گزارش متنی-تصویری مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش + اسامی برگزیدگان
گزارش متنی-تصویری مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش + اسامی برگزیدگان

عصر اولین ها// مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش با تقدیر از برگزیدگان همراه بود. به گزارش عصر اولین ها، چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش صبح امروز همراه با یادبود زنده یاد محسن خیرالهی تسهیلگر محیط زیست خوزستان در اهواز برگزار شد. دکتر رادمنش در این برنامه ضمن تقدیر از […]

عصر اولین ها// مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش با تقدیر از برگزیدگان همراه بود.

به گزارش عصر اولین ها، چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش صبح امروز همراه با یادبود زنده یاد محسن خیرالهی تسهیلگر محیط زیست خوزستان در اهواز برگزار شد.

دکتر رادمنش در این برنامه ضمن تقدیر از فعالان محیط زیست گفت فعالان این عرصه پاسدارانی هستند که حفاظت از محیط زیست را بدون هیچ گونه چشم داشتی انجام می دهند و این کار را وظیفه خود می دانند چرا که اگر محیط زیست ما آسیب ببیند زندگی برای همه سخت و غیر ممکن خواهد شد.
وی در خصوص دوره چهارم جایزه محیط زیستی بیان داشت: در ابتدا برگزاری این جشنواره فقط در سطح استانی بود و هم اکنون از سراسر کشور این جشنواره شرکت کننده های گسترده دارد و امیدواریم این فعالیت روز به روز گسترده تر شود .
این خیّر محیط زیستی فعالیت های زیست محیطی فعالان محیط زیست را تاثیر گذار در جامعه دانست و گفت امروزه دیگر کسی شکار حیوانات را ارزش نمی داند بلکه رفتار شما در زمینه فرهنگ سازی در این حوزه باعث شده که این به عنوان یک رفتار غیر زیست محیطی شناخته شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن قدردانی و گرامیداشت یاد و خاطره محسن خیراللهی اولین دبیر جشنواره گفت این جشنواره حاصل تلاش ایشان بود و ما امروز نبودنش را در کنار خودمان احساس می‌کنیم و امیدواریم فعالان بتواند ادامه دهنده راه او باشد.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این برنامه از تلاش‌های دکتر رادمنش و برگزارکنندگان این جشنواره قدر دانی کرد و گفت وضعیت زیست محیطی جهان با پیدایش پدیده تغییرات اقلیمی خوب نیست و انسان قرن بیستم امانتدار و میراث دار خوبی برای نسل بعد از خود نبوده و ابراز امیدواری کرد که نسل حاضر بتواند در حفاظت و صیانت از محیط زیست که متعلق به نسل های آینده است بهتر عمل نماید.
وی در بخشی از سخنان خود از فعالان محیط زیست خواست تا به گونه‌ای تلاش کنند تا همه مدیران ارشد کشور و حتی جهان به ضرورت حفاظت از محیط زیست به الزام احترام به محیط زیست هدایت شوند. وی اقدام دکتر رادمنش و برگزاری جشنواره را در همین راستا دانست سازمان حفاظت محیط زیست از این اقدام حمایت خواهد کرد .
اشرفی بیان داشت: مشارکت علاقمندان در این جشنواره نشانی از اهمیت حفاظت محیط زیست برای همه است و شاهد این هستیم که این جشنواره در ابتدا استانی بوده اکنون از سراسر کشور شرکت کننده دارد و در حال تبدیل شدن به یک جشنواره ملی است و پیشنهاد کرد برای پیشرفت این جشنواره ، ضمن حفظ ماهیت غیردولتی بودن ، با تشکیلات قوی تر به عنوان یک برند برای استان تبدیل شود و همان گونه که استان از لحاظ صنعتی و کشاورزی سرآمد است بتواند در حوزه فعالیت و پاسداشت از محیط زیست نیز به عنوان یک الگو در آید.

وی همچنین یاد و خاطر اولین دبیر این جشنواره محسن خیرالهی را گرامی داشت و حضور خود را در این جشنواره علاوه بر قدردانی از دکتر رادمنش ، قدردانی از این فعال و تسهیل گر محیط زیست اعلام داشت و گفت امیدوارم همه عزیزان فعالان بتواند ادامه دهنده راه او باشند .

دکتر داودی نماینده تشکل ها در شورای حمایت و توسعه با یادی از مرحوم خیرالهی بعنوان یک چهره ملی بیان داشت: امروزه تشکل ها بایستی با درنظر داشتن آداب و مقررات محیط زیست خود را توانمند سازند. چندین ماده از مفاد قانون حقوق شهروندی مربوط به محیط زیست بوده و با آگاهی از آن می توان به شکلی اصولی مطالبه گری کرد.

وی همچنین با اشاره به مشارکت تشکل ها در مدیریت بحران هایی همچون زمین لرزه و سیلاب، تداوم حضور آن ها در مدیریت بحران های طبیعی را خواستار شد و ابراز امیدواری نمود تا برخی مدیران و مسئولین نیز حمایت های شایسته ای از تشکل ها صورت دهند.

فرشاد نژاد کریمی دبیر جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش نیز اظهار داشت: میزان اثربخشی جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش به گونه ای بوده که مشارکت بیشتری را شاهد بوده ایم و قریب به ۷۰ اثر از ۱۵ استان دریافت شده که ۱۴ اثر از اشخاص حقیقی و ۱۷ فعال محیط زیست بوده است. وی افزود: ترجمه کتاب “جنایت علیه محیط زیست” به زبان عربی انجام شده که بخش عمده ای از آن در دوره حیات جاوید نام مهندس خیرالهی انجام شده و آماده ارسال به کشورهای همسایه است. همچنین برگردان این کتاب به زبان کردی هم در دست ویراستاری است.

گفتنی است جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش در سال ۹۶ با ابتکار زنده یاد محسن خیراللهی و حمایت گسترده دکتر رادمنش در استان خوزستان برگزار شد و در چهارمین دوره در سطح ملی برگزار شد. در مراسم اختتامیه چهارمین دوره این جایزه از فعالان و علاقمندان به محیط زیست که در راستای حفاظت از محیط زیست اقدامات شاخص و ارزنده‌ای داشته‌اند بعنوان برگزیدگان تقدیر شد. در این مراسم همچنین خانواده زنده یاد محسن خیرالهی نیز حضور داشتند و برای دقایقی به ایراد سخن پرداختند.

گفتنی است برگزیدگان چهارمین دوره جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش به شرح زیر می باشد:

-برندگان در قالب انجمن و موسسه:

رده اول)برندگان برتر جایزه؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

تشکل نهضت سبز زاگرس به مدیریت اقای امیدسجادیان از استان کهگیلویه و بویر احمد
موسسه ملی سبزکاران بالان به مدیریت خانم سیده نسیم طواف زاده حقی از استان گیلان

-رده دوم)برندگان ویژه جایزه؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

انجمن حیات سبز مرند به مدیریت آقای حیدر زایر کعبه دولت آباد از استان آذربایجان شرقی
انجمن دوستداران طبیعت دشت بزرگ گتوند به مدیریت آقای سیدمالک موسوی از استان خوزستان
انجمن زیست محیطی دارستان الوار اندیشمک به مدیریت آقای مهرداد قلاوند از استان خوزستان

-رده سوم)برندگان شایسته تقدیر؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز به مدیریت خانم حکیمه بارانی از استان خوزستان
موسسه سبزگامان دیار بلوط و بابونه ایذه به مدیریت خانم اکرم ابراهیمی از استان خوزستان
شرکت پسماند پاک ایرانیان به مدیریت آقای ناصر فیروزفلاح از استان البرز
کانون دانشجویی بنیاد حامیان منابع طبیعی زاگرس دانشگاه شهرکرد به مدیریت خانم مرضیه بابادائی سامانی از استان چهارمحال و بختیاری
موسسه حفاظت از محیط زیست قشم به مدیریت آقای محسن رضائی عطاقلی پور از جزیره قشم
مجتمع آموزشی سوده به مدیریت معصومه نمازی زاده از استان تهران
انجمن بانوان طبیعت دوست آسماری مسجد سلیمان به مدیریت فریده شیرانی پور از استان خوزستان
موسسه زیست سپهربانان بردسکن به مدیریت خانم ناهید صدقی از استان خراسان رضوی
انجمن سفیران محیط زیست نارو نارون به مدیریت آقای علی اکبر مهرجور از استان همدان

-برندگان‌ در قالب اشخاص حقیقی:

الف)فعال محیط زیستی و شایسته تقدیر؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

آقای دکتر امیرفرح نسب از استان اصفهان
خانم دکتر فرحناز بنی عامریان از استان تهران
آقای سیدباقرموسوی از استان خوزستان
خانم پرستو دیبانیا از استان کهگیلویه و بویر احمد
آقای دکتر امیرحسین نوربخش از استان خراسان رضوی
آقای عبدالصاحب عبودی از استان خوزستان
آقای محمد امین غفاری از استان تهران
آقای حاتم چالوچی از خوزستان
آقای سید محمود موسوی از استان خوزستان
آقای محمد داسمه از استان خوزستان

پ)فعال حوزه درختکاری و شایسته تقدیر؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

آقای هاشم نازی از استان خوزستان
آقای علیرضا ایرانی از استان خوزستان
آقای گودرز عزیزی از استان کرمانشاه

ت)محیط‌بانان شایسته تقدیر؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

آقای حسن بهداروندی از استان خوزستان
آقای فتح الله آزرم از استان خوزستان

ث)فعالین نوجوان و شایسته تقدیر ؛مفتخر به دریافت لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

آقای ابوالفضل جغتایی از استان خراسان رضوی
خانم آیدا فرهنگیان از استان کرمانشاه