جاده میانبر اهواز-مسجدسلیمان نیازمند ورود مقامات عالی کشور است
جاده میانبر اهواز-مسجدسلیمان نیازمند ورود مقامات عالی کشور است
مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در خصوص احداث جاده میانبر اهواز مسجد سلیمان، گفت: احداث این جاده نیازمند بودجه‌ای به میزان شش هزار میلیارد تومان است که در زمان خود دچار مشکلاتی به‌ویژه در حوزه محلی شده و پس از ۱۰ سال امکان‌سنجی زیست‌محیطی آن تأیید شد و به سازمان برنامه و بودجه ارسال و در انتظار تأیید و اعلام این سازمان هستیم.

عصر اولین ها// مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در نشست خبری خود در خصوص احداث جاده میانبر اهواز مسجد سلیمان، گفت: احداث این جاده نیازمند بودجه‌ای به میزان شش هزار میلیارد تومان است که در زمان خود دچار مشکلاتی به‌ویژه در حوزه محلی شده و پس از ۱۰ سال امکان‌سنجی زیست‌محیطی آن تأیید شد و به سازمان برنامه و بودجه ارسال و در انتظار تأیید و اعلام این سازمان هستیم.

به گزارش عصر اولین ها، وقوع دو سانحه رانندگی در محور اهواز-مسجدسلیمان طی ۱۰ روز اخیر ۱۵ کشته و زخمی بر جای گذاشت. حوادثی از این قبیل طی سالهای اخیر بارها رخ داده و تعداد بسیاری از شهروندان مسجدسلیمانی در این جاده جان خود را دست داده اند. در مرداد ۱۳۹۰ کلنگ آغاز عملیات اجرایی جاده جدید و میانبر مسجدسلیمان – اهواز با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و توسط وزیر وقت راه و شهرسازی علی نیکزاد به زمین زده شد. در این مراسم امیدوار رضایی نماینده مردم در آن زمان، خادمی معاون عمرانی استانداری خوزستان، منوچهر رحمانی مدیرکل راه و ترابری و محمد خانچی فرماندار مسجدسلیمان حضور داشتند. با این حال گذشت ۱۳ سال از مراسم کلنگ زنی هم موجب نشد تا ابهامات در خصوص روند عملیات اجرایی پروژه مرتفع شود. 

از سوی دیگر باتوجه به بررسی و بازدید بعمل آمده از مسیر فعلی جاده اهواز-مسجدسلیمان توسط کارشناسان فنی عمرانی در زمینه راه می توان اشاره داشت که این جاده در سنوات گذشته برای خودروها با سرعت پایین حداقل ۶۰الی ۷۰ کیلومتر در ساعت به علت قوس ها و تپه ماهور بودن آن طراحی گردیده ، لذا با توجه به پیشرفت علمی و تکنولوژی روز دنیا در خصوص تولید ماشین آلات و خودروهای باکیفیت و سرعت بالای ۲۰۰کیلومتر درساعت ،جاده مسجد سلیمان_اهواز و دیگر جاده های خروجی مسجد سلیمان به شکل سنتی و طرح اولیه باقی مانده است.

با این حال ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی آذرماه سال گذشته با تشریح روند اجرای طرح های عمرانی در شهرستان مسجدسلیمان گفت : جاده مسجدسلیمان به اهواز در دو بخش تعریض و احداث میانبر با هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شده است و این مسیر از ملاثانی تا گدار ادامه خواهد داشت. ضمن این که مجوز استفاده از قانون تهاتر نفت برای احداث این طرح نیز گرفته شده است و تا پایان سال مالی به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

منتظری دادستان کل کشور دوسال پیش در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی و در راستای صیانت از حقوق عامه، بر نظارت جدی بر وضعیت حمل و نقل کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین تاکید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در این نامه با اشاره به افزایش مجدد آمار تلفات و مجروحین ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در کل کشور تاکید کرده است: ضروری است موضوع با جدیت بررسی و اقدامات لازم برای کنترل و نظارت و جلوگیری از این تخلفات انجام شود. بر اساس ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، دادستان کل کشور مکلف است در جرائم راجع به اموال، منافع و مصالح ملی و خسارت وارده به حقوق عمومی که نیاز به طرح دعوی دارد از طریق مراجع ذی صلاح داخلی، خارجی و یا بین‌المللی پیگیری و نظارت کند.

با تمام این تفاسیر همچنان از روند عملیاتی شدن احداث جاده ای که ۱۳ سال قبل کلنگ آن به زمین زده شد خبری در دست نیست. جاده ای که دهه هاست قربانی می گیرد و شاید در شرایط کنونی که همچنان عملیات اجرایی جاده میانبُر با بلاتکلیفی و تأخیر همراه است مقامات عالی کشور از جمله دادستان کل کشور بعنوان مدعی العموم ضمن ورود به موضوع بخش عمده ای از نگرانی شهروندان مسجدسلیمانی در خصوص جاده میانبُر اهواز-مسجدسلیمان، موضوعی که سالانه جان بسیاری از مردم را تهدید می کند مورد رسیدگی قرار دهد.