عصر اولین ها// هفته گذشته جلسه بررسی اعتبارات مصوب کمیته برنامه ریزی چهار شهرستان در فرمانداری مسجدسلیمان برگزار شد.
به گزارش عصر اولین ها، در این جلسه که با حضور نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، جباری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی،فرمانداران شهرستان های مسجدسلیمان،لالی،هفتکل و اندیکا و جمعی از مدیران ادارات برگزار شد اعتبارات مصوب کمیته برنامه ریزی چهار شهرستان مورد بررسی قرار گرفت. از نکات مطرح شده در خصوص این جلسه موافقت رئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت استان خوزستان با افزایش اعتبارات مصوب کمیته های برنامه ریزی بود. هر چند خبری در خصوص جزییات آن منتشر نشد و انتظار می رود تا جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی بیشتر ریز مبالغ تخصیص یافته به پروژه های نیمه تمام شهرستان منتشر شود.
از طرفی طی یک دهه اخیر پروژه های مختلفی در مسجدسلیمان به علت بلاتکلیفی و رها شدن در معرض آسیب های جدی و تخریب بر اثر آب و هوا قرار گرفته اند نیازمند تخصیص اعتبار و تسریع در امور اجرایی،تکمیل و بهره برداری از آن ها در سال آتی می باشد. کاربری این پروژه ها بیشتر به عمرانی، راه های مواصلاتی، ورزشی، آموزشی، خدماتی، تفریحی، مسکونی، گردشگری و بهداشتی معطوف می شود و باید دید در دوره نمایندگی رضا جباری کدام یک از این پروژه ها تکمیل خواهد شد. این پروژه ها به شرح ذیل می باشند:
۱_ورزشگاه شهدای کارگر جاده گلف منطقه بی بیان
۲_سالن ورزشی جانبازان منطقه مالجونکی
۳_استخر ورزشی منطقه نفتون
۴_مدرسه مولوی منطقه نفتون
۵_مدرسه چندکلاسه منطقه ۲۲بهمن
۶_مدرسه ۱۲فروردین منطقه نمره۴۰
۷_زمین چمن مصنوعی محله مراد آباد
۸_پروژه فضای سبز مناطق آلوده به نشت نفت و گاز
۹_زمین چمن مصنوعی محله حسین قصاب
۱۰-پروژه جاده میانبر مسجدسلیمان به اهواز
۱۱_ پروژه پارک بانوان در حوزه شهرداری
۱۳_بیمارستان نفت منطقه شیخ مندنی
۱۴_ پروژه جاده کمربندی در حوزه راهداری
۱۵_ پروژه مسکن مهر (پروژه مینا) و مسکن فرهنگیان در حوزه اداره مسکن وشهرسازی
۱۶_ تعریض، ایمن سازی و آسفالت جاده مسجد سلیمان به گلگیر و هفتکل در حوزه راهداری
۱۸_تعریض ، ایمن سازی و آسفالت جاده مسجدسلیمان به اندیکا
۱۹_پروژه مدیریت پسماند سایت دفن زباله در حوزه محیط زیست و شهرداری
۲۰_پروژه جابجایی محلات مناطق آلوده به نفت و گاز و تکمیل پروژه شهرک ولیعصر (عج)
۲۱_ پروژه مسیل (دره سبز) در حوزه شرکت نفت
۲۲_ پروژه تعریض جاده ورودی به فرودگاه در حوزه شهرداری
۲۳_پروژه پارک موزه صنعت نفت در منطقه بی بیان
۲۴_پروژه آب درمانی گلگیر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری
۲۵ _تعریض معابر شهری خیابان کلگه، چهار راه بهداری به ۱۷شهریور در حوزه شهرداری
۲۶_ پروژه احداث سیتی سنتر بزرگ شهر در حوزه شهرداری
۲۷_ پروژه اجرا و اصلاح شبکه فاضلاب شهری در حوزه آبفا
۲۸_ پروژه گلخانه تل بزان در حوزه جهاد کشاورزی
۲۹_ پروژه دامپروری گلگیر در حوزه جهادکشاورزی
۳۰_ساختمان آتش نشانی بی بیان در حوزه شهرداری
در ذیل نگاهی به عمده ترین پروژه های عمرانی و زیربنایی شهرستان مسجدسلیمان و وضعیت کنونی آن ها خواهیم داشت:
افتتاح فرودگاه مسجدسلیمان همچنان در گیر و دار وعده های هوایی
فرودگاه مسجدسلیمان از جمله پروژه هایی ست که سال ها از وعده تکمیل و بهره برداری از آن می گذرد و به نظر می رسد زمان افتتاح آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. علیرغم این که بیش از هفت سال از آغاز فرآیند بهسازی و تکمیل فرودگاه مسجدسلیمان می گذرد و شمار بازدیدهای برخی مدیران کشوری و استانی از این پروژه از حیث شمار خارج است، اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص از سوی مسئولین در خصوص زمان بهره برداری از فرودگاه ابراز شده است. یکی از آخرین بازدیدها از فرودگاه مسجدسلیمان توسط عبیات معاون عمرانی استاندار به همراه مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل فرودگاههای خوزستان و جمعی از مدیران شهرستان صورت گرفت. معاون عمرانی اُستاندار خوزستان خردادماه سال گذشته طی بازدید از محل فرودگاه گفت : برخی از مقدماتی که باید در خصوص بهره برداری از فرودگاه طی بشود نیازمند عملیات اجرایی است که بنظر می رسد چهل و پنج روز زمان کمی است و وعده دادن برای راه اندازی در این زمان کوتاه، قول عجولانه ای است اما فکر می کنم اگر همه دستگاههای درگیر این موضوع همراهی کنند، ظرف سه یا چهار ماه آینده امکان برقراری این پروازها در فرودگاه مسجدسلیمان فراهم گردد.
عدم تکمیل جاده میانبُر و شهروندانی که همچنان قربانی می شوند
تیرماه سال ۹۰ بود که کلنگ آغاز عملیات اجرایی جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز با حضور نیکزاد وزیر وقت راه و شهرسازی به زمین زده شد و قرار بود این جاده در مدت زمان ۳۶ ماه احداث شود. پس از آن بود که جاده میانبُر مسجدسلیمان-اهواز به واسطه کلنگ زنی ها و بازدیدهای متعدد مسئولین خبرساز شد. علاوه بر این طی یک دهه اخیر بدلیل وقوع سوانح رانندگی متعدد و آمار بالای کشته و زخمی ها در این سوانح، جاده مسجدسلیمان-اهواز به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است. بر پایه آخرین خبرها بخشی از عملیات اجرایی این جاده به طول ۵ کیلومتر در حال انجام است اما تا تکمیل و بهره برداری از این پروژه به نظر می رسد زمان زیادی باقی مانده است. این جاده یکی از مطالبات اصلی مردمی به شمار می رود و در صورت بهره برداری تاکنون می توانست رضایتمندی زیادی را در بین شهروندان ایجاد نماید.
بیمارستان نفت و اعتبار ۶۴ میلیاردی با سرنوشتی مبهم و نامعلوم
کمبودها در حوزه بهداشت و درمان مسجدسلیمان موجب شده که طی سالهای اخیر بخش عمده ای از بیماران جهت ادامه روند درمانی خود به شهرهای همجوار بویژه اهواز اعزام شوند. از این رو توسعه زیرساخت های درمانی یکی از مهمترین نیازهای فعلی شهرستان به شمار می رود. بیمارستان نفت واقع در منطقه شیخ مندنی از جمله پروژه های نیمه تمام و تعطیل شهرستان است که علی عسگر ظاهری نماینده مردم شهرستان از تخصیص اعتبار ۵۴ میلیارد تومان برای ادامه کار این بیمارستان ۳۵ تختخوابی سخن گفته بود. هر چند که در برخی رسانه های دیگر اعتباری این پروژه ۶۴ میلیارد تومان ذکر شده است. علیرغم گذشت سه سال از تخصیص اعتبار ادامه پروژه همچنان ابهامات زیادی در خصوص اعتبار پروژه و زمان آغاز عملیات تکمیل و بهره برداری از بیمارستان وجود دارد و به نظر می رسد برای توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان مسجدسلیمان همچنان باید چشم انتظار ماند.
پروژه جاده مسجدسلیمان-شهرکرد در کشاکش تعطیلی های مداوم
با احداث جاده مسجدسلیمان-شهرکرد امید می رفت تا ایجاد یک محور جاده ای اصلی و ایمن بین دو استان مقدمات توسعه گردشگری و اقتصادی-تجاری مسجدسلیمان را نیز فراهم سازد. عملیات اجرائی قطعه اول محور مسجدسلیمان-شهرکرد به طول ۲۰ کیلومتر و اعتباری بالغ بر ۸۹ میلیارد تومان در دی ماه ۹۵ آغاز شد. پروژه ای که قرار بود طی مدت سه سال به بره برداری برسد اما بارها به دلایل متعدد از جمله عدم تأمین اعتبار تعطیل شد تا همچون پروژه های جاده میانبُر و جاده کمربندی ادامه روند عملیات اجرایی و زمان بهره داری از آن نامشخص باشد.
جاده کمربندی مسجدسلیمان هم مطابق برنامه ها پیش نرفت
کلنگ احداث جاده کمربندی مسجدسلیمان دیماه ۹۵ با حضور شریعتی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، ظاهری نماینده مردم شهرستان به زمین زده شد. قرار بود این جاده به طول ۱۴کیلومتر و عرض ۲۵ متر با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان طی ۳۶ ماه احداث شود. با این حال اگر پیگیری ها جهت رفع موانع پیش روی پروژه و تسریع در عملیات اجرایی مطابق برنامه زمان بندی انجام می گرفت شاید اکنون شاهد بهره برداری از جاده کمربندی مسجدسلیمان بودیم. جاده ای که می تواند محور اصلی عبور و مرور خودروهای سنگین باشد و ترافیک درون شهری مسجدسلیمان را کاهش دهد. هر چند که همچنان باید برای بهره برداری از این جاده منتظر ماند.
وعده های مسئولین در پروژه موزه گنجینه صنعت نفت ته کشید
با تکمیل و راهاندازی پروژه موزه گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و جذب گردشگری نیز فراهم خواهد شد. همزمان با اجرای این پروژه قرار بود تا احداث سایر اجزای پارک موزه نفت شامل موزه چشمه های نفتی سی برنج، موزه چاه شماره یک و موزه پالایشگاه بی بیان نیز در دست اقدام قرار گیرد. علیرغم گذشت حدود چهار سال از آغاز به کار عملیات اجرای موزه گنجینه نفت اما این پروژه هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته و پیش بینی های مسئولین ذیربط در این خصوص تاکنون تحقق نیافته است.