گزارش متنی-تصویری سمینار علمی تخصصی مدیریت پسماند شهری در مسجدسلیمان
گزارش متنی-تصویری سمینار علمی تخصصی مدیریت پسماند شهری در مسجدسلیمان

شهر اولین ها//ایمان کاهکش: سمینار علمی تخصصی مدیریت پسماند شهری در مسجدسلیمان صبح امروز با سخنرانی دکتر عبدلی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حضور جمعی از مسئولین، انجمن های مردم نهاد ، دوستداران محیط زیست و شهروندان در سالن اداره آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش شهر اولین […]

شهر اولین ها//ایمان کاهکش: سمینار علمی تخصصی مدیریت پسماند شهری در مسجدسلیمان صبح امروز با سخنرانی دکتر عبدلی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حضور جمعی از مسئولین، انجمن های مردم نهاد ، دوستداران محیط زیست و شهروندان در سالن اداره آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برگزار شد.

به گزارش شهر اولین ها، سمینار علمی تخصصی مدیریت پسماند شهری در مسجدسلیمان صبح امروز برگزار شد و ضمن بررسی مسائل و چالش های پیش روی شهرستان در امور زباله و پسماند به بیان راهکارها در این خصوص پرداخته شد. در این سمینار ابتدا خانم مهندس جاهدمنش کارشناس پسماند اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان ضمن خیرمقدم به حاضرین در سالن با بیان وضعیت موجود و چالش های پیش رو در امور پسماند شهری مسجدسلیمان ، نکاتی را در خصوص مراحل تولید، جمع آوری، حمل و دفع زباله های شهری بهمراه تصاویر مرتبط ارائه نمود. وی همچنین دغدغه های شهروندان را در زمینه زباله و پسماند و مسائل و مشکلات این حوزه به اختصار بیان داشت.

در ادامه دکتر محمد علی عبدلی استاد دانشگاه های تهران و عضو کار گروه مدیریت پسماند کشور در خصوص مسائل مختلف حوزه مدیریت پسماند به ایراد سخن پرداخت. دکتر عبدلی با بیان این مطلب که الفبای کار مدیریت پسماند شناسایی میزان درصد پسماند خشک و تر در منطقه و آگاهی از فن آوری های جدید در این زمینه و توسعه آن ها خواهد بود ، افزود : اصولاً هر نوع بازیافتی برای جامعه مفید نخواهد بود و عملیات بازیافت بدون در نظر گرفتن جنبه های بهداشت و سلامت آن بطور قطع  از نگاه ملی و جامعه مضر خواهد بود.

وی گفت: متأسفانه در کشور آنگونه که بایست در حوزه مدیریت پسماند ظرفیت سازی ننموده ایم. بر خلاف بسیاری از حوزه های مهندسی ، در شرایط کنونی در حوزه پسماند حتی یک شرکت مهندسین مشاور نداریم.در حالی که توجه بیشتر به این اصل علاوه بر بکارگیری دانش متخصص حوزه محیط زیست ، به اشتغال فارغ التحصیلان این حوزه و مدیریت صجیم پسماند کشور منجر خواهد شد. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: مشکل عمده در مقوله مدیریت پسماند عدم آگاهی مسئولین به مفهوم سیستم مدیریت پسماند است و این مفهوم مقوله ای کاملاٌ فنی و تخصصی است. در ابتدا بایستی اطلاعات جامعی از سیستم مدیریت پسماند تهیه و دانش تفسیر این اطلاعات کسب نمود.

عضو کار گروه مدیریت پسماند کشورتصریح کرد: مدیریت پسماند نیازمند یک عزم ملی است و کشورهایی در این زمینه موفق بوده اند که این فاکتور را داشته اند. از اینرو علاوه بر دولت ، شرکت های خصوصی ، صنایع و آموزش مردم و جامعه نیز در مدیریت پسماند نقش بسزایی خواهند داشت.در حال حاضر شیوه نامه های اجرایی جامعی در خصوص مدیریت پسماند تهیه و تدوین شده اما تا زمانی که این دستورالعمل ها و سیستم صحیحی در این حوزه اجرا نشود وضعیت پسماند ما به همین شکل موجود باقی خواهد ماند.

دکتر عبدلی همچنین از عدم تأمین زیرساخت های مناسب بعنوان عمده ترین مشکل اجرا نشدن شیوه نامه های مدیریت پسماند در کشور سخن گفت و افزود: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر ۷۵ درصد تلنبار زباله ،۵ درصد فن بهداشتی و تنها ۲۰ درصد بازیافت زباله ( شامل کارخانه های موجود در زمینه تولید کمپوست و جداسازی های معمول) در کشور صورت می پذیرد. آمار ارائه شده بیانگر این است که ما در حال گذر از مرحله تلنبار زباله به مرحله دفن بهداشتی هستیم ؛ در حالی که سایر کشورها از دفن زباله به بازیافت آن رسیده اند. وی در این سمینار با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت پسماند در مسجدسلیمان و ارتقاء شاخص های محیط زیستی در شهرستان به خصوص موارد و مراحل مختلف مدیریت پسماند از قبیل تفکیک و کاهش زباله از مبدا ، مواد قابل بازیافت، تولید کمپوست و … به ارائه نکات و مسائل آموزشی پرداخت.

گفتنی است در این سمینار ۴ ساعته که تنی چند از مسئولین شهرستان نیز حضور داشتند انتظار برخی شهروندان و فعالین محیط زیست پاسخگویی مدیر واحد پسماند شهرداری در خصوص مسائل و مشکلات متعدد مدیریت زباله ها و پسماند شهرستان بود. هرچند که رسول بنام مدیر واحد پسماند شهرداری در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار شهراولین ها از کمبود امکانات خودرویی و سخت افزاری در حوزه پسماند شهرداری گلایه داشت اما ابراز امیدواری کرد تا با اضافه شدن دو دستگاه خودروی جمع آوری و حمل زباله به سیستم شهرداری مسجدسلیمان که بزودی صورت می پذیرد تا حدودی مشکلات موجود در این زمینه برطرف گردد.