حال و روز عجیب تنها زمین چمن فوتبال شادگان
حال و روز عجیب تنها زمین چمن فوتبال شادگان
«زمین چمنی که دیگر شبیه زمینهای خاکی هم نیست!»

عصر اولین ها//«زمین چمنی که دیگر شبیه زمینهای خاکی هم نیست!»

به گزارش عصر اولین ها ،زمین چمن مجموعه تختی شهرستان شادگان که تنها زمین چمن زیر نظر اداره ورزش وجوانان شهرستان شادگان است مدتهاست حال خوشی نداشته و اینک درسکوت و بی توجهی کامل و همچنین انتظار وعده های لایتحقق مسئولان ،انگار روزهای آخر عمر خود را سپری می کند وعملا شهرستانی چون شادگان با سه بخش مهم که مهد فوتبال و یکی از مراکز استعدادیابی این رشته پرطرفدار ورزشی ،همچنان محروم وبدون زمین چمن مانده است.
این ورزشگاه که زمانی خصوصا در دهه ۶۰ و۷۰ شاهد درخشش بازیکنانی صاحب نام و محل برگزاری مسابقات مختلف و همواره سکوهای آن با بازی تیم هایی چون مهاجرین ودخانیات و…جای سوزن انداختن در آن نبود ،هم اکنون محل رشد خار وگیاهان شده و محوطه وبنای آن در انتظار بازسازی مجدد است.
یکی از ورزشکاران شادگانی با ابراز تاسف از وضع پیش آمده موجود گفت: با مشاهده وضع ورزشگاه تختی دیگر روحیه تمرین و آمدن به این مکان ورزشی را نداریم و به جز درد دل عملا کاری از دستمان ساخته نیست و متاسفانه نه فقط این مجموعه ورزشی بلکه دهها زمین فوتبال محلاتی که قبلا هزاران نفر از جوانان را در خود جای داده اند ،امروز از بین رفته وتبدیل به کاربری مسکونی وتجاری شده اند، در شرایطی که اداره ورزش در آن زمان می توانست این زمینها را با اعتبارات ناچیز تملک ودر اختیار ورزشکاران قرار دهد.
یکی دیگر از ورزشکاران دلسوز هم با اشاره به خاکی شدن تنها زمین چمن شادگان افزود ،این زمین به درد مراسمات شبیه خوانی می خورد ودیگر زمینش مناسب فوتبال نیست و حتی شبیه زمینهای خاکی دیگر شهرها هم نیست
ورزشکارمطلع دیگری در این باره اظهار داشت از دو ماه قبل کلیه مسابقات باشگاهی که به سختی در این ورزشگاه برگزار می شد تعطیل وقرار شد ورزشگاه جهت بازسازی به پیمانکار داده شود اما عملا خبری نیست و گویا بازسازی این میدان ورزشی پر از خاطرات که سالها قبل هم به این جهت تعطیل شده به سرانجام نمی رسد.
دکتر جواد زرگانی استاد دانشگاه وکارشناس ورزشی ضمن تقاضای آسیب شناسی خرابی ورزشگاه تختی شادگان اظهار داشت سالهاست این زمین مورد بازیابی وتعمیر قرار می گیرد و در فاصله کمتر از یکسال مجددا خاکی و غیر قابل استفاده می شود و به نظرم راه حل اصلی احیای آن تبدیل چمن طبیعی این مجموعه به چمن مصنوعی است .
این استاد دانشگاه افزود با کاشت چمن مصنوعی موضوع حفظ ونگهداری چمن و مشکل کمبود آب که یکی از آنهاست به حداقل خواهند رسید ونیاز به نگهداری و هزینه بالای وسایل ضرورت تبدیل این مجموعه ورزشی به مصنوعی را دوچندان می کند.

هر چند که تبدیل چمن طبیعی ورزشگاه تختی به چمن مصنوعی منتقدان خودش را دارد و عملا با این کار شادگان از وجود یک زمین چمن طبیعی محروم می شود و اداره ورزش وجوانان باید با مطالعه دقیق ضمن بررسی شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه حداقل در یک دوره ۲۰ ساله به منظور انتخاب بذر و اعمال عملیات در مرحله نگهداری وهمچنین توجه به زمان کاشت مناسب با منطقه اقلیمی تمام تلاش خود را جهت کاشت چمن طبیعی به کار ببندد. .
البته نه تنها در شهر شادگان بلکه در شهر خنافره با جمعیتی بالای ۳۰ هزار نفر که روزگاری حداقل۲۰ تیم باشگاهی داشته است امروز حتی یک زمین خاکی فوتبال دیگر وجود ندارد و بخش مهمی از زمینهای قبلی در سایه اهمال از بین رفته و تنها آه وحسرت را در دل دوستداران ورزش بر جای گذاشته اند .
همچنین بخش مهم مرکزی و شهر دارخوین هم از این بی توجهی هابی نصیب نمانده اند و ورزشکاران سالها در حسرت حداقل امکانات ورزشی و حتی زمینهای ورزشی خاکی مانده اند.
آخرین پیگیری ها از اداره ورزش وجوانان شادگان که چندین بار از طریق فضای مجازی وعده بازسازی تنها چمن شادگان را داده حاکی از آن است که این اداره منتظر ابلاغ اعتبار بوده ودر شرایط فعلی هیچ پیمانکاری امانی کار نمی کند .
حال که وعده های بازسازی ورزشگاه تختی هر آز گاهی در فضای مجازی داده می شود امیدواریم در کوتاهترین زمان تعیین تکلیف این مجموعه ورزشی و احیای دیگر زمینهای ورزشی محلی در شهرستان محروم شادگان را شاهد باشیم تا نارضایتی ورزشکاران و اهالی فوتبال به حداقل برسد..

خبرنگار : هشام خنافره