کلاهبرداری به شیوه هرمی با سوءاستفاده از اعتقادات مردم
کلاهبرداری به شیوه هرمی با سوءاستفاده از اعتقادات مردم
با نزدیک‌شدن به ایام عزاداری امام حسین (ع)، یک گروه کلاهبرداری با ایجاد رمز‌ارز نامعتبر «کربلا کوین»، تبلیغات وسیعی را در رسانه‌های اجتماعی آغاز کرده و با وعده سود ۳ هزاردرصدی در مدت زمانی کوتاه کاربران را جهت سرمایه‌گذاری فریب داده است.

ر ماه‌های اخیر تبلیغات یکی رمز‌ارز جدید به نام «کربلا کوین» توجه مخاطبان، به‌خصوص افراد مذهبی را به خود جلب کرده است. در ویدئو‌های تبلیغاتی کربلا کوین که توسط طراحان این پروژه برای جذب افراد ساخته شده است، ادعا شده که بخشی از درآمد این پروژه رمزارز جدید برای پرداخت وام قرض‌الحسنه و حل مشکلات شیعیان استفاده خواهد شد.

در سایت کربلا کوین هدف از طراحی این رمز‌ارز تقویت یک اکوسیستم مالی سازگار با قوانین اسلامی بیان شده است. بنا بر ادعای وب‌سایت این رمز‌‎ارز این پروژه از ربا خودداری کرده و می‌‎تواند در تمامی کشور‌های اسلامی توسعه یابد.

بررسی‌ها نشان می‌‎دهد که بر خلاف ادعای صورت‌ گرفته در تبلیغات رمزارز کربلا کوین، این بار هدف برخی از کلاهبرداران، سوءاستفاده از اعتقادات مردم است. به‌طوری‌ که توسعه‌ دهندگان کربلا کوین با تبدیل پول کاربران به یک رمزارز ناشناخته و نامعتبر، وعده پرداخت سود‌های چند صددلاری به آن‌ها می‌دهند.

پیش‌ازاین انجمن بلاک‌چین ایران با انتشار اعلامیه‌ای این پروژه را یک کلاهبرداری اعلام کرده بود. در تبلیغات کربلا کوین ادعا شده که این پروژه می‌تواند رشد ۳۰۰۰ درصدی داشته باشد و افراد می‌توانند در مدت‌ زمان اندکی به‌صورت دلاری سود کسب کنند.

کلاهبرداری به شیوه هرمی با سوءاستفاده از اعتقادات مردم/ ماجرای رمز‌ارز «کربلا کوین» چیست؟

با توجه به این که کلاهبرداران ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ اکثر مسلمانان و شیعیان جهان از کربلا کوین به‌عنوان اصلی‌ترین وسیله مبادله خود استفاده کرده و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بازار به‌ظاهر «حلال» می‌تواند برای شیعیان جذاب باشد.

کلاهبرداری به شیوه هرمی در پوشش رمز‌ارز کربلا کوین
پیش‌ازاین سرهنگ کارآگاه علی حسینی، فرمانده پلیس فتا در استان خوزستان به اشاره به کلاهبرداری صورت‌ گرفته توسط رمزارز کربلا کوین، گفته بود: با نزدیک‌شدن به ماه محرم، بنیان‌ گذاران این رمز‌ارز نامعتبر با استناد به نام شهر کربلا که برای مردم ایران و منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، تبلیغات وسیعی را در رسانه‌های اجتماعی آغاز کرده و تلاش می‌کنند با وعده سود سه هزاردرصدی در مدت زمانی کوتاه کاربران را فریب دهند.

وی با اشاره به کلاهبرداری ارز دیجیتال بِلِم “Belem” بیان کرد: این پلتفرم در واقع یک باند هرمی بود که با دعوت از کاربران ایرانی برای ثبت‌نام، اقدام به جذب سرمایه نموده و با وعده پرداخت سود‌های کلان ارز‌های دیجیتال، توانست کاربران زیادی را به دام بیندازد.
سرهنگ حسینی ضمن هشدار به هم‌وطنان در حوزه ارز‌های دیجیتال بیان کرد: شهروندان برای انجام فعالیت در حوزه رمزارز‌ها باید آگاهانه و با دانش کافی وارد این حوزه شوند و به‌هیچ‌عنوان به فعالیت کانال‌ها و صفحات در فضای مجازی دراین‌خصوص اعتماد نکنند.

ریسک زیاد سرمایه‌گذاری در بازار رمز‌ارز
این پروژه کلاهبرداری تأکید زیادی بر تسهیل نقل‌ وانتقال پول، شفافیت مالی، مبادلات حلال و دوراز ربا بودن دارد؛ اما بر اساس نظر کارشناسان، این موازین اخلاقی تنها بهانه‌ای برای همراه‌ کردن قشر مذهبی جامعه و فریب‌دادن آن‌ها به‌کاررفته است. این پروژه سه دفتر نمایندگی در تهران، ترکیه و سوئد دارد؛ اما هیچ نامی از گردانندگان و تیم توسعه‌دهنده آن در دسترس نیست. در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره زمان لانچ پروژه، نحوه توزیع کوین‌ها و سایر خدمات وجود ندارد.‌

می‌توان گفت که باتوجه‌ به هشداری که انجمن بلاک‌چین ایران منتشر کرده، این پروژه تمام فاکتور‌های یک پروژه فریبکارانه و اسکم را دارد. کارشناسان بازار رمز‌ارز‌ها معتقدند که افراد پیش از ورود به این بازار می‌بایست متوجه ریسک‌های جدی این حوزه باشند؛ چرا که در سال‌های اخیر بسیاری از سودجویان با استفاده از فضای مجازی، توانسته‌اند سرمایه‌های مردم را جذب ایده‌های کلاهبردارانه خود کنند.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فریب مخاطبان مذهبی
به گزارش خبرگزاری دانشجو، متأسفانه برخی از صفحات مجازی که محتوای مذهبی منتشر می‌کنند در صفحات خود پروژه کلاهبرداری کربلا کوین را تبلیغ کرده‌اند؛ در فرایند تبلیغ این پروژه با اشاره به تورم در ایران و کاهش ارزش ریال، افراد را به جهت دریافت سود‌های کلان ۳ هزاردرصدی، تشویق به خرید این رمز‌ارز باهدف حفظ سرمایه و کسب سود می‌کنند.

به‌طورکلی کلاهبرداری از طریق رمزارز‌های جعلی یکی از روش‌های جدید سوءاستفاده از انگیزه‌های سرمایه‌گذاری مردم است که از طریق معامله رمزارز‌های بی‌ارزش و یا رمزارز‌هایی که وجود خارجی ندارند صورت می‌پذیرد.

به دلیل تبلیغات سوگیرانه در سا‌ل‌های اخیر بسیار از افراد گمان می‌کنند که سود بسیار زیادی در بازار رمز‌ارز‌ها وجود دارد که می‌توانند به‌راحتی آن را کسب کنند؛ بنابراین این بازار برای اکثر جوانان ایران وسوسه‌انگیز و جذاب است. بنا بر نظر کارشناسان، طمع کاربران همان نقطه شکستی است که مجرمین را به‌سوی مقاصد مجرمانه سوق می‌دهد و انگیزه آن‌‎ها را برای ایجاد پروژه‌های کلاهبرداری دوچندان می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو