تجدیدنظر در طرح حذف سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی
تجدیدنظر در طرح حذف سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی

عصر اولین ها// بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ قرار شد که از ابتدای امسال بخشی از درآمد حاصل از عوارض آلایندگی که پیش از این به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شد به صندوق محیط زیست برای رفع آلایندگی صنایع پرداخت شود. اخیراً طرح یک فوریتی نمایندگان مجلس به منظور حذف سهم صندوق محیط […]

عصر اولین ها// بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ قرار شد که از ابتدای امسال بخشی از درآمد حاصل از عوارض آلایندگی که پیش از این به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شد به صندوق محیط زیست برای رفع آلایندگی صنایع پرداخت شود. اخیراً طرح یک فوریتی نمایندگان مجلس به منظور حذف سهم صندوق محیط زیست از درآمد حاصل از عوارض آلایندگی صنایع به تصویب رسیده است. جمعی از تشکل های محیط زیستی استان خوزستان طی نامه ای خواستار تجدیدنظر در طرح حذف سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی شده اند. متن نامه به شرح زیر می باشد:

ریاست محترم مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

با سلام و دعای خیر

احتراماً همانگونه که مستحضرید اخیراً طرح یک فوریتی حذف سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی در صحن مجلس به تصویب رسیده است که پیش از این در قانون بودجه سال ۹۹ میزان ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست اختصاص یافته است. علاوه بر این دستورالعمل اجرای قانون عوارض آلایندگی در سال ۹۲ ابلاغ شده که مستند به تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده صنایع و واحدهایی که در فهرست آلاینده محیط زیست قرار می‌گیرند، موظف هستند که یک درصد از قیمت فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند. این عوارض تاکنون به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز شده تا هزینه های روزمره این نهادها از عوارض آلایندگی پرداخت شود و در سایه عدم نظارت و شفاف سازی نحوه صرف این بودجه در سنوات اخیر مشکلات زیست محیطی در نقاط مختلف کشور افزایش یابد.

از طرفی فعالیت صندوق ملی محیط زیست مبتنی بر مشارکت مردم، سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف تا دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست در سطح ملی می باشد. همچنین ضروری است در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در این حوزه، اجرای مفاد سند ملی محیط زیست و نیز مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی تلقی می شود، همه آحاد مردم باید برای حفاظت از محیط زیست تلاش کنند. از این رو تأمین بخشی از منابع مالی پروژه های محیط زیستی و طرح های آموزشی و اکوتوریسم، فرهنگ سازی جهت بهبود شرایط زیست محیطی، تسهیل سازی تحقیقات برای تولید انبوه و استفاده از تجهیزات کنترل و کاهش میزان آلاینده ها و مواردی از این قبیل در گرو تخصیص بودجه به صندوق ملی محیط زیست خواهد بود.

لذا با عنایت به مشکلات عدیده ایجاد شده از طریق صنایع آلاینده و دیگر معضلات محیط زیستی در سطح استان و لزوم پیگیری و اجرای طرح و پروژه ها جهت رفع این مشکلات، جمعی از تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان از حضرتعالی و دیگر نمایندگان استان درخواست تجدید نظر در طرح یک حذف سهم صندوق ملی محیط زیست را دارد. امید است تا با تداوم حمایت از فعالیت های قانونی در راستای حفاظت از محیط زیست، برنامه های مورد نظر در نیل به اهداف توسعه پایدار در عرصه ی اقدام و عمل تحقق یابد.