گام بلند سمن های محیط زیستی مسجدسلیمان در ترویج الگوی صحیح مطالبه گری شهروندی + تصاویر
گام بلند سمن های محیط زیستی مسجدسلیمان در ترویج الگوی صحیح مطالبه گری شهروندی + تصاویر

شهر اولین ها// سالها بود که شهروندان مسجدسلیمانی از وجود گودهای زباله غیراصولی و غیر بهداشتی که تهدیدی جدی برای سلامت و بهداشت عمومی به شمار رفته رنج می بردند. موضوعی که با پیگیری انجمن های محیط زیستی و دادستان مسجدسلیمان به نتایج مطلوبی منجر شد و هم اکنون نیز در حال انجام است. به […]

شهر اولین ها// سالها بود که شهروندان مسجدسلیمانی از وجود گودهای زباله غیراصولی و غیر بهداشتی که تهدیدی جدی برای سلامت و بهداشت عمومی به شمار رفته رنج می بردند. موضوعی که با پیگیری انجمن های محیط زیستی و دادستان مسجدسلیمان به نتایج مطلوبی منجر شد و هم اکنون نیز در حال انجام است.

به گزارش شهر اولین ها، طی نشستی که دو ماه پیش با حضور تنی چند از مدیران سمن های مسجدسلیمان و رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری با دادستان شهرستان برگزار شد موضوع گودهای زباله غیربهداشتی سطح شهر که جمع اوری و دپوی زباله در آن  به شکلی غیربهداشتی صورت می گرفت مطرح شد و در خصوص مشکلات و چالش های مهم محیط زیستی و مخاطراتی که برای بهداشت و سلامت عمومی ایجاد نمود به بحث و تبادل نظر پرداخته شد. در نهایت مقرر شد تا ضمن بازدید کارشناسان شبکه بهداشت از محل ۵ گود زباله مورد نظر، گزارش کارشناسی به دادستان جهت اعلام نظر و صدور دستورات قضایی صورت پذیرد. اکنون با گذشت دو ماه از پیگیری موضوع توسط انجمن دیده بان محیط زیست مسجدسلیمان پس از تخریب و جمع آوری محل انباشت زباله در حریم آتشکده سرمسجد، موارد دیگر نیز در دستور کار قضایی قرار گرفته است.علی اسکندری دادستان مسجدسلیمان اواخر سال گذشته نیز در بازدید از بیمارستان ۲۲ بهمن، دفع و امحاء پسماند‌های بیمارستان را جدی‌ترین تهدید علیه سلامت عمومی دانست و در راستای احقاق حقوق عامه و بنا به گزارش‌های رسیده مبنی بر انباشت زباله بدلیل خرابی دستگاه امحاء زباله در بیمارستان ۲۲ بهمن، به مسئولان شبکه بهداشت ودرمان شهرستان در این خصوص اولتیماتوم داد.

این در حالی ست که طی چند سال اخیر پیگیری های انجمن دیده بان محیط زیست مسجدسلیمان بهمراه دیگر فعالین این حوزه در راستای تحقق حفاظت از محیط زیست و ترویج الگوی صحیح مطالبه گری حقوق شهروندی به شکل قابل توجهی صورت گرفته و چندین حکم قضایی از قبیل رفع تصرف یکی از بوستان محلات و  تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم تالاب شیمبار با پیگیری این انجمن ها صادر و اجرایی شده است. این اقدامات محیط زیستی که به همراه تعامل دادستان مسجدسلیمان با سمن های محیط زیستی تحقق یافته می تواند نمونه موفق و اصولی پیگیری مطالبات در راستای تحقق حقوق شهروندی تلقی شود در صورت فراگیری کامل در سطح استان و کشور می تواند به یک پویش شهروندی برای بهبود وضعیت محیط زیستی تبدیل شود.