چرا هنر نزد ایرانیان است وبس!؟
چرا هنر نزد ایرانیان است وبس!؟
چرا هنر نزد ایرانیان است و بس

عصر اولین ها//۱۵ آوریل به مناسبت تولد لئوناردو داوینچی نقاش بزرگ ایتالیایی به عنوان روز جهانی هنر نامگذاری شده است !

واما سهم ایران زمین از هنر جهانی چقدر است؟

باید گفت که ️اگر مصریان دست بکار شدند و با ساختن اهرام، مرگ فرعون خویش را تا آسمان مشایعت کردند

ما رابعه بنت کعب داشتیم نخستین زن شاعر پارسی گو بود که در قرن ۴ میزیست که در وصف عشق سروده است؛
سه ره دارد جهان عشق اکنون
یکی آتش یکی اشک و یکی خون
و یا مردم آبادان که بیش از ۱۰۰۰ سال بیش اولین جزیره مصنوعی و اولین فانوس دریایی را در خلیج فارس را هنرنمایی نمودند(ناصرخسرو)

و اگرچینی ها دیواری به طول هفت هزار کیلومتر سنگ به سنگ برپا کردند که جان پناه آنها یکی از شگفتی های هفت گانه روزگار ما باشد.

ایرانیان نخستین جاده های سنگ فرش شده ی تاریخ را به دستور داریوش بزرگ ساختند(.بعدها رومیان از  ما تقلید کرده و آن را به نام خود مصادره کردند)

ویا هنرنمایی ما در ساخت سی‌وسه‌پل شاهکار هنر معماری و بسی با شکوه» و «یکی از بهترین آثار معماری کشور توسط الله‌وردی خان که محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده است وهنرنمایی قلعه‌‌ی فلک‌الافلاک» یا دژ «شاپورخواست»

اگر بابلی ها باغهای معلقی ساختند که  کاخ پادشاهی به اقتدار بخت النصر بود و امروز نشانی از آن نیست،
أبونواس اهوازی ابن سکیت اهوازی ومکرم بن معزاء مؤسس شهر عسکرمکرم و اولین دانشگاه جهان جندی شاپور تنها بخشی ازفرهنگ و فرهیختگان ایران زمین است
ویا طرحِ مجسمه آزادی اقتباسی از تندیس میترا در آئین مهرپرستی ایرانیان باستان است. (تندیس اصلی در یکی از معابد میترائیسم در فرانسه متعلق به قرن۳ میلادی، کشف شده است!)
.وحتی در روزگاری که هنوز خبری ازتلسکوپ ودوربینهای پیشرفته نبود، خواجه نصیر طوسی رصدخانه ای را در ۶۳۸ هجرى بناکرد
رصدخانه مراغه که سال ها بعنوان پیشرفته ترین رصد خانه جهان شناخته میشد.

اگر دیوار چین از جنس سنگ است مجموعه آبی شوشتر از بزرگترین مجموعه‌‌های صنعتی قبل از انقلاب صنعتی است که در نوع خود نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز بی‌نظیر است و نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است آب و زندگی به مردمان خود هدیه می داد.

اگر اهرام مرگ را نگاه بانند زیگورات چغازنبیل اولین تصفیه آب جهان است حیاتبخش و جانرود!
یا لرستان که به عنوان سرزمین مفرغ در سطح جهان شناخته شده ،اشیایی که از کوهستان ها، معابد و محوطه‌ های_باستانی لرستان به دست آمده، زینت بخش موزه‌ های تاریخی دنیا شد. تا جایی که در موزه لوور فرانسه یک تالار فقط به مفرغ‌ های لرستان اختصاص داده شده است و موزه‌ های شیکاگو، فیلادلفیا و متروپولیتن نیز میزبان این آثار تاریخی هستند.
اگر باغهای معلق بابل فقط جایگاه پادشاهی عبوس چون بخت النصر بود،در عمرم شگفت آورتر از “باغستان قزوین” ندیدم! باغی به وسعت صدها و صدها هکتار،که شهری در آغوش دارد، بهشتی که سیلاب می نوشد و به شهری امنیت میدهد

ودر آخر باید گفت که هنر ایرانی » یکی از غنی ترین و متنوع ترین مجموعه های میراث فرهنگی بشر است. قالی بافی، نگارگری، سفال گری، معماری، موسیقی، خوش نویسی، خاتم کاری، میناکاری و معرق چوب ،تنها، نمونه هایی از هنرها و صنایع دستی ایران است

  • نویسنده : جواد الهایی سحر