گفتمان مشترک و هم اندیشی؛حلقه مفقوده انجمن های زیست محیطی خوزستان
گفتمان مشترک و هم اندیشی؛حلقه مفقوده انجمن های زیست محیطی خوزستان

شهر اولین ها// ایمان کاهکش :نشست هم اندیشی انجمن های محیط زیستی استان خوزستان چندی پیش در حالی برگزار شد که چالش های زیست محیطی استان همچنان به قوت باقی ست و به نظر می رسد اهمیت تعامل و همگرایی تشکل های زیست محیطی را در راستا جدی تر می نماید. به همت سه انجمن […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش :نشست هم اندیشی انجمن های محیط زیستی استان خوزستان چندی پیش در حالی برگزار شد که چالش های زیست محیطی استان همچنان به قوت باقی ست و به نظر می رسد اهمیت تعامل و همگرایی تشکل های زیست محیطی را در راستا جدی تر می نماید.

به همت سه انجمن سبزپایان هفتکل،هواداران کارون زلال شوشتر و دوستداران طبیعت قلعه تل اولین نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست خوزستان برگزار شد که با استقبال قابل توجهی از سوی فعالین حوزه محیط زیست همراه بود.صرف نظر از جزئیات این نشست که ۶ ساعت به طول انجامید دقت در موضوعیت نشست این موضوع را به اذهان متبادر می سازد که سمن های زیست محیطی استان به گفتمان مشترکی در خصوص چگونگی حل معضلات زیست محیطی و ارائه راهکارهای مشترک در این خصوص دست نیافته اند.

خوزستانِ بی رمق از معضلات زیست محیطی

این که خوزستان طی یک دهه اخیر با معضلات زیست محیطی عمده ای دست و پنجه نرم می کند بر کسی پوشیده نیست و شکل گیری و فعالیت قابل توجه تشکل های مردم نهاد در این حوزه مشارکت اقشار مختلف جامعه را در راستای حل این معضلات به همراه داشته است. اما آنچه بیش از همه پتانسیل موجود در حوزه محیط زیست خوزستان را به سمت اهداف مورد نظر سوق می دهد چگونگی مدیریت و سازماندهی آن هاست.تعدد کارشناسان و فارغ التحصیلان محیط زیست در کنار متخصصین و صاحب نظران این حوزه مجموعه انسانی کم نظیری را فراهم ساخته تا دانش فنی و تجربی آنان به چاره اندیشی بحران های موجود منجر شود.

همزمان با نشست هم اندیشی اخیر سمن های زیست محیطی خوزستان ، در ساری نیز تشکل های زیست محیطی استان مازندران نیز با حضور محمد درویش مدیرکل مشارکتهای مردمی سازمان،جمعی از مدیران و منتخبین شورای شهر پنجم گرد هم آمدند و به هم اندیشی و ارائه راهکار در خصوص معضلات زیست محیطی استان که عمده ترین آن ها مدیریت پسماند بوده به بحث و تبادل نظر پرداختند. صرف نظر از تفاوت های دو استان از حیث شاخص های جغرافیایی، برخورداری از منابع ملی و… درک شرایط حساس محیط زیست استان باور مشترک سازمان های مردم نهاد بوده و هست.

دو نشست و یک هدف ؛ این کجا و آن کجا ؟

در دو سوی جغرافیای پهناور کشور عزیزمان، مازنی ها ضمن التزام به ساختار مشترک زیست محیطی استانی گفتمان مشترکی را جهت همگرایی و حل معضلات محیط زیستی تشکیل داده اند. در خوزستان اما هنوز واژه ی “هم اندیشی” و ماهیت آن حلقه مفقوده میان سمن هاست؛ چه برسد به همگرایی در راستای حل مشکلات عمده محیط زیستی .

امیدواری نگارنده این است که هجوم روزافزون ریزگردها،آتش سوزی سریالی جنگل ها و مراتع، مشکلات مربوط به تالاب ها، خشکسالی های اخیر، بحران آب و فاضلاب، معضلات ناشی از آلاینده های صنعتی و … بهانه های خوبی برای تسریع بخشیدن به همگرایی بیشتر سمن های محیط زیستی خوزستان باشند. بدون شک اثربخشی و بازخورد تعامل بیشتر و همسویی انجمن های زیست محیطی خوزستان با بهره گیری از توان علمی و عملی نخبگان این حوزه بهبود وضعیت موجود و ارتقاء شاخص های محیط زیستی استان را در پی خواهد داشت. انتظار جامعه استانی و شهروندان از کنشران حوزه محیط زیست این است تا فارغ از ” منیت ها” بتوان به مسیر مشترکی در جهت برآورده شدن مطالبات زیست محیطی استان رسید.