عصر اولین ها //در سال های گذشته بهره وری و کارآمدی سازمانی اهمیت ویژه ای پیدا نموده و تلاش برای پیاده سازی مولفه ها برای افزایش بهره وری از جمله اهداف مدیران سازمانی است. از طرفی «روابط عمومی» رکن مهم و تأثیرگذار سازمان در ارتباطات درون و برون سازمانی است. از این رو در ابتدا تبیین مفاهیم بهره وری و در ادامه نقش آفرینی واحد روابط عمومی، مکمل یکدیگر برای محقق ساختن اهداف سازمانی می باشند.
امروزه اشتغال نیروی انسانی کارآمد مبتنی بر استعدادیابی، توانمندسازی و توان سنجی بر مبنای استانداردهای مقبول جهانی شرایطی را ایجاد خواهد کرد تا اساس بهره وری پایه ریزی گردد. علاوه بر این متعادل سازی درآمد و هزینه و مرتفع ساختن نیازهای تلویحی، تصریحی و متغیر با رعایت مصرف بهینه منابع تأمین می گردد. این موضوع در بهره وری از آن جهت حائز اهمیت است که ماهیت اقتصادی بهره وری در گروه ماهیت فرهنگی آن بوده و به همین علت رسالت روابط عمومی را پررنگ تر جلوه می نماید.
ماهیت اقتصادی بهره وری عبارتست از تحقق هدف و برآورده کردن نیازها ( اثربخشی ) همراه با صرف کمترین هزینه از طریق مصرف بهینه منابع ( کارایی ) و منظور از ماهیت فرهنگی بهره وری درست انجام دادن ( کارایی ) کار درست ( اثربخشی ) است. به طوری که حسب تعالیم آسمانی درستی کار متکی بر وحی و درست انجام دادن آن مبتنی بر عقل است.
هرچند اصلاح وضعیت فرهنگ عمومی در ابعاد فردی و اجتماعی تدریجی و زمانبر است اما در شرایط خطر و اضطرار باید با وضع قواعد و مقررات مناسب و اعمال سختیگرانه ی آنها در کوتاه مدت با عادت دادن مردم به رعایت قوانین و مقررات انضباط عمومی را نهادینه کرد. این نهادینه کردن رعایت قوانین و مقررات با تقویت ارتباطات که همانا از طریق روابط عمومی انجام می گیرد امکان پذیر خواهد بود.
این تنها بخشی از مسیری است که یک روابط عمومی موفق می تواند در سازمان و در میان ارکان مختلف سیستم پیاده سازی کند. هر چند در خوانش های ابتدایی کمی دشوار است اما با گذشت زمان وظیفه هماهنگی اجزا مختلف یک سیستم (سازمان) می تواند بوسیله روابط عمومی انجام پذیرد و به مرور با درونی سازی مفاهیم و اصطلاحات پیش گفته در تمامی واحدهای سازمانی، بهره وری را مورد ارزیابی قرار داد. بدون شک با سنجش میزان بهره وری و در صورت نتیجه بخش بودن آن، می توان به صراحت از نقش مهم روابط عمومی در تقویت بهره وری سازمانی سخن گفت.