کم اطلاعی از حقوق ورزشی بلای جان سپاهان در آسیا
کم اطلاعی از حقوق ورزشی بلای جان سپاهان در آسیا

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: دیدار دو تیم سپاهان ایران و الاتحاد عربستان در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا بعلت عدم حضور سعودی ها در زمین مسابقه برگزار نشد. این موضوع با واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا ( afc) همراه بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا (afc) در خصوص لغو این بازی نوشت: دیدار گروه C لیگ قهرمانان آسیا ۲۴-۲۰۲۳ […]

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: دیدار دو تیم سپاهان ایران و الاتحاد عربستان در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا بعلت عدم حضور سعودی ها در زمین مسابقه برگزار نشد. این موضوع با واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا ( afc) همراه بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا (afc) در خصوص لغو این بازی نوشت: دیدار گروه C لیگ قهرمانان آسیا ۲۴-۲۰۲۳ میان سپاهان و الاتحاد که قرار بود در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شود، به‌خاطر شرایط غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده لغو شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا ( afc) بر تعهد خود نسبت به ضمانت امنیت بازیکنان، مقامات برگزاری مسابقه، تماشاگران و همه سهامداران و افراد مرتبط تأکید می‌کند. این موضوع به کمیته‌های مرتبط ارجاع داده می شود. ویندسور جان دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نیز در این خصوص به شبکه تلویزیونی «بی‌این اسپورتس» گفت: تصمیم برای لغو بازی سپاهان ایران و الاتحاد عربستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از سوی ناظر این دیدار صادر شده و تیم میهمان (الاتحاد) از این دیدار انصراف نداده است. از طرفی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران گفت: ناظر بازی درخواستی از باشگاه میزبان داشت که همانطور که مدیرعامل باشگاه سپاهان اعلام کرد انجام آن عملیاتی نبود.
آن گونه که پیداست با توجه به برگزاری تمرین پیش از مسابقه بازیکنان الاتحاد در ورزشگاه نقش جهان و آگاهی از شرایط محیطی زمین مسابقه، سعودی ها ضمن اطلاع از مفاد قانونی و حقوقی آیین نامه برگزاری مسابقات در سطح آسیا نسبت به برخی موارد در خصوص ورزشگاه اقدام کرده اند. این موضوع لزوم اشراف کامل به حقوق ورزشی و مفاد قانونی دستورالعمل ها و آیین نامه های ورزشی را در تیم های ورزشی ما بویژه فوتبال ضروری تر جلوه نموده است. در این جا به بررسی برخی مفاد قانونی آیین نامه های انضباطی afc و فیفا می‌پردازیم. بند ۱-۳۹ آیین نامه ایمنی و امنیت ‎afc ویرایش ۲۰۲۱ اشعار می دارد: تبلیغ یا اعلان پیام های سیاسی یا هر وسیله دیگر اقدامات سیاسی در داخل و یا در مجاورت ‎استادیوم اکیدا ممنوع است؛ قبل، حین و بعد از مسابقه؛
حال پرسش اساسی این جاست که آیا نصب سر دیس در حاشیه زمین مسابقه پیام سیاسی است؟
اگر این گونه است که استادیوم نقش جهان اصفهان چندی قبل تایید ناظران afc را برای میزبانی مسابقات اخذ کرده است.
از طرفی در قانون ۴ مسابقات فوتبال در تفسیر واژه «سیاسی» آمده : شعارها، جملات و تصاویر مربوط به موارد زیر مجاز نمی باشد؛ ۱- هر شخص یا اشخاص زنده یا مرده ( مگر این که بخشی از نام رسمی مسابقه باشد).
در بحث تعیین تکلیف مسابقات برگزار نشده و نیمه تمام نیز می توان به بند ۱ و ۲ ماده ۱۴ آیین نامه انضباطی فیفا ویرایش ۲۰۱۹ اشاره داشت:
۱) اگر یک مسابقه به دلایلی جز شرایط اضطراری، نمی‌تواند برگزار یا به صورت کامل بازی شود و دلیلش رفتار یک تیم یا رفتار یک فدراسیون یا یک باشگاه است که مسئولیت دارد، باشگاه یا فدراسیون می‌توانند با جریمه‌ای دست‌کم ۱۰ هزار فرانک سوییس رو به رو شوند. بازی هم می‌تواند به عنوان جریمه تمام شده لحاظ شود هم می‌تواند مجدداً برگزار شود.
۲) اقدامات انضباطی دیگری می‌تواند برای فدراسیون یا باشگاه مربوطه اعمال شود.
ناگفته پیداست که نفوذ سعودی ها در afc کم و بیش در تصمیم گیری ها دخیل خواهد بود. بویژه این که طی یکسال اخیر با پول پاشی و جذب بازیکنان مطرح و گرانقیمت فوتبال جهان، رونق بخش مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شده اند. از این رو می توان نتیجه انضباطی دیدار برگزار نشده سپاهان و الاتحاد را بدین گونه ارزیابی کرد که احتمالا حکم به تکرار مسابقه در زمین بی طرف صادر خواهد شد و یا در بدبینانه ترین حالت سپاهان بازنده این دیدار اعلام می شود و جرائمی نیز برای این باشگاه در نظر گرفته می شود.

با تمام این تفاسیر شاید مشابه آن چه در دیدار اخیر سپاهان رخ داده در آینده نیز برای سایر تیم های ورزشی کشور رخ دهد و این موضوع لزوم آشنایی به حقوق ورزشی و آیین نامه های انضباطی مربوطه را پراهمیت جلوه می نماید. امیدواریم این مقوله از ورزش نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.