آیا فرماندار مسجدسلیمان تاوان مقابله با فساد را خواهد داد؟
آیا فرماندار مسجدسلیمان تاوان مقابله با فساد را خواهد داد؟
بیانیه معاش های مجازی و دلسوزنماها از جان مسجدسلیمان چه می خواهند؟

عصر اولین ها// همزمان با آغاز هفته دولت و ارائه گزارش عملکرد سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان در بین خطبه های نماز جمعه بخشی از دست اوردهای دولت را تشریح کرد.

رضایی فاضل سرپرست فرمانداری شهرستان از پرداخت عوارض حق آلایندگی نفت به خوزستان به مبلغ ۵۳۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: سهم شهرستان مسجد سلیمان از عوارض آلایندگی ۲۴۲ میلیارد تومان است که عمده این اعتبار به پروژه های زیست محیطی، دفع پسماند، دفع آب های سطحی، آسفالت، خرید ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد کمربند فضای سبز شهرستان و توسعه مبلمان شهری اختصاص خواهد یافت. وی در ادامه به راه اندازی پتروپالایش بختیاری اشاره و تاکید کرد: پترو پالایش بختیاری حق شهرستان مسجدسلیمان است اما متاسفانه برخی با فضاسازی در فضای مجازی می خواهند به مردم القا کنند که مسئولین شهرستان نسبت به این پروژه بی تفاوت هستند.

با این حال طی روزهای اخیر برخی افراد با انتشار بیانیه و مطالبی عملکرد سرپرست فرمانداری را مورد انتقاد قرار داده اند. انتظار می رفت تا این انتقادات با آگاهی کامل از شرح وظایف فرماندار و به دور از هر گونه جهت گیری فردی انجام شود. باید یادآور شد که وظایف و مسئولیت‌های استانداران و فرمانداران در هشتادمین جلسه مورخ ۱۳۷۷/۷/۲۸ شورای عالی اداری در اجرای مفاد تبصره ۳۱ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ ماده و ۱۶ تبصره مورد تصویب قرار گرفت. برابر ماده ۲۴ مصوبه فوق «کلیه وظایف و اختیاراتی که بر عهده استانداران محول گردیده است فرمانداران نیز همان وظایف و اختیارات را (به استثنای قائم مقام شورای شهر) در شهرستان محل ماموریت خود دارا هستند».

فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه هایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌نمایند، نهاد‌های انقلاب اسلامی، نیرو‌های انتظامی، شورا‌های اسلامی شهر و شهرداری‌ها و موسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود.

مسئولیت برقراری و حفظ نظم و امنیت شهرستان، هدایت و تشکیل مرتب جلسات شورای تامین و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن، پیش بینی و پیشگیری معضلات امنیتی شهرستان و تعیین و تدوین اولویت‌ها و سیاست‌های امنیتی و فراهم آوردن موجبات اجرای طرح‌ها و سیاست‌های عام امنیتی و انتظامی، مصوبات مراجع قانونی، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های امنیتی برعهده فرماندار است. علاوه بر این مدیران و مسئولان ادارات شهرستان به پیشنهاد فرماندار نصب و عزل می‌شوند. تشکیل و هدایت شورا‌هایی نظیر آموزش و پرورش، حفاظت از منابع طبیعی، هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، تنظیم بازار و شورای اداری نیز بخش دیگری از مواردی است که برعهده فرماندار است.

با این حال می توان گفت انتشار برخی مطالب و بیانیه های اخیر در انتقاد به عملکرد سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان با محدودیت ها و چارچوب های موجود منطبق نبوده است. علاوه بر این فضای سیاسی و اجتماعی مسجدسلیمان طی سال های اخیر همواره جولانگاه برخی افراد بوده که دامنه فعالیتشان به بیانیه و مطالبی محدود شده و به نوعی هویت خود را از این طریق کسب نموده اند. از طرفی انحلال شورای شهر مسجدسلیمان نیز گویا به مذاق برخی از این افراد خوش نیامده و یکی از افراد دخیل در این موضوع را سرپرست فرمانداری می پندارند. موضوعی که البته رضایی فاضل نیز پیش از این به آن اشاره داشته و مدعی مبارزه با فساد شده بود. حمایت از راه اندازی پتروپالایش بختیاری نیز از دیگر مواردی است که می توان ریشه برخی هجمه های اخیر را در آن جستجو نمود.

با تمام این تفاسیر آن چه مشخص است اختیارات و مسئولیت های فرماندار شهرستان مطابق قانون به گونه ای است که دامنه هر گونه نارسایی در نهادها و دستگاههای اجرایی به وی بازخواهد گشت. از این رو درخواست انحلال شورای شهر و برخی موارد دیگر که به زعم منتقدین از سوی سرپرست فرمانداری مورد پیگیری قرار گرفته در راستای مقابله با فساد صورت گرفته و از این منظر می توان امیدوار بود تا شاید مدیران با حساسیت بیشتری در راستای اجرای شرح وظایف خود عمل نمایند.