یک دزد ١٠٠روستایی را مسموم کرد … !؟
یک دزد ١٠٠روستایی را مسموم کرد … !؟

سایت خبری شهر اولین ها//مرد سارق که تنها برای دزدیدن مخزن یک کپسول ١٠٠ کیلویی، گاز کلر موجود در آن را خالی کرده بود، ١٠٠ نفر از اهالی یک روستا را در اهواز راهی بیمارستان کرد. این سارق نمی‌دانست که با باز کردن در این کپسول که پر از گاز کلر بود، فضای کل روستا […]

سایت خبری شهر اولین ها//مرد سارق که تنها برای دزدیدن مخزن یک کپسول ١٠٠ کیلویی، گاز کلر موجود در آن را خالی کرده بود، ١٠٠ نفر از اهالی یک روستا را در اهواز راهی بیمارستان کرد. این سارق نمی‌دانست که با باز کردن در این کپسول که پر از گاز کلر بود، فضای کل روستا را مسموم می‌کند.
به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، شنبه‌شب گذشته اهالی روستای قلعه چنعان بوی مشکوکی را در سرتاسر روستا احساس کردند. این بو هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شد تا جایی که تحملش سخت شده بود. مردم روستا به بیرون از خانه‌هایشان آمدند تا علت این بوی مرموز را جویا شوند. ولی کم‌کم نفس کشیدن در فضای روستا برایشان سخت و سخت‌تر شد تا جایی که بیشتر آنها بیهوش شدند. بعضی از اهالی نیز به سختی نفس می‌کشیدند. هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که چه اتفاقی افتاده و این بو از کجا و برای چه در فضای کل روستا منتشر شده است. وضعیت به حدی بد شده بود که مردم حتی در خانه‌هایشان هم نمی‌توانستند به‌درستی نفس بکشند. مردم روستا با مشاهده این وضع بلافاصله با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند و نیرو‌های امدادی خیلی زود خودشان را به محل حادثه رساندند. با حضور نیروهای امدادی در همان لحظات اولیه مشخص شد که این بو به علت گاز کلری است که در فضای روستا منتشر شده است. پس از انجام اقدامات اولیه بلافاصله مصدومان به بیمارستان منتقل شدند. ولی این پایان ماجرا نبود. ١٠٠ نفر در این روستا مسموم شده بودند، اما کسی نمی‌دانست که پشت پرده این حادثه تلخ، تنها یک اتفاق ساده نبود و سناریوی یک سارق ناشی چنین فاجعه‌ای را به بار آورده است.
انتشار مرموز گاز کلر در فضای روستا

مقصود حق‌شناس، رئیس روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درباره جزییات این حادثه گفت: «ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه شنبه‌شب گذشته بود که اهالی روستای قلعه چنعان با سازمان آتش‌نشانی اهواز تماس گرفتند و از بوی نامطبوع و مشکوک در هوا و همچنین ایجاد مشکل تنفسی برای برخی ساکنان خبر دادند. پس از اعلام این موضوع بلافاصله ستاد فرماندهی ١٢۵ از نزدیک‌ترین ایستگاه، یک تیم علت‌یابی شامل یک دستگاه خودرو امداد و نجات و یک دستگاه خودرو اطفای حریق را به محل اعزام کرد. در همان لحظات نخست پس از بررسی‌های لازم، فرمانده تیم اعزام شده با استفاده از تجهیزات تخصصی، وجود گاز کلر را در هوا تایید کرد. وی مراتب را به مرکز ١٢۵ آتش‌نشانی گزارش و تقاضای اعلام وضع خاص کرد.»

حق‌شناس در ادامه می‌گوید: «ستاد فرماندهی ١٢۵ با توجه به تجربیات خود در مواجهه با چنین شرایطی مراتب را بلافاصله به مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز، پلیس ١١٠ اورژانس، ستاد بحران استانداری و شهرداری، فرماندار اهواز و سایر مسئولان اعلام و آنها را از انتشار گاز کلر در منطقه و سایر احتمالات مطلع کرد. کارکنان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نیز تلاش خود را در این‌باره آغاز کردند و در نهایت موفق شدند منبع انتشار گاز کلر که یک سیلندر بود را شناسایی کنند. آنها راه انتشار گاز را مسدود کردند و سیلندر نیز با رعایت نکات ایمنی به سازمان آتش‌نشانی انتقال داده شد.»

١٠٠ نفر راهی بیمارستان شدند

درحالی‌که در ابتدا تصور می‌رفت تنها ٣٠ نفر در این حادثه مسموم شده باشند، مصدومان دیگری نیز شناسایی و راهی بیمارستان شدند. میثم معزی، مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره علت این حادثه گفت: «حوالی ساعت ۲۱ و ۲۰ دقیقه در یک کارگاه کپسول گاز کلر باز شده بود و این امر باعث مسمومیت ضعیف تا متوسط اهالی منطقه شد. پس از این حادثه حدود ١٠٠ بیمار به علت استنشاق گاز کلر به بیمارستان سینا مراجعه کردند. دانشگاه علوم پزشکی نیز برای مداوای سریع اهالی، اقدام به اعزام پزشک متخصص به اورژانس بیمارستان سینا کرد. از میان این ١٠٠ نفر، ۶۵ نفر با حالت عمومی خوب بلافاصله بعد از انجام برخی مراقبت‌ها از بیمارستان مرخص شدند، ١۵ نفر در بخش بستری شدند و ٢٠ نفر به بیمارستان‌های گلستان و امام اهواز منتقل شدند تا مداوای بیشتری روی آنها صورت بگیرد. همچنین یک اتوبوس آمبولانس و ۵ دستگاه آمبولانس نیز برای رسیدگی فوری به بیماران به بیمارستان سینا اعزام شد تا رسیدگی به بیماران سرعت بیشتری بگیرد.»

مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: «خوشبختانه شرایط بیمارستان تا ساعت یک ‌شب به حالت عادی برگشت. این درحالی بود که مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان به حالت آماده‌باش درآمده بود.

رد پای سارق ناشی در این حادثه

اینها همه در حالی بود که سرهنگ سیدرحمان موسوی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان چند ساعت پس از این حادثه گفت: «یک سارق عامل این حادثه است. او برای فروش آهن کپسول ١٠٠ کیلویی اقدام به خالی کردن گاز کلر کپسول در قلعه چنعان کرده و منجر به مسمومیت ١٠٠ نفر شد. عامل انتشار گاز کلر چند ساعت بعد در همان روستای قلعه چنعان دستگیر شد.»

وی ادامه داد: «این مرد با هدف تخلیه کپسول ١٠٠ کیلویی گاز کلر در فاصله بین ٢ روستای قعله چنعان کوچک و بزرگ از توابع شهرستان کارون، اقدام به رهاسازی و تخلیه گاز کپسول کرده بود. در نتیجه این گاز سمی در فضای روستا تعدادی از اهالی این روستا را دچار مسمومیت کرد. این سارق درواقع برای فروش آهن کپسول اقدام به خالی کردن گاز موجود در آن کرده بود.» معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با اطلاع‌رسانی به‌موقع، نیروهای پلیسی و امدادی بلافاصله در محل حاضر شدند و همه آسیب‌دیدگان را با استفاده از اتوبوس آمبولانس و آمبولانس به بیمارستان‌های امام، رازی، گلستان و سینای اهواز انتقال دادند. بسیاری از بیماران به‌صورت سرپایی درمان شدند ولی تعدادی از افراد نزدیک به محل حادثه که نیاز به مراقبت بیشتری داشتند، در بیمارستان تحت درمان هستند. گشت انتظامی شهرستان کارون نیز در کوتاه‌ترین زمان عامل انتشار گاز و صاحب گاراژی که کپسول از پارکینگ وی به سرقت رفته بود را شناسایی و برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل دادند. با عامل حادثه نیز به‌شدت برخورد خواهد شد تا دیگر شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم.»

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان، شایعات بی‌اساس و اخبار گمراه‌کننده در مورد علت این حادثه را تکذیب کرد و گفت: «برخی افراد در فضای مجازی با انتشار اخبار بی‌اساس علت این حادثه را نشت گاز کلر از مخزن صنایع فولاد مطرح کردند. با توجه به شواهد موجود، مشاهدات عینی اهالی روستا، دستگیری متهم و اعتراف وی، انتشار گاز کلر از مخزن صنایع فولاد صحت نداشته و دروغ است.

مرجع:باشگاه خبرنگاران جوان