عصر اولین ها// ایمان کاهکش:فوتبال خوزستان یک هفته پرتنش را هر چند با سه امتیاز شیرین به سرانجام رساند اما کشمکش ها برای تعیین محل مسابقه استقلالی های خوزستان و تهران نود دقیقه ی زشت را در تاریخ فوتبال لیگ برتر به ثبت رسانید. فوتبالی که انتظار می رفت جنبه ی فنی و تاکتیکی آن بیانگر غنای فوتبال خوزستان و نیز تیم مطرح استقلال تهران باشد، اسیر حواشی خود ساخته ای شد که حتی مانع از برگزاری مسابقه با فناوری VAR شود.
حساسیت زایی نسبت به سرمربی استقلال تهران و ایجاد ابهام برای میزبانی ورزشگاه فولاد از مسابقه آبی ها از همان دقایق ابتدایی جدال دو تیم را با حاشیه های زیادی همراه ساخت. در طول مسابقه نیز این حواشی به اشکال مختلف نمود پیدا کرد تا نهایتا در وقت های تلف شده اعتراضات ادامه دار تماشاگران و پرتاب بطری به درون زمین، پیروزی شیرین استقلال خوزستان را تحت الشعاع خود قرار دهد.
با نگاهی به اتفاقات این دیدار که مشابه آن را کم و بیش در سال های اخیر نیز دیده ایم نشان می دهد آن چه در فوتبال به اصطلاح حرفه ای ما بیش از همه مغفول مانده وجه «فرهنگی» باشگاههای لیگ برتر فوتبال است که بارها ثابت شده این واژه صرفا یک پیشوند نمایشی بیش نیست. باشگاههایی که سالانه هزینه های چندصد میلیاردی را صرف خرید کادرفنی،بازیکن، اردوها، تبلیغات و … می کنند اما در تقویت رویکرد فرهنگی، پای فوتبال ما همچنان لنگ می زند. بدون شک رفتارهای تماشاگران و اتفاقات ایجاد شده روی سکوها بخشی از برآیند فرهنگی فوتبال ماست که با گذشت زمان شدت وخامت آن را نمی توان منکر شد.
آن چه می تواند به رفع نارسایی های اخلاقی و پررنگ تر نمودن جلوه های فرهنگی در باشگاههای فوتبال ما کمک کند اجرای پیوست فرهنگی برنامه ها در کنار فعالیت های رسانه ای باشگاههاست. آن جا که رعایت اخلاق و احترام در گفت و گوهای رسانه ای مدنظر قرار گیرد و تبعات احتمالی هر واژه، جمله و اظهارنظر را پیش از انتشار مورد سنجش قرار داد.
امروزه سطح الگوپذیری هواداران فوتبال از بازیکنان شاخص، سرمربی، مدیرعامل و حتی پیشکسوتان باشگاه به شکل قابل توجهی افزایش یافته و بخشی از تعصبات رنگی هواداران نیز برگرفته از پیگیری و دنبال نمودن رفتار ارکان یک تیم فوتبال است.
چه خوب می شود که مدیران فوتبالی که خود قطعا از این میزان تأثیرگذاری بر هواداران فوتبال و سکوهای ورزشگاه آگاهند، در اتخاذ تصمیمات فرهنگی و تجدید نظر در رویه های موجود مدیریت رسانه ای و رفتاری کوشش کنند. افرادی که خود را مدیرعامل یک باشگاه فرهنگی ورزشی معرفی می کنند اما هیچ گاه به ماندگاری آسیب های فرهنگی بر پیکره ی فوتبال یک استان یا کشور اشاره ای نمی کنند …