وعده فرزندآوری بوی شیر می دهد
وعده فرزندآوری بوی شیر می دهد
"نداریم" و "تمام کردیم" پاسخ بسیاری داروخانه ها در پرسش متقاضیان تهیه شیرخشک است که با مراجعه به داروخانه های سطح شهر بدون تهیه شیر خشک به خانه باز می گردند تا یکی از مهم ترین نگرانی های خانواده ها برای تغذیه نوزادشان باشد.

عصر اولین ها// در حالی که یکی از دغدغه های فرزندآوری تهیه شیر خشک نوزادان است این موضوع طی ماههای اخیر در خوزستان به یکی از نگرانی های اصلی خانواده ها تبدیل شده است. این موضوع موجب شده تا خانواده های دارای نوزاد شیرخوار با مشکلاتی در تهیه و خرید شیرخشک مواجه باشند.

“نداریم” و “تمام کردیم” پاسخ بسیاری داروخانه ها در پرسش متقاضیان تهیه شیرخشک است که با مراجعه به داروخانه های سطح شهر بدون تهیه شیر خشک به خانه باز می گردند تا یکی از مهم ترین نگرانی های خانواده ها برای تغذیه نوزادشان باشد. از یک سو کاهش سهمیه و از سوی دیگر متقاضیان زیاد موجب شده تا بسیاری داروخانه ها با کمبود شیر مواجه شوند. برخی داروخانه اذعان داشته اند که در هفته های اخیر توزیع بسیار کم موجب شده تا سهمیه هر داروخانه تنها ۲ کارتن ۱۲ عددی باشد که در مدت زمان کوتاهی به فروش می رسد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تایید مشکل کمبود شیرخشک در داروخانه‌های خوزستان گفت: یکی از دلایل کمبود شیر خشک در استان، پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیر خشک است. مسعود مهدوی نیا معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام این مطلب بیان داشت: یکی از دلایل کمبود شیر خشک در خوزستان، پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیر خشک است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار، نیاز خوزستان ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک در ماه برآورد شده است، افزود: اما به دلیل افزایش نرخ شیر خشک و پرداخت نشدن سهم یارانه ارزی که باید توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها واریز شود، این میزان شیر خشک برای استان فراهم نشده است.

مهدوی‌نیا ادامه داد: عملا داروخانه‌ها به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و بدعهدی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پرداخت به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده و توان مالی لازم برای تامین شیر خشک را ندارند.

با تمام این تفاسیر مشکلاتی در مسیر تأمین و ارائه شیر خشک به متقاضیان وجود دارد نمی تواند دغدغه خانواده را برای تهیه شیر خشک برطرف کند و جستجوی فراوان و بدون نتیجه در پاره ای موارد کلافه کننده است. این موضوع با وعده های حمایتی در راستای فرزندآوری در تناقض است و انتظار می رود تا رویکرد حمایتی سازمان غذا و دارو در رفع مشکل کمبود شیر خشک تقویت شده و شهروندان مشکل تأمین آن را نداشته باشند.