طرح جابجایی مناطق آلوده مسجدسلیمان پس از 10 سال نیمه کاره رها شد + تصاویر
طرح جابجایی مناطق آلوده مسجدسلیمان پس از 10 سال نیمه کاره رها شد + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها// منازل خالی و مخروبه های به جا مانده از اجرای نیمه کاره طرح جا به جایی مناطق آلوده به نفت و گاز امروز مشکلاتی دیگر را افزون بر آلودگی های زیست محیطی و بیماری های تنفسی برای ساکنین این مناطق ایجاد کرده است به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، […]

سایت خبری شهر اولین ها// منازل خالی و مخروبه های به جا مانده از اجرای نیمه کاره طرح جا به جایی مناطق آلوده به نفت و گاز امروز مشکلاتی دیگر را افزون بر آلودگی های زیست محیطی و بیماری های تنفسی برای ساکنین این مناطق ایجاد کرده است

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، طرح جابه جایی ساکنین مناطق پنج گانه آلوده به نشت نفت و گاز در مسجدسلیمان از جمله پروژه های بزرگ عام المنفعه  وزارت نفت در مسجدسلیمان است که براساس آن قرار است 5000 خانوار ساکن در مناطق آلوده به نشت نفت و گاز به نقاط ایمن منتقل شوند .
براساس برآورد هزینه ای که در سال 1384 برای اجرای این طرح انجام شد مبلغ  120میلیارد تومان برای اجرای   5 هزار واحد مسکونی  اعتبار در نظر گرفته شد و  وزارت نفت هم  به عنوان تامین کننده این اعتبار معرفی شد .
طبق برنامه ریزی اولیه قرار بود تا در فاز نخست این پروژه با احداث 1400 واحد مسکونی در شهرک ولیعصر (عج) این واحدها به ساکنین مناطق آلوده تحویل داده شود  و پس از جا به جایی ساکنین ، منازل پیشین آنها توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تخریب و این مناطق نهال کاری شود .
بدلیل عدم تامین  به موقع  اعتبار مورد نیاز و چندین نوبت تعطیلی این پروژه در نهایت  سال گذشته و پس از گذشت حدود 10 سال از آغاز این پروژه  تنها 310 واحد مسکونی در شهرک ولیعصر(عج)  به ساکنین مناطق آلوده واگذار شد و بودجه اختصاص داده شده از سوی وزارت نفت تنها جوابگوی جا به جایی همین تعداد از منازل مناطق آلوده بود  .
تحویل 310 واحد مسکونی به ساکنین مناطق آلوده با روش قرعه کشی  موجب شد   تا جا به جایی به صورت پراکنده انجام شود و از هر منطقه تنها چند خانوار جا به جا شوند .
این روش  واگذاری منازل مشکلاتی را برای خانواده هایی  که همچنان در این مناطق  آلوده زندگی می کنند بوجود آورده است . پس از آنکه برخی خانه ها خالی شد این منازل به صورت کامل تخریب نشد و بجای این منازل هم هرگز درختی کاشته نشد .
04/08/1393
‘احمد سیاحی’  معاون امور عمرانی استانداری خوزستان  در جلسه جابجایی مناطق آلوده به نفت و گاز مسجد سلیمان  از شهرداری مسجد سلمان خواست منازل تخریب شده قدیمی این شهر هرچه سریعتر به فضای سبز تبدیل شود زیرا بر اساس گزارش ها این مکان ها به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است .
منازل خالی و مخروبه های به جا مانده از اجرای نیمه کاره  طرح جا به جایی مناطق آلوده به  نفت و گاز امروز مشکلاتی دیگر را افزون بر آلودگی های زیست  محیطی و بیماری های تنفسی برای ساکنین این مناطق ایجاد کرده است که از جمله آنها تجمع افراد معتاد و استعمال مواد مخدر در چند قدمی خانه هایی است که زن و مرد ,کودک و نوحوان در آنها زندگی می کنند  .
آسماری نیوز