نام خوزستان با محرومیت‌ها گره خورده، برآورده‌شدن اندکی از حقوق طبیعی مردمان نجیب این دیار، شاید اندکی از طعم تلخ محرومیت‌ها بکاهد.

امسال هم گذشت و تا چند روز دیگر صدای نواختن زنگ مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید به گوش می‌رسد و باید منتظر بمانیم که این‌سال اراده‌ای برای تغییر وضعیت آموزش‌وپرورش استان و عزمی جدی برای استیفای حقوق این مردم، رقم می‌خورد؟

مرجع:ایسنا