کاندیدای حقیقی ، رقابت مجازی! / انتخاباتی با طعم واتس آپ،تلگرام و …
کاندیدای حقیقی ، رقابت مجازی! / انتخاباتی با طعم واتس آپ،تلگرام و …

سایت خبری شهر اولین ها// محمد امین صالحی نژاد: این روزها شاهد ثبت‌نام کاندیداهای محترم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هستیم و یک‌بار دیگر تب انتخابات در کشور بالا گرفته. باز هم جناح‌بندی‌ها آغاز شده و تنش‌های اجتماعی سیاسی میان جناح‌ها و احزاب، گاه تا درون خانواده‌ها نیز کشیده می‌شود. و اما […]

سایت خبری شهر اولین ها// محمد امین صالحی نژاد: این روزها شاهد ثبت‌نام کاندیداهای محترم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هستیم و یک‌بار دیگر تب انتخابات در کشور بالا گرفته. باز هم جناح‌بندی‌ها آغاز شده و تنش‌های اجتماعی سیاسی میان جناح‌ها و احزاب، گاه تا درون خانواده‌ها نیز کشیده می‌شود. و اما تفاوت انتخابات پیش رو…

در دهه گذشته تبلیغات کاندیداها به نصب پوسترهای تبلیغاتی و برپایی ضیافت‌های رنگین در ستادهای انتخاباتی محدود می‌شد و فضای تبلیغات کاملا حقیقی بود و به تبع آن، نظارت بر تخلفات تبلیغاتی کاندیداها نیز آسان‌تر بود. در سال‌های بعد کاندیداها فیلم تبلیغاتی خود را به صورت وسیع در شهر توزیع می‌کردند و در دوره‌ای نیز ارسال انبوه پیامک مرسوم شد.

شبکه‌های مجازی از اواخر دهه ۸۰ در ایران رونق گرفت و از ایمیل و چت‌روم و وبلاگ، به سایت‌های مجازی مانند کلوپ و فیس‌بوک رسید و اکنون نیز در دوره اوج استفاده از شبکه‌های مجازی تلفن‌های همراه هستیم.

تلگرام، اینستاگرام، واتس‌آپ و بسیاری شبکه‌های مشابه، به ابزارهایی جدید و رایگان در دست کاندیداها و هواداران آنها تبدیل شده و شاهد استفاده گسترده تبلیغاتی کاندیداها از این ابزارها برای تبلیغات هستیم، آن هم پیش از موعد. حال بماند که افرادی نیز با استفاده سوء از این فضا به سلاخی شخصیت رقبا نیز می‌پردازند.

برخی افراد با ورود به فضای مجازی و ایجاد کانال‌ها و گروه‌هایی به هواداری کاندیدای مورد علاقه خود اقدام می‌کنند. تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد (بماند که این کار باید در موعد قانونی انجام شود و وزیر کشور نیز اعلام کرده که تبلیغات پیش از موعد در فضای مجازی نیز تخلف محسوب می‌شود). مشکل آنجا آغاز می‌شود که افراد با استفاده نادرست از این فضا به تخریب دیگران و یا توهین و افترا بپردازند تا بلکه چند رای بیشتر جمع کنند. انتشار مدارک و اسناد محرمانه و یا تصاویر خصوصی افراد به بهانه رقابت انتخاباتی به هیچ وجه اقدام شایسته و قابل پذیرشی نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد؛ حتی اگر این کار از سوی هوادارنماها انجام شده باشد.

استفاده از فضای مجازی آدابی دارد و این آداب شامل تبلیغات انتخابات نیز می‌شود. جدای از قانون و مقررات تبلیغات، آداب برخورد انسانی و اجتماعی حکم می‌کند که:

*اسرار محرمانه و شخصی افراد را منتشر نکنیم

*با ارسال پیام‌های متعدد ایجاد مزاحمت نکنیم

*از تخریب شخصیت دیگران و تهمت زدن پرهیز کنیم

*از اسامی و عکس‌های شخصیت‌ها و شهدا سوء استفاده نکنیم

*هر مطلبی درباره افراد را به سرعت منتشر نکنیم و پیش از انتشار اندکی تامل کنیم

*تنها به نشر اهداف و برنامه‌های کاندیدای مورد علاقه خود بپردازیم

*به پیام‌های دیگران واکنش سریع نشان ندهیم

*هوشیارانه عمل کنیم و هر حرفی نزنیم، چون شاید در آینده تاثیر منفی داشته باشد

*آبروی دیگران را بازیچه تبلیغات انتخاباتی نکنیم

*اگر در گروهی عضو شدیم که افراد آن را نمی‌شناسیم و از اهداف گروه مطلع نیستیم به سرعت از آن خارج شویم

*در انتقاد از کاندیدای رقیب انصاف را رعایت کنیم

*موجب ترویج خرافه‌پرستی و شایعه نشویم
و در مجموع فراموش نکنیم که این انتخابات نیز می‌گذرد؛ پس همه چیز را فدای انتخابات نکنیم.