آتش بی تدبیری در مزارع و مراتع مسجدسلیمان
آتش بی تدبیری در مزارع و مراتع مسجدسلیمان

شهر اولین ها// تابستان امسال در حالی آغاز شده که طی دو ماه اخیر بخش زیادی از مزارع و مراتع شهرستان مسجدسلیمان در آتش سوخته اند و تلاش دستگاههای متولی و سازمانهای مردم نهاد نیز آنگونه که باید نتوانست از بروز فاجعه در حوزه منابع طبیعی منطقه جلوگیری نماید. با فرا رسیدن فصل گرما آتش […]

شهر اولین ها// تابستان امسال در حالی آغاز شده که طی دو ماه اخیر بخش زیادی از مزارع و مراتع شهرستان مسجدسلیمان در آتش سوخته اند و تلاش دستگاههای متولی و سازمانهای مردم نهاد نیز آنگونه که باید نتوانست از بروز فاجعه در حوزه منابع طبیعی منطقه جلوگیری نماید.

با فرا رسیدن فصل گرما آتش سوزی مراتع و مزارع نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع را به یک سریال تکراری تبدیل نموده است. شهرستان مسجدسلیمان با دارا بودن بیش از ۲۴۰ هزار هکتار اراضی که ۲۱۰ هزار از آن (جنگل –مرتع) و ۳۰ هزار آن مستثنیات است از این حیث دارای شرایط ویژه و خاصی بوده که دوماه اخیر بیش از ۵۰ فقره آتش سوزی را تجربه نموده است. این موضوع طی سالهای گذشته نیز حادث شده و به نظر می رسد اقدامات ستاد مدیریت بحران شهرستان آنگونه که می بایست در کاهش آمار آتش سوزی ها اثربخش نبوده است. 

آمار آتش سوزی ها در مسجدسلیمان آب می رود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان چندی قبل با اشاره به بی سابقه بودن آتش سوزی‌ها در سال جاری ایذه، مسجدسلیمان و بهبهان را رکورددار آتش سوزی در استان عنوان کرد و افزود: بهبهان با ۱۴ فقره، مسجدسلیمان با ۱۰ فقره و ایذه با هشت فقره آتش سوزی به ترتیب بیشترین آمار را از نظر تعداد و سطح به خود اختصاص داده‌اند. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به تأثیر بارشهای اخیر در میزان آتش سوزی مراتع بیان کرد: بارش‌های زیاد موجب افزایش پوشش جنگلی و مرتعی متراکم در استان شده که به دلیل افزایش درجه حرارت دما یا عوامل انسانی آتش سوزی در مرتع یا جنگل رخ می‌دهد و می‌توان گفت در استان خوزستان همه عرصه‌هایی که درجه حرارت دمای بالا را تجربه می‌کنند مستعد آتش سوزی هستند.

با این حال حاتمی رییس اداره منابع طبیعی مسجدسلیمان از وقوع ۷۴ فقره آتش سوزی با سطوح مختلف در مسجدسلیمان از اردیبهشت ماه امسال تاکنون خبر داده است. از اینرو بایست یادآور شد که آمار ارائه شده توسط مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بسیار کمتر از میزان آتش سوزی وقوع یافته در مراتع و مزارع مسجدسلیمان است و شاید این کاهش قابل توجه آمار اعلامی از سوی مدیرکل نتواند در بهبود رویکرد مقابله و پیشگیری از وقوع آتش سوزی مراتع و جنگل ها و اتخاذ تصمیمات کارشناسی مبتنی بر واقعیت تأثیرگذار باشد.

وضعیت جنگل های زاگرس نگران کننده است

جمشیدیان مدیرکل منابع طبیعی با بیان اینکه حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های زاگرس درگیر با اتش بوده‌اند و نزدیک به ۵۰ اصله درخت در آتش سوزی جنگل زاگرس دچار آسیب شد گفت: در اغلب آتش سوزی ها به ویژه در مراتع، آتش در ۲ ساعت اول مهار شد اما در مناطق جنگلی زاگرس مانند ایذه، بهبهان، باغملک، مسجد سلیمان به خاطر نبود مسیر دسترسی مناسب زمان مهار آتش تا ۱۲ ساعت نیز افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه باید آتش سوزی ها در زاگرس جدی گرفته شود گفت: شرایط فعلی زاگرس نگران کننده است زیرا این جنگل‌ها زادآوری طبیعی خود را از دست داده‌اند و استقرار گونه‌های جدید در آنها بسیار سخت است.

با تمام این تفاسیر آنچه بیش از همه جهت پیشگیری و مقابله با آتش سوزی مزارع و مراتع ضروری جلوه می نماید فرهنگ سازی صحیح در میان جوامع محلی و کشاورزان جهت برچیدن باورهای غلط آنان مبنی بر آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت محصول است که می تواند از طریق دیدارهای چهره به چهره و آموزش و فرهنگ سازی سازی اثربخش باشد.اگر چه مواردی از این قبیل تا حدودی طی سنوات اخیر صورت گرفته است اما رشد فزاینده آمار آتش سوزی ها جدیت بیشتر متولیان امر و دستگاههای ذیربط را جهت اجرایی نمودن طرح و برنامه ها در این زمینه می طلبد.

علاوه بر این تجهیز سخت افزاری تیم های اطفاء حریق و پیگیری مراحل صدور بیمه حوادث با توجه به مخاطرات احتمالی که اعضای تیم اطفاء حریق را تهدید می کند از دیگر موارد ضروری در شرایط موجود است. همچنین شرایط توپوگرافی منطقه نیز بر اهمیت پیگیری جهت تأمین بالگرد افزوده است. از این رو امیدواریم تا فرماندار مسجدسلیمان بعنوان رییس ستاد مدیریت بحران با در نظر گرفتن تمامی جوانب، ضمن پیگیری در خصوص تجهیز مرکز ستاد مدیریت بحران شهرستان تا حصول نتیجه مطلوب و کاهش آمار آتش سوزی و پیشگیری از وقوع آن اقداماتی را صورت دهد.