اهواز رها شده بین شهردار و شورای شهر
اهواز رها شده بین شهردار و شورای شهر
برکناری شهردار اهواز در حالی تاکنون به نتیجه نرسیده است که ادامه کشمکش های برخی اعضای شورا و شهردار موجب شده تا خدمات رسانی شهری در اهواز را تحت الشعاع قرار دهد. 

عصر اولین ها// برکناری شهردار اهواز در حالی تاکنون به نتیجه نرسیده است که ادامه کشمکش های برخی اعضای شورا و شهردار موجب شده تا خدمات رسانی شهری در اهواز را تحت الشعاع قرار دهد. 

به گزارش ندای خوزستان، موضوع برکناری و رد صلاحیت شهردار اهواز طی ماههای اخیر به یکی از تکراری ترین اخبار استان تبدیل شده است. موضوعی که علاوه بر تعطیلی و بدون نتیجه ماندن بسیاری جلسات شورای شهر، به درگیری لفظی بین اعضا انجامیده و سرانجام تنها ضررش نصیب مردم خواهد شد. این روزها ضعف خدمات رسانی در مدیریت شهری اهواز بر کسی پوشیده نیست و با گذر از کوچه و خیابان‌های اهواز شاهد این موضوع خواهیم بود. شهری که به اصطلاح از آن بعنوان کلانشهر نام برده می شود اما از حداقل های اولیه استاندارد شهری نیز برخوردار نیست و این نابسامنی ها همچنان ادامه دارد. 

از طرفی دیگر دو دستگی بین اعضای شورا چالش های مختلفی را پیش روی این نهاد قرار داده و انگار هیچکدام از دو گروه حاضر به عقب نشینی نیستند. از یک سو عدم حضور برخی از اعضا در جلسات شورا و از سوی دیگر بدون نتیجه ماندن بسیاری مصوبات و پروژه ها موجب شده تا شورای شهر با بلاتکلیفی خاصی مواجه شود.

از استانداری هم کاری ساخته نیست؟  

رئیس شورای شهر اهواز ماه گذشته خطاب به استاندار خوزستان گفت: ما با یکدیگر عهدی بستیم ، بیاییم به آن عمل کنیم؛ مگر نه اینکه قرار بود ما جلسه شورای شهر را به تعویق بیندازیم تا بعد از عید نوروز و همه اعضا مکلف به حضور در جلسه باشند؟ همه اعضا هم به این مصوبه رای دادند و امضا کردند.ماجرا از این قرار است که غیبت مکرر برخی از اعضا و تعطیلی جلسات شورای شهر برای حفظ شهردار اهواز، نگرانی‌هایی را در خصوص هرج و مرج و آرامش شهر به وجود آورد که بهمن ماه ۱۴۰۲ شورای تأمین به ریاست استاندار وارد عمل شدند.بر مبنای دستور استاندار خوزستان و امضای اعضای شهر اهواز، قرار بر این شد که با توجه به در پیش بودن انتخابات و کنگره ۲۴ هزار شهید خوزستان، شهردار اهواز تا پایان سال تغییر نکند و همه اعضای شورا از ابتدای سال ۱۴۰۳ در جلسات شورا حاضر شوند‌ و به این موضوع رسیدگی شود.روز گذشته رئیس شورای شهر درباره اقلیت حامی شهردار، گفت: آقایان می‌گویند در جلسات شورا حاضر نمی‌شویم، مردم به شما رای دادند که در جلسات شورا شرکت کنید عدم شرکت کردن اعضا در جلسات مثل این می‌ماند که کسی چون می‌داند در امتحان رد می‌شود برای همین در امتحان شرکت نمی‌کند.
شورای نمونه‌ کمترین تغییر و بیشترین حمایت از شهردار را دارد

حسینی‌ محراب استاندار خوزستان در بخشی از همایش ملی روز شوراها گفت: شوراها می‌توانند بهترین امین و طرف مشورت مدیران باشند و باید مدیران سراسر استان از این ظرفیت استفاده کنند و شوراها هم باید ظرفیت مورد نیاز مدیران را در خود نشان دهند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بهترین اتاق فکر، نخبگی و فرهیختگی، شوراها هستند و می‌توانند یار بخش اجرایی باشند، افزود: شوراها باید به مدیران نشان دهند برای اینکه مرکز اندیشه‌ورزی باشند، توانایی دارند. زمانی که مدیر احساس کند طرح، ایده و توان شورا مضاعف و بیشتر از دستگاه اجرایی است، حتما به این ایده عمل می‌کند. حسینی‌محراب ادامه داد: نظارت شورا باید به گونه‌ای باشد که شهرداران به سمتی حرکت کنند تا هر کسی وارد شهر می‌شود چهره ایرانی اسلامی، فرهنگ دینی و چهره‌های بزرگی که برای دین و حکومت اسلامی تلاش کردند و در جنگ نمونه بودند، را ببیند. 

با تمام این تفاسیر عمر هیأت رئیسه فعلی شورای شهر اهواز تا شهریورماه خواهد بود و به نظر می رسد رویکرد کنونی خود نسبت به عملکرد شهردار و درخواست های مکرر مبنی بر عزل وی را از دستور کار خارج نخواهد کرد. با این حال خدمات رسانی شهری در اهواز نیز تا حدود زیادی تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته و دامنه انتقادات به رسانه ها نیز کشانده شده است. هر چند سرانجام نامشخصی در انتظار شهردار اهواز است اما آن چه این روزها مطالبه اصلی شهروندان اهوازی است پایان دادن به مناقشه شهردار و شوراست تا بلکه بخشی از عملکرد شهرداری در مناطق مختلف شهری و خدمت رسانی به شهروندان با کیفیت بهتری انجام پذیرد.