جوابیه شهردار عنبر به پرسش های برخی اعضای شورای شهر+ جزییات
جوابیه شهردار عنبر به پرسش های برخی اعضای شورای شهر+ جزییات
حاجی پور شهردار عنبرطی جوابیه ای که یک نسخه از آن به این پایگاه خبری ارسال شده پرسش های اعضای شورای شهر را پاسخ گفته است .

عصر اولین ها// جوابیه شهردار عنبر به پرسش های مطرح شده ایسوس برخی اعضای شورای شهر به شرح زیر است:

جناب آقای حسین عسگری
ریاست محترم شورای اسلامی عنبر
باسلام
احتراماَ : عطف به نامه شماره ۱۵/۴۰۳ مورخه ۲۶/۱/۱۴۰۳ در خصوص ابلاغ و ارسال سوالات و پرسشهای طرح شده از طرف بعضی از اعضاء محترم و بزرگوار شورای محترم اسلامی شهر عنبر بدینوسیله جوابیه سوالات ارسالی جهت استحضار اعضاء محترم شورای اسلامی شهر عنبر به خدمتتان اعلام و ارسال می گردد .
جواب سوال ۱-همانگونه که مستحضر می باشید ارتباط اینجانب با آن شورای اسلامی محترم بصورت مکاتبه ای و گاهاً ملاقات و جلسه و یا در حین بازدید از پروژه های عمرانی و خدماتی در دست اجراء می باشد و آنچه ملاک عمل رسمی است مکاتبه رسمی کتبی شورای اسلامی است که در این رابطه قانونگذار صراحتاً بیان نموده که مکاتبات شورا با امضاء رئیس شورا و نایب رئیس شورا رسمیت دارد . (بند ۹ ماده ۸۰ آئین نامه اجرایی قانون شوراها ) لذا چنانچه موردی موجود است که شهرداری پاسخ مکاتبه رسمی و مستدل شورا را نداده اعلام بفرمائید تا رسیدگی شود .
شایان ذکر می باشد اینجانب چه در تمامی ملاقاتها و جلسات در دفتر و بازدید که از روند اجراء پروژه های عمرانی و خدماتی در سطح شهر بعضاً با آن شورای محترم داشته ام ضمن استقبال از هرگونه پیشنهاد سازنده اعلام نمودم که خود و پرسنل خودوم شهرداری بصورت شبانه روز آمادگی پاسخگوئی به سوالات شفاف و قانونی و سازنده آن شورای محترم می باشیم .
جواب سوال ۲-همانطوریکه مستحضرید پس از تصویب قانون درآمد پایدار شهرداریها در تیرماه ۱۴۰۱ مهلت مقرر قانونی برای ارائه صورت حسابهای مالی شهریور ماه سال بعد معین شده است یعنی صورتهای مالی ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ می بایست تقدیم شورای محترم اسلامی گردد لذا با توجه به اینکه در حال حاضر در دومین ماه سال ۱۴۰۳ قرار داریم هنوز مهلت قانونی برای ارائه تفریح بودجه و گزارش ۱۴۰۲ وجود دارد .
جواب سوال ۳-همانگونه که مسحتضر می باشید برای وصول درآمد در شهرداریها سرفصلهای درآمدی در دستورالعمل بودجه همه ساله به شهرداری ابلاغ می شود که شامل عوارض عمومی ، شامل عوارض وصولی توسط وزارت اقتصاد و دارائی ( ارزش افزوده و آلایندگی ) و عوارض محلی شامل عوارض بر املاک و پروانه ساختمانی است . و همچنین عوارض بر دارائیهای شهرداری مانند بازارچه ، کارخانجات ،سنگ شکن ، آسفالت و غیره ، دکه ، شهربازی ، سردخانه و …… می باشد . و با توجه به تازه تاسیس بودن شهرداری و تعداد پروانه های ساختمانی صادره در هر ماه و در هر سال و مصوبات آن شورای محترم در دفترچه عوارض محاسبه ، عوارض ساختمانی و عدم وجود دارائیها یاد شده که بعنوان مثال عدم توفیق در احداث بازارچه و کمک در آمد اجاره بها بعنوان درآمد مستمر شهرداری باشد . بدلایل اجتماعی و اقتصادی شهروندان محترم محقق نشد . لذا برای برون رفت از عدم وصول درآمد علیرغم اینکه عوارض ارزش افزوده بر اساس سرانه جمعیتی توزیع می شود و شهر عنبر ۷۸۰ نفر جمعیت دارد . باتلاش مضاعفی که توسط اینجانب و با پیگیری های مستمر و برای خدمت به مردم شهید پرور عنبر صورت گرفته و به حمد خداوند سبحان و توجهات مسئولان خدوم توانسته ایم بیش از حق سرانه ای شهر ، عوارض ارزش افزوده وصول کنیم که گواه آن ارقام مندرج در صورت های مالی است که هر دوره مالی به رویت و تصویب آن شورای اسلامی رسیده است . از سوئی توزیع عوارض آلایندگی بر اساس درصد متاثر بودن شهر از آلودگی با تایید اداره کل محیط زیست می باشد . که در این رابطه نیز با پیگیری های فراوان توانسته ایم حقوق حقه شهر را وصول نمائیم . ( مکاتبات موجود می باشد )
از سوئی درآمدهای حاصله می بایست بیشتر صرف هزینه های سرمایه ای و رفاهی شهروندان شود که احداث بلوار ورودی شهر شامل کفپوش گذاری ، احداث دو دهانه پل ، احداث آیلند و زیرسازی و آسفالت و کانیوا و چراغانی نمودن بلوار و کاشت نخل در بلوار و نصب تمثال مبارک شهداء در بلوار و احداث پارک فدک که در حال اجراء می باشد . مبلمان شهری و رنگ آمیزی و زیباسازی دیوارهای محلات سطح شهر و احداث و تکمیل و تجهیز ساختمان های اداری و شورای اسلامی شهر و سردخانه اموات و ساختمان آتش نشانی برای ایمنی شهر همگی از جمله مواردی است که با علم به اطلاع و تصویب و مساعدت شورای انجام شده اند . امید آن داریم تا با افزایش جمعیت شهر ناشی از بازگشت شهروندان مهاجر و یا با پذیرش جمعیت بیشتر نرخ ساخت و ساز افزایش یافته تا شهرداری نیز به آینده از این عوارض بیشتر منتفع شود و همچنین لازم به ذکر می باشد این شهرداری در راه درآمدزائی و توسعه شهر و رفاه شهروندان و احتمام به توسعه زیر ساختهای شهرداری با رایزنی های زیاد اقدام به خرید وتهیه ماشین آلاتی از قبیل یک دستگاه لودر ۱۲۰ و یک دستگاه ماشین حمل جنازه ، یک دستگاه غلطک و یک دستگاه نیسان کمپرسی و یک دستگاه تانکر آب بنز ۱۹۲۴ ده تن و تعمیر کلی یک دستگاه تراکتور و ماشین کمپرسی آمیکو نموده که از اعضاء محترم آن شورای محترم خواهشمند است وضعیت شهر جدید عنبر را با ۱۳ شهر تازه تاسیس از سال ۱۳۹۸ تاکنون که شامل از جمله شهرداری زاووت ، شهیون ، عرب حسن و ….. را با شهر عنبر مقایسه نموده و میزان توسعه وضعیت عمرانی و خصوصاً ناوگان ماشین آلات شهر عنبر را با سایر شهرداریها بررسی نمائید که این خودگواه بر فعالیت بسیار موثر این شهرداری می باشد .
جواب سوال ۴-بر اساس استانداردهای کشوری میزان سرانه فضای سبز مطلوب برای هر شهروند حدود ۱۵ متر مربع می باشد که متوسط سرانه فضای سبز در شهرهای استان خوزستان کمتر از ۸ متر مربع است . با احتمام آن شورای محترم و نظر به احداث پارک فدک به مساحت ۱۱هزار مترمربع و همچنین فضای سبز موجود در بلوار حاج قاسم به میزان سه هزار مترمربع میزان فضای سبز ایجاد شده در چهار سال اخیر بالغ بر ۱۴ هزارمترمربع می باشد که با این حساب با توجه به جمعیت شهر عنبر براساس سرشماری سال ۱۳۹۹ سرانه هر شهروند حدود ۱۸مترمربع یعنی سه متر بیشتر از استانداردهای کشوری و بیشتر از دوبرابر متوسط استان می باشد . لازم به ذکر است با توجه به مشکلات تنش آبی و در راستای جلوگیری از تخریب از فضای سبز ایجاد شده این شهرداری مطالعات اجرای آب خام فضای سبز شهری که از مطالعات زیرساختی است را انجام داده که پیگیری لازم جهت اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات سازمان شهرداریهای کشور و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال انجام است لیکن با توجه به خرید یک دستگاه تانکر عملیت آبرسانی و آبیاری فضای سبز ایجاد شده با استفاده از خودرو مذکور انجام می پذیرد .
جواب سوال ۵-اینجانب ۴ فرزند دارم که دو نفر از فرزندانم در تهران مشغول به تحصیل و ساکن می باشند و فرزند سوم و چهارم اینجانب در مقطع تحصیلی دبیرستان مشغول به تحصیل بوده و همچنین همسر بنده با مدرک تحصیلی دکتری آموزش زبان انگلیسی در کسوت دبیر زبان انگلیسی و مدیر دبیرستان حضرت فاطمه الزهراء (س) در لالی مشغول له خدمت می باشد .
لذا نظر به تبصره ذیل ماده چهار دستورالعمل سکونت شهرداران به شماره ۵۶۶۲۸ مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۸ ابلاغیه وزیر محترم کشور که اشعار می دارد. (در صورتیکه هر یک از افراد خانواده شهردار به دلایلی از جمله تحصیل بدلیل نبود امکانات آموزشی در شهر مربوط به اشتغال در دانشگاه های اجرائی که امکان مأموریت یا انتقال وجود نداشته باشد، بیماری و …نتواند در داخل محدوده شهر سکونت و اقامت نماید صرفاً با داشتن گواهی مستند و موجه از سکونت و اقامت در داخل محدوده شهر مستثنی می باشند ) تا افراد خانواده بنده بدلیل عدم وجود امکانات آموزشی ( عدم وجود دبیرستان و دانشگاه در شهر عنبر) و همچنین عدم امکان انتقال شغل به شهر عنبر ( مجدداً عدم وجود دبیرستان جهت انتقال همسر اینجانب ) از حضور در شهر عنبر معاف بوده . لیکن اینجانب در راستای انجام وظایف محوله و همچنین کاهش هزینه های شهرداری بصورت مستمر ( در تمامی ایام عادی بجز روزهای مرخصی و ماموریت ) تا پاسی از شب در شهرداری حضور داشته و درخدمت کلیه اعضای شورای محترم و شهروندان محترم می باشم . همانگونه که استحضار داریم فاصله عنبر تا شهر لالی حدود ۲۰ کیلومتر بوده در تمام مواقع شبانه روز اینجانب در دسترس شهروندان محترم می باشم .
جواب سوال۶-این شهرداری هیچگونه زمینی به آقای قنبری نفروخته است و جهت استحضار اعضای محترم شورا اعلام می دارم که آقای قنبری و مادرش سرکارخانم پری جان براتی عرصه ی ساختمانی خود را از بنیاد مسکن خریداری نموده و هیچگونه حکم قلع و قمع در خصوص ساختمان نامبرده صادرنگردیده است که مکاتبات خرید زمین فوق از طریق بنیاد مسکن در شهرداری موجود می باشد . از آن شورای محترم درخواست می نمایم که به شایعات بر علیه این شهرداری که از روی اغراض شخصی می باشند توجهی ننمایند .
جواب سوال ۷ –در خصوص احداث پارک فدک به استحضار میرسانم که قسمتی از عرصه پارک قبل از تاسیس شهرداری عنبر به فضای سبز تبدیل شده بود و مورد استفاده عموم شهروندان محترم قرار گرفته و می گیرد و مابقی و تکمیلی پارک طبق صورتجلسات با مدیران بنیاد شهرستان تحویل این شهرداری گردید . و از طریق مشاوران ذیصلاح اقدام به تهیه نقشه نموده که بانعقاد موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از محل اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای و با نظارت آن سازمان محترم از طریق روال قانونی و انجام مناقصه عمومی قانونی اقدام نمودیم . و دلیل ناتمام ماندن پروژه به دلیل عدم تامین اعتبار لازم است که الحمدالله با رایزنی با مدیران محترم شرکت بهره داری نفت و گاز استان و شهرستان اعتبار تکمیل و تجهیز پارک آماده و در حال انتخاب پیمانکار می باشد که انشالله در روزهای نزدیک آینده شروع به کار می نمایند و در طرح تفکیکی ارائه شده توسط بنیاد مسکن کل عرصه پارک وجود فضای سبز مشخص و اعلام گردیده است .
جواب سوال۸-آنچه در قانون برای اطلاع رسانی عمومی که کلیه شهرداریها بیان شده اطلاع رسانی از طریق درگاه رسمی و یا روزنامه های کثیرالانتشار است . شهرداری عنبر بواسطه تازه تاسیس بودن در حال راه اندازی سایت اینترنتی اختصاصی خود است که در این راستا توسط روابط عمومی محترم در حال پیگیری بوده که عنقریب بزودی اعلام خواهد شد . و با ایجاد و ارسال پیام عملکرد در گروه های مجازی جهت اطلاع شهروندان محترم اقدام می نمایم و از طرفی این شهرداری بدلیل فرهنگ غنی و والای مردم و حضور پرشور در همه صحنه ها ومراسمات از طریق چاپ بنر و ارتباطات چهره به چهره روزانه با شهروندان محترم و انچه خود آنان روزانه در شهر ملاحظه و مشاهده می نمایند اطلاع رسانی می گردد و از طرفی عملکرد خود را به نمایندگان محترم مردم شریف که اعضای محترم شورای اسلامی شهر هستند طبق قانون ارایه و اطلاع می دهد و بعضاً با برگزاری جلسات مستمر با اصحاب رسانه های عمومی و با دعوت و حضور در جمع بعضی از معتمدین و ساکنین و بزرگان شهر نسبت به ارایه مستمر گزارش عملکرد شهرداری اقدام نموده و می نمایم .
جواب سوال ۹-در خصوص ملک آقای شاپور بهرامی به اطلاع می رساند که ساخت ساختمان فوق قبل از تاسیس شهرداری عنبر بوده و این شهرداری هیچگونه مجوز و پروانه ساختی جهت ملک نامبرده صادر ننموده است . و عرصه آن متعلق به بنیاد مسکن می باشد . لازم به ذکر است که این شهرداری در اوایل شروع به کار خود به دلیل نداشتن ساختمان اداری چندین ماه در ساختمان مسکونی آقای شاپور بهرامی بوده است .
جواب سوال ۱۰- بدینوسیله در خصوص تخریب حمام قدیمی که با گذشت بیش از یکصد سال کاملا فرسوده شده و قسمت بیشتر آن به تصرف و مورد استفاده یکی از شهروندان می باشد و این شهرداری در اوایل شروع بکار خود در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در دوره پنجم شورای اسلامی شهر که هیچگونه مکانی نداشت اقدام به ترمیم و استحکام قسمتی از آن نموده که در حین کار با اعلام اداره میراث فرهنگی شهرستان که ساختمان فوق جزء املاک ثبت شده میراث فرهنگی و ثبت ملی شده است این شهردادری عملیات ترمیم را متوقف و آن را تحویل اداره میراث فرهنگی نموده و اداره مذکور هیچگونه اعتراض و شکایتی در این خصوص نداشته است . و در این خصوص اعلام تقدیر و تشکر هم از این شهرداری نموده است که نامه موجود است ( تقدیر نامه موجود است ) و این شهرداری با آن اداره کمال همکاری را با اداره میراث فرهنگی در سطح منطقه و شهر دارد و حمام جزء اماکن عمومی بلا صاحب که از قدیم مانده و جزء اموال عمومی شهرداری می باشد .
جواب سوال ۱۱-همانگونه که استحضار دارید بر اساس تبصره ذیل بند ۱۲ قانون شوراها که اشعار می دارد کلیه درآمدهای شهرداری به حساب هایی که با تایید شورای شهر در بانک ها افتتاح می گردد و واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد . و این شهرداری با توجه به عدم وجود شعب بانک های معتبر در در درون شهر عنبر و نظر به نزدیکی شهر لالی به عنبر یا شهر مسجدسلیمان به عنبر جهت کاهش هزینه ها از قبیل عدم صدور برگ ماموریت پرسنل و استهلاک ماشین آلات و با هماهنگی شورای محترم اسلامی دوره پنجم شهر اقدام به افتتاح حساب نزد بانک ملی شعبه لالی اقدام نموده است . لازم به ذکر است براساس قوانین و مقررات مالی شهرداری ها و کلیه دستگاههای اجرائی موظفند اعتبارات اعطائی از محل منابع دولتی را نزد بانک ملی ( نماینده بانک مرکزی در استان) با افتتاح حساب واریز نمایند .
جواب سوال ۱۲-در خصوص خرید و تهیه اقلام و مصالح مورد نیاز شهرداری به استحضار می رساند که این شهرداری اقلام و مصالح مورد نیاز خود را براساس دستورالعمل ها و قوانین مالی شهرداری با رعایت صرفه و صلاح شهرداری از شهرهای همجوار مانند گتوند ، مسجدسلیمان ، لالی ، اهواز و دزفول ، هفتکل و … خریداری و تهیه می نمایم . و بعضاً بدلیل اینکه اکثر خرید های شهرداری ها بصورت نقد و نسیه صورت می پذیرد و این شهرداری با هر فروشنده ای که بصورت فوق با این شهرداری همکاری می نمایم اقدام به خرید می نمایم . و با عنایت به اینکه در شهر عنبر به اندازه انگشتان یک دست فروشگاه وجود ندارد اقلام و مصالح مورد نیاز شهرداری در عنبر عرضه نمی گردند . و با توجه به بعد کم مسافت عنبر به لالی بعضاً برخی از مایحتاج و اقلام از لالی با رعایت صرفه و صلاح شهرداری و رعایت مقررات و قوانین مالی انجام می گیرد .
جواب سوال ۱۳-در خصوص بکارگیری نیروها در شهرداری عنبر بدینوسیله به اطلاع می رساند که در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در بدو تاسیس و شروع بکار شهرداری با توجه به اینکه اینجانب هیچگونه شناخت و آشنایی در سطح شهر نداشتم با هماهنگی شورای محترم دوره پنجم با رعایت مقررات بکارگیری نیرو اقدام به جذب نمودیم و با اعلام اینکه پست های واحدهای کلیدی اداری شهرداری نیازمند نیروی کارشناس با توجه به مدرک تحصیلی معتبر مرتبط داشته و در این خصوص با گذشت حدود چندماه از طرف شورا و هیچ شهروندی متقاضی کار با مدرک اعلام شده به شهرداری مراجعه ننموده بود و بعد از گذشت چندین ماه و متراکم شدن کارها و ایجاد مشکلات اداری و اختلال در خدمات رسانی به شهروندان محترم اقدام بکارگیری نیروی مورد نیاز شهرداری با مدرک اعلام شده با رعایت مقررات قانونی اداری نمودیم و هیچگونه رابطه خویشاوندی و سببی با شاغلین در شهرداری عنبر ندارم .
جواب سوال ۱۴- به اطلاع می رسانیم که اراضی و املاک در محدوده ی شهر عنبر در مالکیت رسمی شرکت نفت و بنیاد مسکن که عرفاً و سابقاً در تصرف بعضی افراد می باشند . برابر بند ۲ دفترچه پروانه ساخت صدور پروانه دال بر مالکیت نمی باشد اما این شهرداری مراحل قانونی خود را جهت هرگونه مجوزی طی می نماید و صدور پروانه ساخت پس از استعلام واعلام نظر رسمی مراجع ذیصلاح و فوق الذکر می باشد .
جواب سوال۱۵ –این شهرداری برای ارائه خدمت به مردم شریف و تکریم آنان اقدام به انجام خدمات شهری و آرامستان های شهر از جمله نظافت مستمر ، تعمیر و تجهیز سرویس های بهداشتی و غثالخانه ها و زیر سازی و شن ریزی مسیر یکی از آرامستان های شهر و احداث سردخانه چهار کشویی تمام استیل اموات و خرید یک دستگاه ماشین حمل جنازه اموات نموده است .اما همانطوریکه مستحضر هستید در هر شهری شهرداری هزینه ی خدمات دریافت می نماید و بعد خدمات می دهد . در حوزه آرامستان ها شهرداری ها براساس تعرفه مصوبه شورای اسلامی شهر هزینه کفن و دفن می گیرد و بعد خدمات می دهد . لذا در صورت به تملک درآمدن آرامستان ها و تحویل به شهرداری و پس از تصویب تعرفه درآمدی روال حاکم و جاری در سایر شهرها در شهر عنبر نیز امکان پذیر است . لیکن به نظر می رسد بیشتر نگاه فعلی مردم خوب عنبر نیازمند مساعدت و خدمات رسانی هستند که تمام تلاش نیروهای شهرداری و اعضای آن شورا تاکنون بر این روال بوده است . در پایان ضمن تشکر از مداقعه بعمل آمده امید آن داریم تا با همیاری و مساعدت یکدیگر در ارائه بهتر و بیشتر خدمات به شهروندان عزیز و شریف عنبر همت گماریم .
شاپور حاجی پور
شهردار عنبر